ارسال به دیگران پرینت

جام جهانی | جام جهانی قطر و نارضایتی مستاجران

قطر و جام جهانی؛ نارضایتی مستاجران از جهش اجاره خانه‌

احساس ذلت کردم. وضعیت شبیه فاجعه است زیرا از خانه های خود به اتاق های کوچک در هتل منتقل می شویم. همه وسایل ما در کیف و جعبه های زیادی است.

قطر و جام جهانی؛ نارضایتی مستاجران از جهش اجاره خانه‌
بدون هشدار قبلی، از "ریم" خواسته شد آپارتمانش را در مدت یک هفته تخلیه کند. او از دو سال قبل در این آپارتمان ساکن است و فکر می کرد به طور عادی برای یک سال دیگر قراردادش تمدید می شود اما نشد. او متوجه شد شرکت مالک اپارتمان قصد دارد آن را در زمان جام جهانی، اجاره بدهد. کسب سود بالا، انگیزه شرکت برای این اقدام است.
 
نقل از خبرگزاری فرانسه؛ او قصد دارد اپارتمان را تخلیه و به هتل برود. حال و روز ریم، مثل مستاجران زیادی در قطر است که خود را قربانی رقابت مالکان اپارتمان و ویلاها برای کسب سود بیشتر هنگام برگزاری جام جهانی می دانند.
این خانم جوان 30 ساله از 4 سال قبل مقیم دوحه پایتخت قطر است. شرکت مالک خانه به او و دهها نفر از همکارانش اطلاع داده مالکان برج محل سکونت آنها تمایل به تمدید قرارداد اجاره اپارتمان را ندارد و یک هفته وقت دارند تا اپارتمان را تخلیه کنند چرا که اپارتمان برای دوره جام جهانی به صورت روزانه، رزرو شده است.
 
ریم که ترجیح داد در این گزارش اسم مستعار استفاده کند ادامه داد: احساس ذلت کردم. وضعیت شبیه فاجعه است زیرا از خانه های خود به اتاق های کوچک در هتل منتقل می شویم. همه وسایل ما در کیف و جعبه های زیادی است.
 
در سایت اینترنتی "بوکینگ" که در زمینه اجاره و رزرو خانه و هتل فعالیت می کند اپارتمان ها در برجی که محل اقامت "ریم" است با قیمت 1700 دلار برای یک شب ارائه می شود. به شرط اینکه رزرو حداقل برای 14 روز باشد. اجاره این اپارتمان برای ریم 2500 دلار در ماه بود.
 
نارضایتی در قطر به دلیل جهش اجاره خانه‌ها
 
مالکان، تمدید قردادهایی که در ماه های اخیر به پایان می رسند را رد می کنند. مستاجران قدیمی خود را در برابر دو گزینه می بینند: تمدید قرداد با اجاره بالاتر و برای مدت زمانی طولانی تر که به دو سال هم ممکن است برسد یا اینکه منزل خود را تخلیه کنند.
 
پیش بینی می شود  پایتخت قطر یعنی شهر دوحه شاهد ورود بیش از یک میلیون مسافر برای بازی های جام جهانی باشد. این شهر هم اکنون با درخواست رو به افزایش برای اجاره روزانه اپارتمان و تامین محل اقامت برای مسافران روبه رو است.
 
نارضایتی در قطر به دلیل جهش اجاره خانه‌ها
 
برای پول بیشتر
 
یکی از مسوولان شرکت تهیه املاک در قطر که خواست نامش در این گزارش اعلام نشود هم گفت: "اکثر مالکان قطری می خواهند از دوره جام جهانی، استفاده کنند. به همین دلیل، به مستاجران قدیمی رحم نمی کنند. هم اکنون قاعده این است: حمله به سوی پول".
تاکید می کند دوحه شاهد افزایش قیمت اجاره اپارتمان ها و ویلاهاست که از 10 درصد شروع می شود. 10 درصد میزانی است که قانون تعیین کرده و مجوز دارد. با این حال خیلی از مالکان قیمت ها را به شکل دیوانه وار افزایش دادند.
 
 رئیس بخش تحقیقات در گروه مشاوره بین المللی والوسترات (Valustrat)  مستقر در قطر (انوم حسن)، پیش بینی کرد اجاره ها در برخی مناطق به صورت میانگین، در یک سال اخیر 40 درصد افزایش یافته است.
 
 یک دیپلمات غربی مقیم دوحه هم گفت کارکنان سفارت خواستار افزایش حقوق شده اند تا بتوانند از پس افزایش هزینه های اجاره خانه خود بر بیایند.
 
 خبرنگار خبرگزاری فرانسه با تعدادی از مستاجران در دوحه قطر صحبت کرد و آنها گفتند هیچ چاره ای ندارند جز اینکه با افزایش اجاره ها موافقت کنند. بسیاری هم از پاسخ دادن خودداری کردند.
 
نارضایتی در قطر به دلیل جهش اجاره خانه‌ها
 
"نبیل غره" 59 ساله شهروند لبنانی - امریکایی ساکن جزیره لوءلوءه دوحه هم گفت: در ماه اخیر اجاره ها افزایش یافتند. برای مدت زمان معینی اجاره ها بالا خواهد بود. احساس می کنم برخی از این وضعیت، سوءاستفاده می کنند اما وقتی حادثه ای با این حجم برگزار می شود این اتفاق در همه جای جهان روی می دهد. معتقدم ما هزینه را می پردازیم.
برای اقامت انبوه تماشاگران و مسافران جام جهانی در قطر، هتل و اپارتمان و خیمه هایی در صحرا یا اتاق کشتی های توریستی با قیمت های متفاوت و معقول در نظر گرفته شده اما برخی افراد ترجیح می دهند در خانه های لوکس یا اپارتمان های نزدیک به ورزشگاه های محل مسابقات ساکن شوند. قیمت اجاره آنها خیلی بالاست.
 
 خبرگزاری فرانسه در بررسی متوجه شد میانگین اجاره اپارتمان برای دو نفر در سایت "ایر بی ان بی" (سایت اجاره خانه) در دوحه در دوره جام جهانی به 2500 دلار برای یک شب و 77 هزار دلار برای یک ماه می رسد. حداقل قیمت اجاره اپارتمان یا ویلا برای یک ماه در زمان جام جهانی 13 هزار دلار است.
 
نارضایتی در قطر به دلیل جهش اجاره خانه‌ها
 
یکی از شرکت های املاک هم گفت که یک مالک قطری ساکن در برج، تصمیم گرفت در زمان جام جهانی، اپارتمان خود را خالی کند و به قیمت 11 هزار دلار برای یک شب اجاره دهد. او تصمیم گرفت در مدت جام جهانی به اروپا سفر کند تا اپارتمانش برای اجاره، خالی بماند.  
همچنین مستاجران نمی توانند خانه خود را برای اجاره واگذار کنند چون نیازمند موافقت مالک هستند.
 
خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: در هفته های باقی مانده به جام جهانی، فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) رزرو هزاران اتاق در هتل های دوحه را برای اختصاص به بازیکنان و مسوولان، لغو کرد و همین عامل باعث کاهش قیمت ها شد اما مشکل "ریم" و همکارانش تمام نشد. انها باید در 15 نوامبر هتل را هم ترک کنند.
 
وی گفت: 5 روز قبل از شروع جام جهانی، دوباره ذلیل خواهیم شد و وسایل خود را به محل نامشخص منتقل خواهیم کرد زیرا هتل برای جام جهانی هم رزرو شده است.
منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه