خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

تیروئید | کنترل سطح متابولیسم

با علائم تیروئید پرکار آشنا هستید؟ | هر آنچه باید از تیروئید پرکار بدانید

تیروئید پرکار یا هیپرتیروئیدیسم، یک بیماری است که در آن تیروئید، یک غده کوچک در قسمت جلویی گردن، بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند.

با علائم تیروئید پرکار آشنا هستید؟ | هر آنچه باید از تیروئید پرکار بدانید

این هورمون‌ها برای کنترل سطح متابولیسم و سایر فعالیت‌های بدنی مهم هستند.

تیروئید شما یک غده کوچک در قسمت جلویی گردن شماست که شکلی مشابه به یک پروانه دارد. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که وظیفه کنترل استفاده بدن از انرژی را دارند.

این هورمون‌ها بر تقریباً هر عضوی از بدن شما تأثیر می‌گذارند و کنترل بسیاری از عملکردهای مهم بدن شما را در دست دارند. برای مثال، آنها تأثیری بر تنفس، ضربان قلب، وزن، هضم و حالت روحی شما دارند. اگر به درستی درمان نشود، تیروئید پرکار ممکن است باعث مشکلات جدی در قلب، استخوان‌ها، عضلات، دوره یاقت ماهیانه و باروری شما شود. اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

نشانه های اصلی تیروئید پرکار

علائم تیروئید پرکار بسیار زیاد هستند و می‌توانند بر کل بدن شما تأثیر بگذارند. شما ممکن است برخی از این علائم را تجربه کنید و برخی دیگر را نه، یا بسیاری از آنها را همزمان داشته باشید. علائم تیروئید پرکار عبارتند از:

تپش قلب

لرزش دست و اضطراب

کاهش وزن

افزایش اشتها

اسهال و افزایش تعداد فعالیت گوارشی

تغییر دید شامل دوبینی و سوزش چشم

احساس تغییر در پوست، بطوری که پوست نازک، گرم و یا مرطوب خواهد شد.

تغییرات در دوره‌ی قاعدگی

ناتوانی در تحمل گرما و عرق کردن بیش از حد

مشکلات خواب

تورم و بزرگ شدن گردن ناشی از تورم غده تیرویید، گاهی اوقات میتواند باعث سختی در تنفس و یا قورت دادن غذا شود.

ریزش مو و تغییر در بافت مو به طوری که شکننده تر و ضعیف تر خواهد شد

تحدب و ورم چشم‌ها

ضعف عضلانی

تغییر در خلق و خوی

عصبانیت، اضطراب، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، افسردگی و ترس، می‌توانند نشانه‌هایی از تیروئید پرکار باشد.

مراجعه به پزشک

اگر علائم یا نشانه‌هایی از تیروئید پرکار دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. احتمالاً ساختن یک لیست از تمام علائم خود و نشان دادن آن به پزشک می‌تواند مفید باشد. این علائم و نشانه‌ها می‌توانند دارای چندین علت باشند. اما یک آزمایش خون معمولاً می‌تواند به تعیین اینکه آیا آنها به علت مشکل تیروئید هستند یا نه، کمک کند.

علل تیرویید پرکار

بیماری‌ها و شرایط پزشکی که می‌توانند باعث تیروئید پرکار شوند عبارتند از:

بیماری گریوز

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن شما به تیروئید حمله می‌کند. این باعث می‌شود تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. بیماری گریوز به صورت وراثتی انتقال پیدا می‌کند (از طریق خانواده منتقل می‌شود). اگر یکی از اعضای خانواده شما بیماری گریوز داشته باشد، احتمال دارد دیگر اعضای خانواده نیز دچار این بیماری شوند. این بیماری بیشتر در افراد زن به دنیا آمده تشخیص داده می‌شود و حدود ۸۵ درصد از موارد تیروئید پرکار را شامل می‌شود.

گره تیروئید

گره تیروئید یک توده یا رشد سلولی در غده تیروئید شماست. آن‌ها ممکن است بیشتر از هورمون‌هایی که بدن شما نیاز دارد تولید کنند. گره تیروئید به ندرت سرطانی است.

التهاب تیروئید

التهاب تیروئید به التهاب در غده تیروئید شما گفته می‌شود که ممکن است دردناک یا بی درد باشد (سکوتکننده). این التهاب ممکن است در یک سال پس از زایمان (التهاب پس از زایمان) رخ دهد. پس از تجربه التهاب تیروئید، تیروئید شما ممکن است قادر به بهبود نشود که به هیپوتیروئیدی منجر می‌شود.

مصرف بیش از حد یود

اگر در معرض خطر های تیروئید پرکار هستید و از طریق رژیم غذایی یا داروها مقدار بیش از حد یود مصرف کنید، می تواند باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید شود. یود یک ماده معدنی است که تیروئید شما از آن برای ایجاد هورمون تیروئید استفاده می کند. آمیودارون، یک دارویی است که حاوی مقدار بالایی از یود است و ممکن است تیروئید پرکار را ایجاد کند.

درمان تیرویید پرکار

غالباً غده تیروئید پرکار به درمان پاسخ خوبی می‌دهد و بیشتر افراد می‌توانند علایم خود را کنترل کنند. سه روش درمان رایج پرکاری غده تیروئید شامل موارد زیر هستند:

استفاده از دارو – گروهی از داروها شامل کاربیمازول و متیمازول که باعث می شوند تا غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید نکند. در برخی موارد، بتا بلوکرها نیز ممکن است برای کاهش علائم پرکاری غده تیروئید به طور موقت استفاده شود، اگرچه این دارو مخصوص غده تیروئید نیست.

درمان با رادیواکتیو – ماده ای رادیواکتیو به نام یود که باعث کاهش فعالیت غده تیروئید و کاهش حجم آن می شود. (اشعه حاوی یود در مقدار بسیار کم و مناسب برای بدن است)

جراحی – در یک تعداد کمی از موارد، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده تیروئید باشد، به ویژه اگر گویتر بزرگی وجود داشته باشد.

معمولاً درمان منجر به کاهش تولید هورمون‌های تیروئید نیز می شود. این وضعیت به عنوان غده تیروئید کم کاری (هیپوتیروئیدیسم) شناخته می شود. با این حال، غده تیروئید کم کاری معمولاً جدی نیست و به راحتی قابل درمان است.

 

 

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه