ارسال به دیگران پرینت

اتحادیه دامداران | محصولات لبنی با سه برابر قیمت واقعی به دست مردم می رسد

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با حذف یارانه از محصولات لبنی سرانه مصرف لبنیات به طور چشمگیری کاهش یافت که دولت برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و کاهش هزینه‌های درمان راهی جز بازگشت به ۱۰ سال گذشته را ندارد.


اتحادیه دامداران  |  محصولات لبنی با سه برابر قیمت واقعی به دست مردم می رسد

همه ساله قیمت محصولات لبنی تحت تاثیر فاکتورهای مختلف همچون حقوق و دستمزد، مواد بسته بندی، حمل و نقل و ... دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می گیرد که این امر بیش از پیش دهک های ضعیف جامعه را در تامین لبنیات مورد نیاز سبد خانوار دچار مشکل می کند.

آمارها نشان می دهد که در خوشبینانه ترین حالت سرانه مصرف لبنیات به ازای هرنفر ۷۰ کیلوگرم است که این میزان یک سوم متوسط دنیاست. هرچند اظهار نظر مسئولان درباره سرانه مصرف متفاوت است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود کاهش سرانه مصرف طی سال های اخیر، دولت همانند گذشنته به محصولات لبنی باید یارانه تخصیص دهد که این امر علاوه بر ارتقای سرانه مصرف از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند که با این وجود یارانه درمان کاهش می یابد.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی شود چرا که مدیر عامل اتحادیه دامداران اذعان می کند که بطری شیر ۱ تا ۱.۵ درصد چربی که سهم شیر آن ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، با نرخ ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان معادل ۳ برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد که کارخانه های لبنی این امر راقبول ندارند و دلایل دیگر را برای این اختلاف قیمت مطرح می کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین‌جزئیات سرانه مصرف لبنیات و مقایسه با دیگر کشورها و راهکارهای ارتقای آن به منظور پیشگیری از هزینه های درمان با خبر شویم:

محصولات لبنی ۳ برابر نرخ واقعی توزیع می شود/تعطیلی ۳۰ درصدی واحدهای دامداری/قیمت واقعی یک بطری شیر چند؟

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه تناسبی بین قیمت خرید شیرخام با محصولات لبنی وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه تکلیف تولیدکننده و مصرف کننده مشخص است و علت اجرا نشدن سرانه مصرف محصولات لبنی را باید در گرانی قیمت لبنیات جست و جو کرد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه سرانه مصرف لبنیات باید به ۱۶۵ کیلوگرم برسد که بنابر توصیه سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان علم تغذیه رسیدن به این میزان مصرف در پیشگیری از بیماری تاثیر بسزایی دارد.

سلطانی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۸۲ میلیون نفر، سرانه مصرف ۱۶۵ کیلو محصولات لبنی به ازای هر نفر نیازمند تولید ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن شیرخام در سال است

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد واحدهای دامداری تعطیل و با ظرفیت ناقص کار می کنند، بیان کرد: بنابر تاکید برنامه بر مصرف ۱۶۵ کیلو شیرخام، باید زیرساخت های لازم برای تحقق این امر فراهم شود چرا که تمامی کشورها به شیر به عنوان یک غذای کامل یارانه اختصاص می دهند.

وی با انتقاد از قیمت بالای محصولات لبنی بیان کرد: در حال حاضر هر بطری شیر ۱ تا ۱.۵ درصد چربی با نرخ ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در مغازه ها عرضه می شود، درحالیکه سهم شیر ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که این امر نشان می دهد محصولات لبنی ۳ برابر قیمت واقعی به دست مردم‌می رسد که کارخانه های لبنی۳۵ درصد این اختلاف قیمت را مربوط به هزینه حمل و نقل و مابقی هزینه های بسته بندی می دانند.

سلطانی ادامه داد: در شرایط فعلی که مردم قدرت خرید برای محصولات لبنی ندارند و روز به روز مصرف لبنیات در سبد خانوار کاهش می یابد، از این رو یارانه تنها راهکار ارتقای مصرف محصولات لبنی است.

کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات طی ۱۰ سال اخیر

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات از ۱۰ سال گذشته پایین تر است، اظهار کرد: هم اکنون سرانه مصرف لبنیات در کشور ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است، در حالیکه در سال ۸۹ سرانه مصرف حدود ۱۲۰ کیلوگرم بود.

وی حداقل سرانه مصرف لبنیات در دنیا را ۱۸۰ کیلوگرم اعلام کرد وی افزود: حمایت دولت تنها راهکار ارتقای سرانه مصرف لبنیات است، در غیر این صورت محصولات لبنی از سبدکالا حذف می شود.

ظفری با تاکید بر اعطای یارانه به محصولات لبنی بیان کرد: پرداخت یارانه به محصولات لبنی موجب شده سرانه مصرف لبنیات به ۱۲۰ کیلو گرم برسد، درحالی که طی سالهای اخیر یارانه لبنیات قطع شده است.

این مقام‌مسئول با تاکید بر پرداخت یارانه مستقیم به تولید شیر و لبنیات بیان کرد: اگر دولت یارانه را مستقیم به تولید شیر و لبنیات اختصاص دهد، از این رو شیر یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد که این امر در پیشگیری از بیماری تاثیر به سزایی دارد.

وی ادامه داد: با گذشت ۱۰ سال دولت متوجه شد که محصولات لبنی نیاز مبرم جامعه است که متاسفانه وزارت بهداشت نسبت به موضوع سلامت بی توجه است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه پرداخت یارانه به محصولات لبنی در سلامت جامعه نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: این در حالی است که با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات خوراک دام، محصولات لبنی با قیمت های عجیب و غریبی به دست مردم می رسد که علت ان را باید در رانت و تعداد معدود و انگشت شمار وارد کنندگان جست و جو کرد.

کاهش ۱۱ درصدی سرانه مصرف لبنیات با حذف یارانه

حسین چمنی کارشناس صنعت لبنیات در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اعتراض مردم به نوسان قیمت محصولات لبنی اظهار کرد: با کاهش قدرت خرید خانوار نه تنها مصرف شیر بلکه سایر مواد غذایی تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی افزود: بنابر آمار بانک‌ مرکزی با حذف یارانه، سرانه محصولات لبنی ۱۱ درصد کاهش یافت که این امر بر دولت و خانوارها هزینه بیشتری تحمیل می کند.

چمنی ادامه داد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، افزایش قیمت لبنیات در حذف این اقلام‌از سبد خانوار تاثیر بیشتری دارد، درحالیکه دولت باید موانع را برطرف کند.

این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه حذف اقلام سبد خانوار در تولید ناخالص ملی تاثیر مستقیمی دارد، گفت: خانوارها بر موضوع شیر و فرآورده های لبنی به عنوان غذای کامل بابد توجه بیشتری داشته باشند چرا که در کاهش هزینه های غذایی و درمانی اهمیت فراوانی دارد.

وی با انتقاد از حذف یارانه اقلام لبنی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف لبنیات در خوشبینانه تربن حالت ۷۰ کیلوگرم است، در حالیکه متوسط دنیا ۱۱۰ کیلوگرم و در برخی کشورها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم است که میزان مصرف در کشور ما یک سوم دنیاست.

این کارشناس صنعت لبنیات در پایان با اشاره به اینکه میزان سرانه مصرف لبنیات در برنامه چهارم تا ششم توسعه در حد عدد باقی مانده است، تصریح کرد: با وجود نبود متولی، هیچ گاه به هدف گذاری برنامه سرانه مصرف چهارم، پنجم و ششم توسعه نرسیدیم و به عبارتی هدف گذاری تنها در حد یک عدد و رفع تکلیف است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه