ارسال به دیگران پرینت

کیفیت خواب | تاثیر دمای محیط بر کیفیت خواب

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید دما اتاق را تنظیم کنید! | بررسی تاثیر دمای محیط بر کیفیت خواب

یکی از مواردی که بر روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد خواب کافی و آرام داشته باشد دمای محیط است. برای اطلاع از دمای مناسب برای بالا بردن کیفیت خواب در ادامه این خبر باما همراه باشید.

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید دما اتاق را تنظیم کنید! | بررسی تاثیر دمای محیط بر کیفیت خواب

 بررسی تاثیر دمای محیط بر کیفیت خواب

یکی از مواردی که بر روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد خواب کافی و آرام داشته باشد دمای محیط است. برای اطلاع از دمای مناسب برای بالا بردن کیفیت خواب در ادامه این خبر باما همراه باشید. 

تفاوت دمای مناسب خواب برای گروه‌های سنی مختلف دمای محیط روی کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد و لازم است بدانید برای گروه‌های سنی مختلف، اعداد متفاوتی پیشنهاد می‌شود که در اینجا به آنها می‌پردازیم اما توصیه کلی این است که دمای محیط خواب باید خنک‌تر از دمای عادی تنظیم شود، چرا که سردی اتاق خواب چند مزیت مهم به‌همراه دارد:

خنک بودن محیط خواب سبب می‌شود که سریع‌تر به خواب برویم، باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود و به افزایش هورمون ملاتونین کمک می‌کند.

در کنار آن باعث کم شدن میزان استرس و کاهش فرایند‌های التهابی در بدن می‌شود. - دمای بهینه محیط خواب برای افراد عادی بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتیگراد است. - برای شیرخواران دما باید کمی بالاتر و حدود ۲۰ الی ۲۲ درجه تنظیم شود.

- یک پژوهش تازه نشان داده دما برای سالمندان بهتر است روی ۲۰ الی ۲۵ درجه تنظیم شود. ضمنا مشخص شده خوابیدن در دمای ۳۰ درجه و بالاتر سبب اُفت ۱۰ درصدی کیفیت خواب می‌شود.

شاید به نظر ۱۰ درصد عدد بالایی نباشد اما این میزان اُفت در کیفیت خواب سبب کاهش بهره‌وری، افزایش استرس، خستگی و کاهش توانایی تنظیم قند خون خواهد شد.

مدل خوابیدن شما شخصیتتان را بازگو می‌کند! | رابطه حالت خواب با شخصیت

علم و دمای مناسب برای خواب

دلایل علمی زیادی وجود دارد که به ما می‌گوید چرا دمای حدود ۶۵ درجه‌ی فارنهایت (۱۸.۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) برای خواب خوب شبانه مطلوب است. این موضوع به تنظیم دمای داخلی بدن افراد مربوط می‌شود.

دمای داخلی بدن در طول یک دوره‌ی ۲۴ ساعته بسیار متغیر است که آن را به‌عنوان ریتم شبانه‌روزی می‌شناسیم. بدن درست از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید شروع به کاهش دما و خنک‌ شدن می‌کند تا زمانی که نزدیک سپیده‌دم، در حدود ساعت ۵ صبح، به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

گسترش رگ‌های خونی در پوست باعث خنک شدن بدن افراد می‌شود. هنگامی که دمای بدن در شب شروع به کاهش می‌کند، ممکن است متوجه شوید که در ابتدا دست‌ها و پاهای شما گرم‌تر می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که بدن اجازه می‌دهد تا گرما از آن خارج شود.

اگر دمای محیط خواب شما خیلی گرم یا سرد باشد، احتمالا بر کم شدن دمای داخلی بدن تأثیر می‌گذارد و باعث اختلال در خواب می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که دمای اتاقی که در آن می‌خوابید یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن خوابی باکیفیت است.

مطالعه‌ی دیگری با بررسی داده‌های ۷۶۵۰۰۰ پاسخ‌دهنده‌ در یک نظرسنجی‌ نشان داده است که اکثر مردم در طول ماه‌های گرم‌تر تابستان که ممکن است خوابیدن در دمای مطلوب سخت‌تر باشد، الگوهای خواب غیرعادی را تجربه می‌کنند. در واقع این مطالعه می‌تواند بر توانایی بدن برای خنک کردن خود در شب تأثیر بگذارد.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه