ارسال به دیگران پرینت

آشنایی با الگوهای کلاسیک پرایس اکشن در بازارهای مالی

روش‌ها و اندیکاتورهای معاملاتی مختلفی در پرایس اکشن برای تحلیل بازارهای مالی وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها به اطلاعات بسیاری در رابطه با قیمت یک دارایی دست یابند و از این طریق سود کسب نمایند. این الگوها سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در خصوص روند صعودی یا نزولی بازار می‌دهند.

آشنایی با الگوهای کلاسیک پرایس اکشن در بازارهای مالی

روش‌ها و اندیکاتورهای معاملاتی مختلفی در پرایس اکشن برای تحلیل بازارهای مالی وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها به اطلاعات بسیاری در رابطه با قیمت یک دارایی دست یابند و از این طریق سود کسب نمایند. این الگوها سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در خصوص روند صعودی یا نزولی بازار می‌دهند.

به طور کلی می‌توان گفت الگوهای معاملاتی پرایس اکشن به دو دسته الگوهای ادامه دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند. در الگوهای ادامه دهنده قیمت پس از طی یک دوره تثبیت در همان جهت قبلی خود به حرکت ادامه می‌دهد. اما در الگوهای بازگشتی قیمت پس از مدتی تغییر روند می‌دهد و در خلاف جهت روند اصلی به حرکت خود ادامه می‌دهد. در ادامه به بررسی انواع الگوهای کلاسیک پرایس اکشن می‌پردازیم.‌

الگوهای کلاسیک پرایس اکشن

الگوهای کلاسیک پرایس اکشن از جمله اندیکاتورهای معاملاتی در بازارهای مالی هستند که معمولا در نمودار قیمت یک دارایی قابل شناسایی هستند. اکثر تریدرها از این الگوها به عنوان سیگنال‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از این الگوها می‌پردازیم.

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه یکی از الگوهای کلاسیک پرایس اکشن در بازارهای مالی است که معمولا به عنوان سیگنالی برای شناسایی تغییر جهت روند قیمت در بازار شناخته می‌شود. این الگو شامل سه قله متوالی است که قله اول و سوم کمی پایین‌تر از قله دوم قرار دارند و با خطی به نام خط گردن به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین الگوی سر و شانه معمولا در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و موجب تغییر روند از حالت صعودی به نزولی می‌شود.

در واقع این الگو با یک حرکت صعودی کوچک شروع شده و سپس یک حرکت صعودی بزرگتر شکل می‌گیرد، در نهایت یک حرکت صعودی دیگر تقریبا هم اندازه حرکت اول بر روی نمودار ظاهر می‌گردد.

Left shoulder (شانه چپ)

Right shoulder (شانه راست)

Head (سر)

استفاده از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال، به دلیل قابلیت شناسایی نسبتا آسان و اطمینان بالای آن، برای معامله‌گران بسیار مفید است. با این حال، باید توجه داشت که در صورت استفاده از این الگو به تنهایی، بدون ترکیب با دیگر ابزارهای فنی و تحلیلی، ممکن است خطرهای معاملاتی افزایش یابد. در نتیجه، بهتر است که معامله‌گران با دقت و با ترکیب با دیگر ابزارهای فنی، تحلیل‌های معاملاتی خود را انجام دهند.

الگوی سر و شانه معکوس

الگوس سر و شانه معکوس در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و به عنوان هشداری مبنی بر تغییر روند در نظر گرفته می‌شود. این الگو دارای یک سر و دو شانه در سمت چپ و راست است که همگی به شکل وارونه در زیر خط گردن تشکیل می‌شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از این الگو برای شناسایی نقاط ورود و خروج و تعیین حد ضرر استفاده می‌کنند.

الگوی مثلثی

الگوی مثلثی از جمله الگوهای ادامه دهنده پرایس اکشن است که به سه صورت الگوی مثلث صعودی، الگوی مثلث نزولی و الگوی مثلث متقارن بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌گردد.

برای تشخیص الگوی مثلث نزولی معمولا نیاز به رسم خطوط قیمتی بر روی نمودار است. در این الگو خط روند در بالای نمودار از خط افقی در پایین نمودار که همان سطح حمایت است، عبور کرده و سپس به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

الگوی مثلث صعودی از تلاقی خط روند در پایین نمودار با خط مقاومت در بالای نمودار ایجاد می‌شود. قیمت بعد از خروج از این مثلث همچنان روندی صعودی خواهد داشت، یعنی قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان است.

الگوی مثلث متقارن از اتصال خط روند بالایی با شیب نزولی با خط روند پایینی با شیب صعودی تشکیل می‌شود و نشان دهنده دوران تثبیت در بازار است. در این حالت قدرت در بین خریداران و فروشندگان با یکدیگر برابر است.

الگوی پرچم

الگوی پرچم خطوط قیمتی هستند که به صورت موازی از یکدیگر کشیده می‌شوند. این الگو به دو صورت الگوی پرچم صعودی و الگوی پرچم نزولی دیده می‌شود. در الگوی پرچم صعودی در ابتدا یک حرکت صعودی شدید داریم که بلافاصله بعد از آن قیمت وارد یک کانال نزولی با شیب کم می‌شود. در نهایت بعد از یک مکث کوتاه روند صعودی قیمت از سر گرفته می‌شود.

الگوی پرچم نزولی عکس حالت صعودی است. در این الگو قیمت پس از طی یک روند نزولی با شیب زیاد، وارد یک کانال صعودی با شیب ملایم می‌شود. در این حالت روند نزولی بعد از خروج از پرچم ادامه می‌یابد.

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته از جمله اندیکاتورهای معاملاتی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال است که معمولا در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان دهنده ادامه روند صعودی است. در این الگو سهم پس از طی یک روند صعودی وارد کانال فروش می‌شود، که این امر موجب افت قیمت تا یک سوم قیمت اولیه می‎‌گردد.

در ادامه به دلیل اینکه توان فروشندگان به قدری نیست که سهم را وارد روند نزولی سنگین کنند. در نتیجه آن‌ها سهم را از روند نزولی خارج می‌کنند و باعث می شوند تا مجدد به روند صعودی خود ادامه دهد. به این ترتیب قسمت کاپ یا بدنه فنجان شکل می‌گیرد.  بعد از مدتی قیمت مجدد دچار ریزش شده و به این ترتیب روند قبلی به شکلی کوتاه‌تر تکرار می‌شود و در این مرحله دسته فنجان شکل می‌گیرد.

Cup (فنجان)

Handle (دسته)

در صورتی الگوی فنجان و دسته در یک روند نزولی شکل بگیرد به آن الگوی فنجان و دسته معکوس می‌گویند.

سخن پایانی

این الگوها تنها چند نمونه از الگوهای کلاسیک پرایس اکشن در بازارهای مالی هستند که الگو های بیشتر را میتوانید در بلاگ حسینی فایننس مطالعه فرمایید. برای استفاده موفق از این الگوها بهتر است معامله‌گران با نمودارهای قیمتی دارایی‌ها آشنا شوند و با توجه به این الگوها و دیگر ابزارهای فنی، تحلیل‌های معاملاتی خود را انجام دهند. همچنین، استفاده از الگوهای کلاسیک پرایس اکشن و دیگر ابزارهای فنی معمولاً بهترین نتیجه برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه