ارسال به دیگران پرینت

برگ گشنیز | خواص برگ گشنیز

آیا به دنبال بهبود سلامت روده خود هستید؟ | آشنایی با خواص برگ گشنیز

برگ گشنیز یک گیاه با طعمی عالی برای تزئین انواع غذاها است. اما آیا از خواص برگ گشنیز اطلاع دارید؟ ما در این مطلب به برسی خواص برگ گشنیز پرداخته‌ایم.

آیا به دنبال بهبود سلامت روده خود هستید؟ | آشنایی با خواص برگ گشنیز

بررسی خواص برگ گشنیز

برگ گشنیز یک گیاه با طعمی عالی برای تزئین انواع غذاها است. اما آیا از خواص برگ گشنیز اطلاع دارید؟ ما در این مطلب به برسی خواص برگ گشنیز پرداخته‌ایم.

برگ گشنیز یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توان برای تزئین و بهبود طعم غذا استفاده کرد. این گیاه که تمام قسمت‌های آن قابل خوردن است، عطر و طعم فوق العاده ای دارد. در این نوشتار از خواص برگ گشنیز صحبت خواهیم کرد.

1. تقویت بینایی

شاید خیلی شنیده اید که اگر می‌خواهید چشم‌های سالم داشته باشید باید گشنیز بخورید. زیرا برگ گشنیز حاوی مقادیر خیلی خوبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدها است که می‌تواند به تقویت بینایی چشم کمک کند. همچنین مصرف روزانه گشنیز می‌‌تواند به تاخیر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (ARMD) و همچنین درمان ملتحمه کمک کند

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

برگ گشنیز سرشار از ویتامین C و ویتامین E است که هر دوی این مواد مغذی همراه با ویتامین A می‌توانند به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. ویتامین C از کارکرد گلبول‌های سفید خون به طور موثری حمایت می‌کند و همچنین در جذب آهن اثربخشی فوق العاده ای دارد.

3. خواص برگ گشنیز؛ کمک به کنترل سطح قند خون

رنگ سبز روشن گشنیز به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به تقویت فعالیت آنزیم کمک کنند. با تحریک ترشح انسولین می‌تواند سبب کاهش سطح قند خون شود. افزودن گشنیز به وعده‌های غذایی یا نوشیدنی‌های روزانه مثل آب برای افرادی که از سطح قند خون بالا رنج می‌برند، مفید است

4. کمک به کاهش کلسترول بد

در سبک زندگی امروزی افراد، از هر سه نفر، یک نفر از مشکلات کلسترول بالا رنج می‌برند. مصرف منظم برگ گشنیز به کاهش کلسترول LDL (بد) و بهبود کلسترول HDL (خوب) کمک می‌کند.

پوست این میوه‌ها را اصلا دور نریزید | خواص عجیب پوست میوه‌ها که نمی‌دانستید

5. خواص برگ گشنیز برای تقویت سلامت استخوان‌ها

برگ گشنیز سرشار از مقادیر فراوانی از مواد معدنی تقویت کننده استخوان‌ها مانند کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. عملکرد ضد التهابی گشنیز همچنین از استخوان در برابر دردهای مرتبط با آرتریت محافظت می‌کند.

6. بهبود سلامت روده

برگ گشنیز حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. همچنین برای مشکلات دستگاه گوارش مانند ناراحتی معده، اسهال، اسپاسم روده، گاز یا حالت تهوع نیز موثر است.

7. خواص برگ گشنیز برای سلامت پوست

به عنوان منبعی از آهن، ویتامین E و ویتامین A، با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به پوست آسیب برسانند، مبارزه می‌کند. گشنیز همچنین به دلیل توانایی بالا در جذب چربی اضافی به عنوان یک درمان برای پوست‌های چرب نیز فوق العاده است. همچنین یک عامل ضد میکروبی، ضد عفونی کننده و ضد قارچ است که می‌تواند به تسکین و خنک شدن پوست کمک کند.

8. تقویت سلامت قلب

این گیاه خاصیت ادرار آوری دارد و در حذف آب و سدیم اضافی از سیستم بدن تان نقش مهمی‌دارد. این عملکرد به کاهش فشار خون و کنترل سطح کلسترول کمک می‌کند. از طرفی این عوامل به تنهایی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش دهد. همچنین گشنیز به عنوان چاشنی و طعم دهنده به خوراکی‌ها نیز استفاده می‌شود. برای همین افزودن گشنیز به غذا به افراد در کاهش مصرف سدیم کمک می‌کند.

9. تاثیر برگ گشنیز بر محافظت از مغز

با توجه به تعدادی از مطالعات، عصاره گشنیز برای محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب و همچنین بهبود و تقویت حافظه کمک می‌کند. دلیل آن نیز خواص ضد التهابی گشنیز است، زیرا اکثر اشکال انحطاط مغزی توسط التهاب ایجاد می‌شود. یکی دیگر از فواید شگفت ‌انگیز مصرف گشنیز کاهش و درمان اضطراب است.

10. کمک به درمان عفونت

گشنیز دارای خواص ضد میکروبی است و در برابر درمان عفونت‌های غذایی موثر است. یکی از این ترکیبات Dodecenal نام دارد که می‌تواند به بهبود عفونت سالمونلا کمک کند. از طرفی تخم گشنیز با عفونت‌های دستگاه ادراری مبارزه می‌کند. همچنین روغن به دست آمده از گشنیز را می‌توان به محصولات ضد میکروبی اضافه کرد تا به مقابله با بیماری‌های مرتبط با غذا کمک کند.

گنجاندن گشنیز در رژیم غذایی

نه تنها برگ‌های گشنیز تازه، بلکه می‌توانید از دانه گشنیز، برگ گشنیز خشک و پودر گشنیز نیز استفاده کنید. گشنیز را می‌توان به سالاد یا به عنوان چاشنی برای خیلی از غذاها استفاده کرد، همچنین دانه آن را می‌توان به کباب‌ها، غذاهای پخته شده، ترشیجات و سایر غذاهای پخته اضافه کرد. در نهایت، می‌توانید این گیاه فوق العاده را با مواد دیگری مانند سیر، آب لیمو، شیر نارگیل و بادام زمینی مخلوط کنید تا یک ماریناد فوق العاده آماده شود.

کلام پایانی

برگ‌های گشنیز طعم معطر و رایحه‌ای طراوت بخش دارد که در اکثر غذاها و تزئینات غذاها استفاده می‌شود. جدای از این، مصرف روزانه برگ گشنیز تازه به تقویت ایمنی، کاهش کلسترول بد، تسکین پوست، تسهیل هضم، کمک به سطح قند خون و بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند. همیشه از این گیاه منحصر به فرد در ترکیب غذاهای خود استفاده کنید تا به تقویت سلامت کلی بدن خود کمک کنید.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه