ارسال به دیگران پرینت

موجران از «رهن کامل» برای ورود به بورس استقبال ویژه‌ای نشان داده‌اند

امیر داداشی: وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که در سال جاری هیچ حکم تخلیه‌ای برای مستاجران صادر نشده، اما روز گذشته مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس، از افزایش فشار صاحب‌خانه‌ها به مستاجران طی دو ماه اخیر خبر داد. با این حال، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه با بیان اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مستاجران می‌توانند تا پایان خرداد واحد مسکونی را تخلیه نکنند، گفت: ‌قوه قضاییه نیز حکم تخلیه را صادر نخواهد کرد. در این بین با رشد شتابان بورس، موجران استقبال ویژه‌ای از «رهن کامل» نشان داده‌اند تا پول بیشتری را وارد بازار سرمایه کنند.

 موجران  از «رهن کامل» برای ورود به بورس استقبال ویژه‌ای  نشان داده‌اند

پس از شیوع بیماری کرونا، فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها در ایران متوقف شد. آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده ویروس کووید19-باعث بیکاری موقت حداقل دو میلیون و 870 هزار نفر و حداکثر شش میلیون و 430 هزار نفر در کشور می‌شود. حال نگاهی به آمار ساکنان شهری و روستایی نشان می‌دهد که 37 درصد خانوارهای ایرانی مستاجر هستند.

طبیعتا گروهی از افراد و به‌ویژه کارگرانی که به تبع شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، جزو اقشار اجاره‌نشین کشور هستند که در این مدت با مشکل پرداخت اجاره‌بها مواجه شده‌اند. البته گروهی از صاحب‌خانه‌ها در این مدت با سعه صدر و درک شرایط با مستاجران خود کنار آمده‌اند، اما به نظر می‌رسد مرغ برخی از موجران هم فقط یک پا دارد و در این مدت فقط به دنبال گرفتن حکم تخلیه مستاجران خود بوده‌اند.

البته ستاد مقابله با کرونا هم برای حمایت از اجاره‌نشینان مصوب کرده که قراردادهای اجاره تا پایان خرداد به‌صورت خودکار و بدون افزایش اجاره‌بها افزایش یابد. دادگاه‌های قضائی نیز فعلا هیچ حکمی برای تخلیه محل سکونت مستاجران صادر نمی‌کنند. با این حال دولت هنوز هیچ راهکاری ارائه نداده که مستاجرانی که شغل خود را، ولو موقت، از دست داده‌اند چگونه باید اجاره‌بهای مسکن را بپردازند.

از صاحبان خانه هم نمی‌توان انتظار داشت که حتما از خیر اجاره‌های ماهانه بگذرند، چراکه برخی از آنها هم از این طریق معیشت خود را می‌گذرانند.

بر این اساس از دولت و سایر ستادها و نهادهای تصمیم‌گیر انتظار می‌رود که راهکاری ارائه دهند که به نفع هر دو طرف باشد. زیرا با عقب‌افتادن پرداخت اجاره‌ها بعضی از مالکان فشار خود را برای تخلیه محل سکونت آغاز کرده‌اند.

در این باره یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه بر اساس آمار حدود 37 درصد خانوارهای ایرانی مستاجر هستند،‌ گفت: طی دو ماه اخیر صاحبخانه‌ها فشار بر مستاجران برای تخلیه را افزایش داده‌اند.

مجید کیان‌پور  اظهار کرد:‌ بر اساس آمار نرخ اجاره مسکن در چند ماه اخیر حدود 30 درصد افزایش یافته که این مساله به معضلی برای کشور و مردم تبدیل شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به مصوبه ستاد ملی مبارزه بیماری کرونا برای حمایت از مستاجران اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تمدید شش‌ماهه قراردادهای اجاره مسکن را به این ستاد نداده، پیشنهاد ما بحث تمدید بود. محمود محمودزاده افزود: این پیشنهاد نیز به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان جابه‌جایی مستاجران به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا ارائه شد. بر این اساس، مستاجران می‌توانند تا پایان خردادماه در واحد مسکونی اجاره‌ای بمانند و موجران نمی‌توانند از آنها بخواهند واحد را تخلیه کند.

استقبال موجران از بورس

رونق بورس در کنار تمام مزایایی که دارد، این بار به نظر می‌رسد باعث خوش‌نشینی مستاجران هم شده است. نگاهی به فایل‌های آگهی آژانس‌های مشاور املاک نشان می‌دهد که بیشتر مالکان مسکن استقبال ویژه‌ای از «رهن کامل» نشان داده‌اند. اتفاقی که به نفع مستاجران هم تمام می‌شود و آنها دیگر از پرداخت ماهانه اجاره معاف می‌شوند. البته برای برخی مستاجران افزایش مبلغ رهن هم معضلاتی را می‌آفریند. با این حال به نظر می‌رسد موجران در نظر دارند با این روش نقدینگی بیشتری وارد بازار سرمایه کنند. گویا طبق محاسبه آنها سود سهام این روزها بیشتر از اجاره‌بهای مسکن است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه