ارسال به دیگران پرینت

تامین کافی و بموقع انرژی ، ضرورت اجتناب ناپذیر تولید فولاد

محدویت انرژی، تحقق اهداف سند 1404 در خصوص فولاد را به مخاطره می اندازد.

تامین کافی و بموقع انرژی ، ضرورت اجتناب ناپذیر تولید فولاد

محدویت انرژی، تحقق اهداف سند 1404 در خصوص فولاد را به مخاطره می اندازد.

رسول دانیال‌زاده(Rasoul Danialzadeh)، مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان: زیر ساختهای انرژی کشور نیاز به نوسازی و بهسازی دارد.

تولیدکنندگان فولاد در چند سال گذشته برای تامین انرژی خود دچار محدویتهایی شده اند که دراثر آن با کاهش تولید مواجه شده اند . این محدویتها بیشتر در فصول گرم و سرد اعمال شده که عمدتاً بدلیل افزایش مصرف برق در تابستان و افزایش مصرف گاز در زمستان بوده است که متاسفانه دامنه این محدویتها طی دو سال گذشته گسترش یافته و اکثر صنایع کشور ازجمله صنعت فولاد را متاثر کرده است. بطوریکه منجر به کاهش چشمگیر تولیدات در همه اجزاء زنجیره فولاد بویژه فولادسازان و نوردکاران شده است. صنعت فولاد بعنوان یکی از اصلی ترین صنایع مادر ، علاوه بر اینکه نقش پررنگی در تامین مواد اولیه صنایع  پایین دستی دارد ، نقطه اتکاء مطمئنی بر تامین ارز مورد نیاز کشور نیز میباشد. لذا کاهش تولید این گروه از صنایع نه تنها چرخه تولید انبوه صنایع کوچک را دچار اخلال میکند بلکه کشور را در این شرایط خطیر که از همه سو مورد تحریمهای ناجوانمردانه قرارگرفته است از تامین بخش عمده ای از ارز مورد نیاز خود محروم مینماید. علاوه بر اینها آمارهای رسمی منتشر شده نشاندهنده کاهش چشمگیر درآمدهای شرکتهای فولادی ناشی از قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان دو سال گذشته است.

این موارد نگرانی‌هایی در میان فعالان این عرصه ایجاد کرده است. رسول دانیال‌زاده(Rasoul Danialzadeh)، یکی از همین فعالان و مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان درباره این موضوع می‌گوید: «ناترازی دلیل اصلی محدویتهاست. کسری برق در فصول گرم سال بین 10 تا 15 هزارمگاوات است تا به نقطه سر به سر عرضه و تقاضا برسیم و برای گاز هم حسب آمار منتشر شده از سوی وزیر محترم نفت بین 200 تا 250 میلیون مترمکعب کسری وجود دارد. از سوی دیگر کاهش نزولات آسمانی، نگرانی در خصوص کسری آب را هم اضافه کرده است چراکه آب برای صنایع فولادی عنصری حیاتی است. برای رفع این چالشهای اساسی راه کارهای متعددی وجود دارد که عمدتاً برنامه ریزیهای میان مدت و بلند مدت را می طلبد. به نظرم در کوتاه مدت ، اصلاح الگوی مصرف میتواند کمکی برای غلبه به مشکلات نماید اما کار اصلی و اصولی نیازمند سرمایه گذاری های کلان و وسیع در سطح کشور است. فرسودگی و قدیمی بودن تکنولوژیهای بکار در رفته در زیرساختهای کشور در بویژه در حوزه نفت و گاز و برق بر کسی پوشیده نیست . در همین راستا یکی از برنامه های میان مدتی که میتواند در دستور کار باشد بهسازی و نوسازی زیرساختهای اساسی کشور از جمله شبکه گازرسانی و تاسیسات تولید و توزیع برق است.»

دانیال زاده(Danialzadeh) اضافه کرد: «تغییر رویکرد و راهبرد جایگزینی  انرژی مصرفی از گاز به برق هم شاید یک راه کار بلند مدت باشد . اینکه ایران از منابع سرشار خدادادی منابع گاز برخوردار است دلیل موجهی برای مصرف بی رویه آن نمیشود. ارزآوری عظیم حاصل از صادرات گاز که دنیا هم اکنون تشنه آن است، میتواند تامین کننده اصلی منابع مالی برای توسعه و بهبود شبکه برق کشور شده و همه مصرف کنندگان بجای گاز از برق استفاده کنند . از طرفی شبکه های گاز رسانی که در سراسر کشور و زیر تمامی شهرها و روستاها کشیده شده است علاوه بر تحمیل هزینه های زیاد نگهداری، خطرات زیادی را بویژه در بحرانهایی مثل زلزله در پی دارد. این امر همانگونه که اشاره کردم راه کاری بلند مدت و مستلزم عزم و اراده کارشناسان و قانونگذاران و دولت برای محقق کردن آن است.» 

دانیال زاده(Danialzadeh) ضمن اشاره به اهداف سند چشم‌انداز 1404 کشور میگوید: «این سند مسیر حرکت صنایع فولادی را مشخص کرده است. تحقق اهداف فولادی این سند، به شرط تامین کافی و بموقع انرژی و بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر، به هیچ وجه دور از دسترس نیست فلذا هرگونه محدویت انرژی، رسیدن به آنها را به مخاطره می­اندازد.

به همین دلیل میبایست برای رفع آن بطور عاجل چاره اندیشی شود چون عدم توجه به این مسئله اساسی، نه تنها اهداف اسناد بالادستی را دست نیافتنی میکند بلکه ممکن است موجب تحمیل ضرر و زیانهای چندوجهی نظیر تعطیلی کارخانجات و بحرانهای اجتماعی و در نهایت لطمه به کلّیت صنعت و اقتصاد کشور گردد.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه