ارسال به دیگران پرینت

آنفولانزا | وضعیت آنفولانزا در کشور

وضعیت بدخیم آنفولانزا در کشور!

بزرگنمایی و عادی سازی همه‌گیری آنفلوانزا در کشور دلایل مختلفی دارد. توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، کمبود دارو از جمله آنتی بیوتیک‌ها، سرم و دارو‌های اختصاصی آنفلوانزا و دیدگاه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی کارشناسان و مسئولان در این اظهار نظر‌ها تاثیرگذار است. دیدگاه‌های متفاوتی که گاه حتی در بین مسئولان وزارت بهداشت هم دیده می‌شود.

وضعیت بدخیم آنفولانزا در کشور!

همزمان با فروکش کرونا از اواخر تابستان، آنفلوانزا روی موج همه‌گیری قرار گرفت و در پی آن هشدار‌ها و توصیه‌های مستمر پزشکی ارائه می‌شود. در اذهان عمومی که هنوز شیوع شدید کرونا از یاد نرفته، این پرسش مطرح شده که این بیماری فصلی تاچه حد خطرناک و نگران‌کننده است؟

 آنفلوانزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود. سردرد، تب، بی‌حالی، ضعف، گرفتگی بینی و سرفه از جمله علائم شایع آن است. این بیماری میان انسان و حیوان مشترک است و به طور معمول دوره آن ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد، اما در موارد شدید طولانی‌تر می‌شود و ممکن است به بستری فرد بیمار منجر شود. در مواردی نیز شدت این بیماری به مرگ فرد منتهی می‌شود.

یماری آنفلوانزا در ایران یک بیماری بومی و اندمیک است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ثبت می‌شود. موارد سرپایی نیز ثبت نمی‌شود، اما پس از دو سال پاندمی نفس‌گیر کرونا، توجه بیشتری به این بیماری در جامعه به چشم می‌خورد، هشدار‌هایی که از سوی کارشناسان و مسئولان مختلف با روایت‌های مختلف منتشر می‌شود، روایت‌هایی نگران کننده و گاه آرامش بخش.

گر چه هنوز پاندمی کرونا به پایان نرسیده است، اما کاهش و افول این بیماری به خصوص در دو ماه گذشته جامعه را به سمت زندگی عادی بدون ترس از این بیماری سوق داده است. مدارس و دانشگاه‌ها باز شده‌اند، اما هر روز خبری از گسترش آنفلوانزا در رسانه‌ها منتشر می‌شود. روایت‌هایی که گاه از سوی برخی کارشناسان با عنوان سونامی مطرح می‌شود. کارشناسان و متخصصان دیگری نیز این نوع تحلیل را بزرگنمایی و غیر واقعی می‌دانند و از روند معمول آنفلوانزا در کشور مانند سال‌های گذشته یاد می‌کنند و البته از مردم می‌خواهند با رعایت اصول بهداشتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

بزرگنمایی و عادی سازی آنفلوانزا

بزرگنمایی و عادی سازی همه‌گیری آنفلوانزا در کشور دلایل مختلفی دارد. توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، کمبود دارو از جمله آنتی بیوتیک‌ها، سرم و دارو‌های اختصاصی آنفلوانزا و دیدگاه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی کارشناسان و مسئولان در این اظهار نظر‌ها تاثیرگذار است. دیدگاه‌های متفاوتی که گاه حتی در بین مسئولان وزارت بهداشت هم دیده می‌شود.

«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت ۲۹ مهر و با گذشت حدود یک ماه از بازگشایی مدارس در دیدار با علما در قم اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و کاهش رعایت توصیه‌های بهداشتی ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور روند صعودی دارد. اما ۱۴ روز بعد در حاشیه جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: بیماری آنفلوانزا یک هفته‌ای است که فروکش کرده است.

با این حال در دو ماه گذشته اخبار متفاوت بسیاری از رسانه‌های مختلف درباره خطر بالا و مرگ‌آور آنفلوانزا از زبان افراد مختلف منتشر شده است که با روایت مسئولان وزارت بهداشت تفاوت دارد. مطالبی که در بسیاری از آن‌ها بر لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می‌شود.

واکسن آنفلوانزا حدود شهریور هر سال پس از اعلام ویروس‌های شایع این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی در معدودی از شرکت‌های بزرگ واکسن ساز دنیا به صورت انبوه تولید و در همه کشور‌ها توزیع می‌شود. اما امسال برای اولین بار ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این واکسن پیوسته است.

«بهرام دارایی» رئیس سابق سازمان غذا و دارو اوایل شهریور اعلام کرد: امسال تامین ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا پیش بینی شده که حدود یک میلیون دز آن از محل واکسن‌های تولید داخلی و بقیه از طریق واردات تامین شده است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه است. تزریق واکسن آنفلوانزا اجباری نیست. اما کارشناسان بیماری‌های عفونی توصیه می‌کنند. بیماران خاص و صعب العلاج و افرادی که ضعف ایمنی دارند. هر سال در شهریور ماه این واکسن را تزریق کنند.

افزایش شیوع آنفلوانزا در سال ۱۴۰۱ با فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها نیز گره خورده است. موضوعی که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آن را رد می‌کند، او ۹ آبان امسال اعلام کرد: تعطیل شدن مدارس به علت شیوع آنفلوآنزا در دستورکار نیست.

وضعیت آنفلوانزا مانند هر سال

اظهار نظری که داده‌های آماری هم آن را تایید می‌کنند. «دکتر ابراهیم قادری»، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پژوهشگر ایرنا تاکید می‌کند: میزان شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت معناداری ندارد، اما حساسیت کاذبی در جامعه به وجود آمده که بی‌دلیل است. میزان مرگ و میر آنفلوانزا در سال ۱۴۰۱ از برخی سال‌های قبل هم کمتر است.

 

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه