ارسال به دیگران پرینت

آنفولانزای جدید در کودکان | علائم آنفولانزای جدید در کودکان

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست ؟ | معرفی علائم آنفولانزای جدید در کودکان و روش تشخیص آن

تشخیص این که فرزندتان به آنفولانزای جدید مبتلا شده یا نه، همیشه آسان نیست. این بیماری کودکان را سریع مبتلا می‌کند و شدیدتر از سرماخوردگی است.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست ؟ | معرفی علائم آنفولانزای جدید در کودکان و روش تشخیص آن

علائم آنفولانزای جدید در کودکان

تشخیص این که فرزندتان به آنفولانزای جدید مبتلا شده یا نه، همیشه آسان نیست. این بیماری کودکان را سریع مبتلا می‌کند و شدیدتر از سرماخوردگی است. آنفولانزای جدید در کودکان در سه روز اول خیلی شدید است. هرچند شاید فکر کنید سرماخورده اما حتما به علل و علائم آنفولانزای جدید دقت کنید تا در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

علائم آنفولانزای جدید در کودکان

از علائم آنفولانزای جدید در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب شدید و ناگهانی تا ۴۰ درجه سانتی گراد
  • تب همراه با لرز
  • خستگی مفرط
  • سردرد و بدن درد شدید
  • سرفه خشک
  • گلودرد
  • استفراغ و درد شکم

برخی از والدین آنفولانزا را با مشکلات دستگاه گوارش ‌اشتباه می‌گیرند. به این دلیل که برخلاف بزرگسالان، کودکان مبتلا به آنفولانزای جدید ممکن است حالت تهوع، درد معده و استفراغ داشته باشند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از آنفولانزای جدید؛ ۷ راهکار که احتمال ابتلا را کاهش دهید

چه چیزی باعث ابتلا به آنفولانزای جدید می‌شود؟

سه نوع اصلی از ویروس‌های آنفولانزا می‌توانند شما را بیمار کنند. انواع A و B باعث شیوع سالانه آنفولانزا در افراد می‌شوند. نوع C نیز منجر به موارد خفیف و ناگهانی بیماری در افراد می‌شود. اما نوع جدید آنفولانزا شدت بیشتری نسبت به انواع قبل آن دارد و افراد مبتلا احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند.

آنفولانزای جدید چگونه گسترش می‌یابد؟

آنفولانزای جدید بسیار مسری است، به ویژه زمانی که بچه‌ها در اجتماعاتی مانند کلاس مدرسه حضور دارند. هنگامی‌که کودک از قطرات پاراکنده ویروس در هوا که با سرفه یا عطسه فرد مبتلا در هوا پخش شده، استنشاق می‌کنند خیلی زود به آنفولانزای جدید مبتلا می‌شوند. یا هنگامی‌که آن‌ها در تماس مستقیم با مخاط یا تف از فردی مبتلا به آنفولانزای جدید قرار می‌گیرند نیز بیمار می‌شوند.

همچنین کودکان می‌توانند آنفولانزای جدید را یک روز قبل از شروع علائم آن و ۵ تا ۷ روز پس از بیمار شدن به دیگران منتقل کنند. آنفولانزای جدید می‌تواند به راحتی از کودکی به کودک دیگر منتقل شود. زیرا آن‌ها بیشتر از بزرگتر‌ها چیزهایی مانند مداد، اسباب بازی، کامپیوتر، قاشق و چنگال خود را بین هم به اشتراک می‌گذارند. تماس دست به دست یکی دیگر از روش‌های اصلی انتقال این ویروس مسری است.

چگونه از انتشار آنفولانزای جدید جلوگیری می‌کنید؟

  • بهترین راه واکسیناسیون سالیانه است. همه افراد از کودک ۶ ماهه تا بزرگ سال باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند.
  • زنان باردار و پرستار کودکان کمتر از ۶ ماه یا کودکانی با شرایط سلامت خاص باید واکسن را دریافت کنند.

آیا آنفولانزای جدید می‌تواند منجر به بروز مشکلات دیگری شود؟

بله. این موارد می‌تواند شامل عفونت سینوسی، عفونت گوش، تشدید آسم یا ذات الریه باشد. اگر تب کودک شما بیش از ۳ تا ۴ روز طول کشید باید فوری با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر از مشکل تنفسی، گوش درد، گرفتگی بینی، سرفه‌های‌های شدید و پی هم رنج می‌برد و حالش نسبت به روزهای قبل آن وخیم تر بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

کودکان خردسال زیر ۲ سال – حتی کودکان سالم – بیشتر از کودکان در سنین بالاتر به دلیل عوارض آنفولانزا در بیمارستان بستری می‌شوند.

آیا کودکان می‌توانند داروهای ضد ویروسی مصرف کنند؟

اگر پزشک فکر می‌کند که کودک شما احتمالا تحت تاثیر عوارض آنفولانزای جدید می‌باشد ممکن است داروهای ضد ویروسی برای کاهش نشانه های آنفولانزای جدید تجویز کند. اما این داروها باید تحت نظر پزشک به کودک داده شود.

این داروها فقط در ۴۸ ساعت اول پس از بیماری قابل تجویز هستند. همچنین داروهای ضد ویروسی دوره آنفولانزای جدید را ۱ یا ۲ روز کوتاه تر می‌کند. حتی در برخی موارد می‌توانند از آن جلوگیری کنند. این داروها از تولید مثل ویروس جلوگیری می‌کنند و مانع گسترش آن می‌شوند. با این حال، بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزای جدید، دریافت واکسن است.

به خاطر داشته باشید که داروهای آنتی بیوتیکی تاثیری بر علائم آنفولانزای جدید در کودکان ندارد. زیرا این نوع داروها عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند، در حالی که آنفولانزای جدید یک عفونت ویروسی است.

آیا درمان خانگی برای درمان آنفولانزای جدید در کودکان موثر است؟

بله، درمان خانگی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. به طور مثال شما می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید تا کودک شما زودتر بهبود یابد:

  • استراحت بیشتر
  • مصرف مایعات فراوان
  • استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش تب و درد – می‌توانید هر دو را در نسخه داده شده از طرف پزشک کودکان دریافت کنید.

نکات مهم برای درمان آنفولانزای جدید در کودکان

  • به یاد داشته باشید نباید به کودکان یا نوجوانان آسپرین بدهید. زیرا آسپرین می‌تواند خطر ابتلا به سندرم ری را افزایش دهد، یک اختلال نادر که می‌تواند به کبد آن‌ها آسیب برساند یا باعث آسیب مغزی شود.
  • به کودکان زیر ۴ سال بدون توصیه پزشک داروهای سرفه و سرماخوردگی ندهید. پزشکان در مورد استفاده از این داروها برای کودکان زیر ۶ سال هشدار می‌دهند. قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید. سپس با راهنمایی پزشک یکی از این داروها را به کودک خود بدهید.
  • اگر کودک بسیار خردسالی دارید که دچار احتقان بینی است، از حباب بینی برای از بین بردن مخاط استفاده کنید. یا سه قطره اسپری بینی سالین را در هر سوراخ بینی اسپری کنید.
  • برخی از کودکان بیشتر در معرض عوارض جدی آنفولانزای جدید هستند. اگر کودک شما کمتر از ۵ سال سن دارد یا دارای یک مشکل مزمن مانند آسم یا سایر بیماری‌های ریوی، بیماری قلبی یا دیابت است، به محض این که متوجه شدید بیمار است، با پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی باید کودک را به بیمارستان ببرید؟

اگر کودکان شما چنین علائمی ‌داشت حتما به بیمارستان مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس، اگر حتی پس از حباب بینی یا اسپری قطره همچنان بندش بینی داشت باید به بیمارستان بروید.
  • پوست کودک آبی یا خاکستری شود
  • وضعیت آن‌ها نسبت به روزهای قبل وخیم تر شده باشد. برای مثال، اگر زمانی که انتظار می‌رود گریه کند، اما آرام است، یا با شما تماس چشمی‌خوبی برقرار نمی‌کنند و اگر بی حال است حتما او را بیمارستان ببرید.
  • اگر کودک شما مایعات نمی‌نوشد، استفراغ مکرر دارد، علائم کم آبی مانند عدم اشک، کمتر گریه کردن یا کمتر ادرار می‌کند، نشان از کم انرژی بودن و بدحال است که باید به بیمارستان مراجعه کنید.
  • اگر کودک تشنج دارد فورا به بیمارستان بروید.
منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه