ارسال به دیگران پرینت

بیماری | تشخیص بیماری | تشخیص بیماری از روی زبان

تشخیص بیماری‌ها از روی زبان | از روی زبان می‌توان به وجود بیماری پی برد؟

شما می‌توانید برای آنکه به مشکلات دهانی خود پی ببرید زبان خود را برای چند لحظه بیرون بیاورید و به آینه نگاه کنید. زبان سالم باید صورتی و پوشیده از برآمدگی‌های کوچک و جوانه‌های چشایی (پاپیلا) باشد. وجود درد و تغییر ظاهر در زبان باعث نگرانی است.

تشخیص بیماری‌ها از روی زبان | از روی زبان می‌توان به وجود بیماری پی برد؟

از روی زبان می‌توان به وجود بیماری پی برد؟ تشخیص بیماری از روی زبان

شما می‌توانید برای آنکه به مشکلات دهانی خود پی ببرید زبان خود را برای چند لحظه بیرون بیاورید و به آینه نگاه کنید. زبان سالم باید صورتی و پوشیده از برآمدگی‌های کوچک و جوانه‌های چشایی (پاپیلا) باشد. وجود درد و تغییر ظاهر در زبان باعث نگرانی است.

وجود لکه سفید در دهان و روی زبان می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

برفک دهان: برفک دهان عفونت قارچی است که در دهان ایجاد می‌شود و در حالت عادی خیلی خطرناک نیست و درمان آن امکان‌پذیر است.

برفک دهان بیشتر در نوزادان و افراد مسن به ویژه افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت و کسانی که استروئیدهای استنشاقی و خوراکی  برای آسم و بیماری‌های ریوی استفاده می‌کنند نیز به آن مبتلا می‌شوند.

لکوپلاکیا: وضعیتی است که سلول‌های دهان بیش از حد رشد می‌کنند و منجر به ایجاد لکه‌های سفید روی زبان و داخل دهان می‌شود و اغلب در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، دیده می‌شود. لکوپلاکیا می‌تواند زمینه‌ساز شروع سرطان باشد اما به خودی خود خطرناک نیست.

لیکن پلان دهانی: شبکه‌ای از خطوط سفید برجسته روی زبان شما که شبیه توری هستند. دلیل ایجاد لیکن پلان دهانی مشخص نیست اما خود به خود برطرف می‎‌شود.

زبان قرمز می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین: کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 باعث قرمز شدن زبان شما می‌شود.

زبان جغرافیایی: وضعیتی است که روی سطح زبان لکه‌های قرمز رنگی به صورت نقشه مانند ایجاد می‌شود. زبان جغرافیایی معمولا بی‌ضرر است.

تب مخملک: عفونتی است که باعث می‌شود زبان ظاهری شبیه توت‌فرنگی (قرمز و ناهموار) پیدا کند.

اگر تب بالا و زبان قرمز دارید باید به پزشک مراجعه کنید و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان تب مخملک ضروری هستند.

بیماری کاوازاکی: این بیماری بیشتر در کودکان زیر 5 سال دیده می‌شود و با تب شدید همراه است و باعث می‌شود که زبان ظاهری شبیه توت‌فرنگی پیدا کند. این یک بیماری جدی و خطرناک است و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

زبان سیاه و مودار می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

جوانه‌های چشایی (پاپیلا) روی زبان مانند موی سر در طول زندگی شما رشد می‌کنند اما در برخی افراد این جوانه‌ها بیش از حد رشد می‌کند و برای نگهداری باکتری بیشتر مستعد می‌شود. زمانی که باکتری‌ها روی زبان رشد می‌کنند ممکن است تیره یا سیاه به نظر برسند و پاپیلاهای بیش از حد رشد کرده شبیه به مو به نظر برسند. این وضعیت شایع نیست و به طور معمول جدی نیست و در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند رخ می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت، مصرف آنتی‌بیوتیک و شیمی‌درمانی باعث ایجاد این عارضه می‌شود.

وجود زخم، ورم و برآمدگی در زبان شما می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

تروما: در اثر گزیدگی تصادفی زبان یا سوختن زبان بر اثر خوردن چیزی داغ به وجود می‌آید و می‌تواند منجر به درد زبان شود. دندان قروچه یا فشردن دندان نیز می‌تواند کناره‌های زبان شما را تحریک کرده و باعث ایجاد درد شود.

سیگار کشیدن نیز زبان شما را تحریک می‌کند.

آفت دهان: علت آفت دهان همچنان ناشناخته است اما اعتقاد کلی بر این است که استرس باعث ایجاد آفت دهان می‌شود. آفت معمولا در عرض یک یا دو هفته بهبود می‌یابد.

سرطان دهان: اگر زخم دهان شما طی دو هفته از بین نرفت می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. سرطان دهان در مراحل اولیه درد ندارد و گمان نکنید که نداشتن درد به معنای این است که هیچ مشکلی وجود ندارد.

تمام افراد هنگام مسواک زدن باید زبان و دندان‌های خود را بررسی کنند و در صورت مشاهده هر نوع تغییر شکل، تغییر رنگ، وجود زخم و درد باید به پزشک مراجعه کنند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه