ارسال به دیگران پرینت

بطری آب و واکسن؛ عامل تبدیل یک چینی به ثروتمندترین فرد آسیا

ثروت "جک ‌ما" موسس شرکت علی‌بابا از 61.7 میلیارد دلار به 51.2 میلیارد دلار کاهش یافته است. برخی این روند را سیاسی می‌دانند.

بطری آب و واکسن؛ عامل تبدیل یک چینی به ثروتمندترین فرد آسیا

صاحب بزرگترین شرکت آب‌معدنی چین در ماه‌های اخیر وارد تجارت تولید واکسن شد و به همین دلیل توانست به ثروتمندترین آسیایی جهان تبدیل شود. او با اقدامات ماه‌های اخیر خود توانست از "موکش انبانی" میلیاردر هندی پیشی بگیرد.

ثروت "ژونگ ‌شان‌شان" چینی در سال جاری حدود 7 میلیارد دلار افزایش یافته و با این حساب جایگاه او در میان میلیاردرهای جهان از "موکش امبانی" کارآفرین هندی و "جک ما" میلیاردر چینیِ موسس شرکت "علی بابا" پیشی گرفته است.

براساس شاخص‌ میلیاردرهای بلومبرگ، ژونگ ‌شان‌‌شان با 77.8 میلیارد دلار اینک یازدهمین فرد ثروتمند جهان است.

نام مستعار ژونگ "گرگ تنها"ست و فعالیت تجاری اقتصادی وی در حوزه‌های ژورنالیسم، پرورش قارچ و ساخت وسایل مراقبت‌های بهداشتی گسترده شده است. 

به گزارش ایندیپندنت ژونگ پیش از کارآفرینی، به عنوان کارگر ساختمانی و خبرنگار روزنامه کار می‌کرد.

ژونگ حدود 9 ماه پیش نام شرکت واکسن‌سازی "واناتی بیولوژیکال پکن" را به عنوان یکی از سهام‌هایش در بازار سهام چین قرار داد.

سه ماه بعد او لیست سهام شرکت واکسن‌سازی خود را مانند سهام شرکت آب معدنی "نونگفو اسپرینگ" به صورت عمومی وارد بورس اوراق بهادار  هنگ‌کنگ کرد.

پس از پذیرفته شدن سهام شرکت آب معدنی "نونگفو اسپرینگ" در بازار بورس هنگ‌کنگ، سهام این شرکت بیش از 155 درصد  افزایش یافت.

در آن زمان این اقدام او را به جایگاهی بالاتر از "جک ما" به عنوان ثروتمندترین فرد چین و آسیا سوق داد.

سهام شرکت واکسن‌سازی "واناتی بیولوژیکال پکن" پس از ورود به بازار سهام هنگ‌کنگ بیش از 2000 درصد رشد کرد و این مجموعه اینک یکی از شرکت‌های تولیدکننده واکسن کووید- 19 به شمار می‌آید.

جک ما/ عکس: GETTY IMAGES

بطری آب و واکسن؛ عامل تبدیل یک چینی به ثروتمندترین فرد آسیا/ صاحی شرکت علی‌بابا عقب ماند

براساس تحلیل بلومبرگ افزایش سهام شرکت‌های وی باعث شده تا ژونگ به ثروتمندترین فرد آسیا  تبدیل شود و این موضوع یکی از سریع‌ترین شیوه‌های ثروت‌اندوزی تاریخ به شمار می‌آید.

 ثروتمندان ثروتمندتر شدند

بسیاری از ثروتمندان جهان  مانند "جف بزوس" موسس شرکت تجارت الکترونیک "آمازون" در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا بر ثروت خود افزودند.

در هند "امبانی" با افزایش 18.3 میلیارد دلاری ثروتش توانست دارایی خود را به 76.9 میلیارد دلار برساند. "امبانی" به عنوان صاحب صنایع Reliance،  در سال جاری ساختارهای تجارت الکترونیک بزرگی را برای مجموعه‌های خود تولید کرد.

با این حال ثروت "جک ‌ما" موسس شرکت علی‌بابا از 61.7 میلیارد دلار به 51.2 میلیارد دلار کاهش یافته است. زیرا این شرکت در سال جدید با نظارت‌های موشکافانه ناظران چینی مواجه شده است. برخی از رسانه‌ها این روند در مورد شرکت علی‌بابا را سیاسی می‌دانند.

خبری در رسانه‌های چین درج شد که قانونگذاران چینی در پی آنند تا از علی‌بابا، به‌ظن ایجاد انحصار و نقض قوانین آنتی‌تراست، تحقیق و تفحص به‌عمل آورند. این موضوع آسیب زیادی به روند رو به رشد و ثروتمند شدن بیشتر علی‌بابا زد.

بیشتر ثروت میلیاردرهای جدید چین از صنعت فناوری ناشی می‌شود اما افزایش تنش بین چین، آمریکا بر سر "هواوی" و "تیک تاک" (TikTok) باعث کاهش ارزش سهام فناوری چین شده است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه