ارسال به دیگران پرینت

آمریکا | توطعه های آمریکا علیه ایران

ممکن است بایدن بعد از ۲۰۲۴ در کاخ‌سفید ‌نباشد | تحلیل مسائل آمریکا توسط فریدون مجلسی

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جمهوریخواهان ساکت ننشسته‌اند و از ماه‌ها پیش مدام سیاست دموکرات‌ها را زیر سوال بردند و سعی کردند با حمایت نسبی از رئیس‌جمهوری سابق، دولت فعلی را مورد تمسخر و هدف قرار دهند.

ممکن است بایدن بعد از ۲۰۲۴ در کاخ‌سفید ‌نباشد | تحلیل مسائل آمریکا توسط فریدون مجلسی

توطعه های آمریکا علیه ایران

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل و آمریکا در تشریح ابعاد انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده و تبعات آن برای دموکرات‌ها اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی اعم از انتشار گزارش‌ها و نظرسنجی‌های موجود، باید گفت که به احتمال زیاد دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد و در مقابل جمهوری‌خواهان اکثریت این نهاد قانونگذار را در دست خود خواهند گرفت. این روند ممکن است در سنا به صورت دیگری پیش برود و همچنین در انتخابات مربوط به کسب کرسی‌ فرمانداری‌ها همچنان ابهام‌هایی وجود دارد، اما در نهایت آنچه که اهمیت خواهد داشت بحث سیطره بر مجلس نمایندگان است. سابقه نشان داده که دولت‌ها زمانی که روی کار می‌آیند عموماً مردم را در ابتدا راه با خود همراه دارند اما کمی بعد این نزدیکی به فاصله تبدیل می‌شود و در آنجاست که نارضایتی‌ از دولت‌ها نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: ایالات متحده هم به عنوان یک ابرقدرت نظامی و اقتصادی همین تجربیات را به خود دیده است و حالا هم می‌توان در انتخابات کنونی این موضوع را به چشم دید. توجه داشته باشید که جو بایدن زمانی دولت را از دونالد ترامپ تحویل گرفت که همچنان تاثیر کرونا بر اقتصاد عظیم ایالات متحده مشهود بود. بایدن پرداخت یارانه‌ها را در پیش گرفت و همچنین حقوق بیکاران و بیمه بیکاری را اجرایی کرد و تمامی این مسایل موجب افزایش تورم شد. به غیر از این هزینه‌ها باید متوجه بود که ایالات متحده با توجه به راهبردهای مشخص در سیاست خارجی، هزینه‌های خارج از مرزهای خود را باید پرداخت کند که تمام این موارد به نوعی باعث می‌شود نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی در آمریکا افزایش پیدا کند. در این میان با آمدن بایدن بر سرکار به یکباره شاهد لشکرکشی روسیه به اوکراین بودیم و در نهایت اقتصاد بین‌الملل دچار تزلزل شد که ایالات متحده هم از این موضوع مستثنی نبوده و نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس آنچه برای مردم آمریکا در انتخابات امروز همانند رویدادهای سیاسی گذشته اهمیت دارد و ملاک نظر آنها خواهد بود، بحث اقتصاد و معیشت است. فارغ از مسایل اقتصادی باید توجه کرد که شخصیت و عملکرد جو بایدن هم در این میان یکی از مؤلفه‌های تحلیل نتایج احتمالی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا است. اینکه او بخواهد در سال ۲۰۲۴ مجدداً نامزد انتخابات شود یا خیر یک سوال مبهم است اما احتمال این وجود دارد که دموکرات‌ها به این جمع‌بندی برسند که یک شخصیت جدید را برای انتخابات ریاست جمهوری آتی به جای بایدن معرفی کنند. در این میان جمهوری‌خواهان هم ساکت ننشسته‌اند و از ماه‌ها پیش مدام سیاست دموکرات‌ها را زیر سوال بردند و سعی کردند تا با حمایت نسبی از ترامپ، بایدن را هم مورد تمسخر و هدف قرار دهند. در این میان بحث جنگ اوکراین هم یکی از موضوعاتی است که جمهوری‌خواهان سعی کردند به آن رنگ و روی حزبی بدهند تا بتوانند از این مؤلفه علیه بایدن و دموکرات‌ها استفاده کنند.

مجلسی افزود: این طیف، سیاست‌های بایدن در قبال اوکراین و ایران را بارها و بارها طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر مورد انتقاد شدید قرار داده است. بر همین اساس انتخابات امروز نه تنها یک رویکرد حساس و حزبی به حساب می‌آید بلکه می‌تواند زمینه‌سازی برای ایجاد مزاحمت‌های متعدد حزبی علیه بایدن شود. توجه داشته باشید که مجلس نمایندگان آمریکا اصولاً مسایل داخلی و اقتصادی را زیر نظر و هدایت خود دارد و هر حزبی که بتواند اکثر کرسی‌های این نهاد قانونگذار را تحت سلطه خود دربیاورد، می‌تواند مانورهای سیاسی مشخصی علیه دولت حاکم یا حتی موافق با دولت حاکم به وجود بیاورد. این درحالی است که هر دو حزب در مورد برخی از مسایل داخلی و خارجی مانند پرونده ایران با یکدیگر اتفاق نظر دارند و در برخی از محورها هم علیه یکدیگر دست به کار می‌شوند. در این میان تبلیغات جمهوری‌خواهان هم بدون شک اگر بتوانند مجلس نمایندگان را در اختیار خود بگیرند، می‌توانند بایدن را تا سال ۲۰۲۴ زیر ضربه قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که بحث ظهور ترامپ هم مطرح است اما به نظرم هدف نهایی آنها تضعیف بایدن و دموکرات‌ها خواهد بود. به موازات این وضعیت بسیاری از دموکرات‌ها و یا تحلیلگران منتسب به این حزب معتقدند که نمی‌توان امیدی به ادامه حضور بایدن در کاخ سفید پس از ۲۰۲۴ داشت. بر این اساس است که می‌گویم احتمال زیاد مزاحمت‌های جمهوری‌خواهان برای کاخ سفید پس از این انتخابات و در صورت کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان افزایش پیدا خواهد کرد. در نهایت معتقدم که در انتخابات ۲۰۲۴ چهره‌های آزمایش‌شده در مورد بایدن و ترامپ نمی‌تواند کارایی سیاسی مفید داشته باشند و به همین علت باید مهره‌های جدید را وارد بازی کنند. این در حالی است که بدون شک اگر سنا و مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان قرار بگیرد، پرونده‌هایی مانند اوکراین، چین و به خصوص ایران بیش از پیش مورد نظر قرار خواهد گرفت و ممکن است تندروی‌هایی انجام شود که به ضرر ما و برخی دیگر از کشورها تمام شود.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه