ارسال به دیگران پرینت

تیروئید | غده تیروئید

اگر این علائم را دارید، به‌داد تیروئیدتان برسید!

غده تیروئید شاید کوچک باشد، اما لیستی از وظایف بسیار مهم از جمله تنظیم اشتها، تنظیم سطح انرژی و حتی دمای بدن را بر عهده دارد.

اگر این علائم را دارید، به‌داد تیروئیدتان برسید!

اگر این علائم را دارید، به‌داد تیروئیدتان برسید

غده تیروئید شاید کوچک باشد، اما لیستی از وظایف بسیار مهم از جمله تنظیم اشتها، تنظیم سطح انرژی و حتی دمای بدن را بر عهده دارد. زمانی که این غده تیروئید دچار اختلال شود علائم مختلفی نشان می دهد که نمی توان آن را نادیده گرفت. قبل از اینکه بگوییم غده تیروئید روی چه بخش هایی از بدن تاثیر می گذارد، باید توضیحاتی بدهیم: تیروئید بزرگ ترین غده درون ریز بدن است که دو هورمون  – T3 و T4 – را تولید می کند. این دو هورمون میزان سوزاندن انرژی و نحوه واکنش بدن به هورمون های استرس را کنترل می کنند.

تغییرات خواب

دکتر حسین قریب (فرزند مرحوم محمد قریب بنیاندگذر طب اطفال ایران) متخصص غدد درون ریز در مایو کلینیک گفت:

 اگر همیشه خوب می‌خوابیدید، اما اخیرا متوجه شدید نمی‌توانید در طول شب بخوبی بخوابید این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد. 

تیروئید پرکار هورمون‌های خاصی را بیش از اندازه تولید می‌کند که سیستم عصبی مرکزی را بیش از حد تحریک می‌کند و منجر به بی خوابی می‌شود.

از سوی دیگر اگر بعد از داشتن خوابی کامل در شب هنوز هم احساس خستگی می‌کنید یا نیاز به خواب بیش از حد معمول دارید ممکن است تیروئیدکم کار داشته باشید 

استرس ناگهانی

اگر قبلا هرگز مشکل اضطراب نداشتید، اما حالا حس می‌کنید همیشه مضطرب یا بی قرار هستید احتمال دارد تیروئید پرکار داشته باشد. مقدار زیاد هورمون‌های تیروئید موجب می‌شود بیمار حس اضطراب یا آشفتگی داشته باشد که دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌کند.

تغییر در عادات اجابت مزاج

یبوست مکرر می‌تواند علامت تیروئید کم کار باشد. هورمون‌های تیروئید نیز در روان نگه داشتن مسیر گوارشی شما نقش ایفا می‌کنند. اگر خیلی کم شوند، مواد دخال روده پس داده می‌شوند. تیروئید پرکار می‌تواند اثر عکس داشته باشد یعنی تولید اسهال کند.

نازک شدن مو‌ها

نازک شدن مو‌ها بخصوص مو‌های ابرو یکی از چندین علائم تیروئید است که باید به آن توجه ویژه کنید. تیروئید کم کار یا پر کار چرخه رشد مو را مختل می‌کند. 

معمولا اکثر مو‌های شما رشد می‌کنند درحالی که بخش کوچکی از آن‌ها در حال استراحت هستند با این وجود وقتی که هورمون‌های تیروئید نامتعادل باشند بخش زیادی از مو‌ها در یک زمان استراحت می‌کنند. این موجب می‌شود که مو‌ها شما نازکتر شوند. می‌توانید در مورد علائم خاموش سرطان تیروئید چیز‌هایی یاد بگیرید.

عرق کردن زیاد

تعریق زیاد به هنگامی که هوا گرم نیست یکی از علائم شایع تیروئید پرکار است. 

اضافه وزن غیر طبیعی

اگر احساس می‌کنید که شلوار جین‌تان تنگ شده و دکمه آن سفت‌تر از قبل بسته می‌شود، اما صد درصد مطمئن هستید که تغییری در عادات تغذیه‌ای یا تحرک خود نداشته‌اید احتمال دارد یکی از علائم تیروئید کم کار باشد و باید آن را مقصر بدایند

کاهش وزن عجیب

اگر ناگهان متوجه شدید که سایز بدنتان کوچک شده و لباس‌ها برایتان بزرگ شده بدون اینکه هیچ تغییر اساسی در رژیم غذایی داشته باشید یا بدون اینکه ورزش شدید انجام داده باشید ممکن است تیروئید پرکار داشته باشید که موجب افزایش متابولیسم می‌شود. 

مه مغزی هم یکی از علائم تیروئید است

 ابتلا به تیروئید پرکار، برای برخی افراد موجب مه مغزی می‌شود. سایرین هم دچار کم حافظگی می‌شوند (همانند این حس که می‌گویند نوک زبانم بود، اما یادم رفت) یا در کل دچار خستگی مغزی می‌شوند. تیروئید پرکار می‌تواند تمرکز کردن را دشوار کند.

_تولید زیاد هورمون‌های تیروئید سرعت فرایند‌های بدن را بالا می‌برد. افرادی که این وضعیت را دارند حس می‌کنند که خیلی قهوه نوشیده‌اند یا حتی موقع استراحت هم تپش قلب دارند.

اجبار به چرت بعد از ظهر هر روزه

خستگی در طول روز یا احساس شدید به چرت زدن می‌تواند 

اختلال پریودی

 اگر پریودی سنگین، طولانی یا نزدیک به هم دارید، ممکن است تیروئید شما هورمون‌های کافی تولید نکند. اما اگر پریود‌ها سبک می‌شوند یا فاصله زیاد بین آنهاست ممکن است به علت تولید زیاد هورمون‌ها باشد.

ناباروری یا سقط جنین

زنانی که برای باردار شدن مشکل دارند بدون اینکه سابقه خانوادگی در ناباروری داشته باشند یا در مراحل اولیه بارداری سقط جنین داشتند باید به دنبال غربالگری و کنترل تیروئید باشند. پایین بودن سطح هورمون‌ها بر تخمک گذاری اثر گذاشته و شما را مستعد ناباروری یا سقط جنین می‌کند. 

تاخیر در رشد کودکان

 اگر متوجه شدید که رشد کودک شما نسبت به همسالان خود کندتر است، در مورد درد عضلات شکایت دارد یا اگر معلم‌ها می‌گویند وی بازیگوش است و تمرکز ندارد می‌تواند یکی از علائم تیروئید و پایین بودن سطح هورمون‌ها باشد که بر رشد آن‌ها اثر می‌گذارد.

 

 

منبع : مجله هنری ژوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه