ارسال به دیگران پرینت

بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون نیاز به انتقال ارز موافقت کرده است تا سرعت تامین کالاهای مورد نیاز افزایش یابد.

در سال جهش تولید بانک مرکزی و وزارت صمت نقش مهمی در مدیریت بازارهای تولیدی و بازرگانی کشور پیدا کرده‌اند. حال تغییرات اعمال‌شده در راس وزارت صمت باعث تمرکز بیشتر این وزارتخانه بر موضوع تولید و جلوگیری از واردات کالاهایی شده که مشابه داخلی دارند. همچنین اخیرا بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون نیاز به انتقال ارز موافقت کرده است تا سرعت تامین کالاهای مورد نیاز افزایش یابد. در این زمینه روز گذشته سرپرست وزارت صمت از موافقت این بانک با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بندرهای کشور، بدون نیاز به انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود. بانک مرکزی نیز طی ابلاغیه‌ای، این سیاست را بدین‌گونه شرح داد: این بانک طی دو سال اخیر در راستای ساماندهی جریان ارز حاصل از تجارت خارجی کشور و ایجاد شفافیت و توجه جدی به تولید داخل اقدام به ایجاد بستر و زیرساخت‌های شفاف در کنار سامانه جامع تجارت کشور کرده و براساس آن، رویه‌های مشخص برای عرضه ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط تحریم تعریف و عملیاتی کرده است.

بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون نیاز به انتقال ارز موافقت کرده است تا سرعت تامین کالاهای مورد نیاز افزایش یابد.

واردات کالا بدون انتقال ارز یکی از سیاست‌هایی است که دولت‌ها همواره توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند و با اتکا به آن سرعت تولید و دسترسی فعالان بازار به کالاهای مورد نیاز را افزایش می‌دهند. معمولا ارز این‌گونه واردات خارج از سیستم بانکی تامین می‌شود و واردات بدون انتقال ارز معمولا برای کالاهایی در نظر گرفته می‌شود که از نظر دولت اولویت کمی دارند و معمولا مقدار معینی از آن کالاها را می‌توان بدون انتقال ارز خریداری کرد. منظور از روش واردات بدون انتقال ارز، پرداخت بهای کالا خارج از اعتبار اسنادی است و وجه کالا به شکل حواله یا از سایر منابع پرداخت می‌شود. به‌عبارت دیگر، در گذشته دولت‌ها برای واردات گروهی از کالا‌ها ال.سی نمی‌دادند و تولیدکنندگان باید ارز را از بازار آزاد تهیه می‌کردند که در واقع در این شیوه از واردات نیازی به انتقال ارز نیست و به‌تبع آن هنگام واردات نیازی به ارائه پروانه سبز گمرکی به بانک نیست که در این‌جا بانک مرکزی باید تصمیم‌گیر باشد. با این حال ترخیص کالا تفاوتی با سایر کالاهای وارداتی ندارد و فقط تغییراتی در زمان ثبت سفارش اعمال می‌شود. اخیرا سرپرست وزارت صمت از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بندرهای کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود. حسین مدرس‌خیابانی با بیان اینکه هدف‌گذاری کمی باید نسبت به اجرای سیاست‌های داخلی‌سازی، تعمیق ساخت داخل و کالای ساخت داخلی صورت گرفته و به صورت هفتگی، گزارش‌های مرتبط با آن تهیه و منتشر شود؛ گفت: باید قطعاتی که بیشترین ارزبری در صنایع کشور را داشته و در مقابل، بیشترین نیاز کشور نیز به آنها وجود دارد، در داخل کشور ساخته شوند.

توضیحات بانک مرکزی

بانک مرکزی در پی طرح مجدد رویه واردات بدون انتقال ارز توضیحات ضروری را اعلام کرد. طبق اعلام این بانک صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های متعدد به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند. 1- ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به‌واسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه کنند. 2- صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تامین نیازهای واردات خود اقدام کنند. 3- صادرکنندگان می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به واردکنندگان دیگر واگذار کنند و ارز خود را در اختیار آنها قرار دهند. 4- صادرکنندگان می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را به‌صورت اسکناس به کشور وارد و به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها بفروشند. خاطرنشان می‌سازد در کلیه روش‌های یادشده نرخ ارز بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا و به‌صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و با ثبت در سامانه تعهد صادرکننده به برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایفا  می‌شود.  

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه