ارسال به دیگران پرینت

دانه | دانه خوراکی | مصرف دانه خوراکی

6 تا از بهترین دانه‌های خوراکی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود

دانه‌های خوراکی حاوی تمام مواد اولیه ضروری و مفید برای بدن هستند و منبع عالی از چربی‌های گیاهی و سالم، فیبر، مواد معدنی و بسیاری از ویتامین‌ها به حساب می‌آیند

6 تا از بهترین دانه‌های خوراکی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود

6 تا از بهترین دانه‌های خوراکی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود

دانه‌های خوراکی حاوی تمام مواد اولیه ضروری و مفید برای بدن هستند و منبع عالی از چربی‌های گیاهی و سالم، فیبر، مواد معدنی و بسیاری از ویتامین‌ها به حساب می‌آیند. این دانه‌ها ی خوراکی حاوی موادی از جمله آهن برای ساخت هموگلوبین، کلسیم برای سلامت استخوان‌ها، منیزیم برای آبرسانی به بدن و سلامت روده و مغز و فسفر برای ترمیم سلول‌ها و دفع مواد زائد هستند.

1. تخم کتان

تخم کتان بذر گیاه کتان است و سرشار از فیبر، پروتئین و پتاسیم است و حاوی پلی‌فنول‌های مختلف به ویژه لیگنان است که به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند. تخم‌های کتان 750 تا 800 برابر بیشتر نسبت به سایر غذاهای گیاهی لیگنان دارند و تحقیقات نشان داده است که خواص ضد التهابی لیگنان‌ها به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. 

بهتر است تخم‌ کتان به صورت آسیاب شده مصرف شود. زیرا بدن برای هضم و جذب‌ فواید تغذیه‌ای تخم کتان آسیاب نشده با مشکل مواجه می‌شود. کتان دارای فیبر بالایی است و بر روده شما تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده در روز کافی است.

2. دانه چیا

دانه‌های چیا منبع عالی از امگا3 یا آلفا لینولنیک اسید هستند و اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارید می‌توانید به جای مصرف ماهی از دانه چیا استفاده کنید. دانه‌های چیا 10 برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و به دلیل جذب مایعات و تعداد فیبر بالا می‌تواند به سیر ماندن شما کمک کنند. 

برای تهیه ژل چیا، یک چهارم فنجان آب را با یک قاشق غذاخوری دانه چیا ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و سپس مصرف کنید.

3. تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل با نام پپیتا نیز شناخته می‌شود و منبع غنی از مواد معدنی از جمله روی است و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. تخم کدو تنبل می‌تواند به کاهش LDL یا کلسترول بد کمک کند و از ضعف عضلانی جلوگیری کند. یک فنجان تخم کدو حاوی 285 کالری، 12 گرم فیبر و 12 گرم چربی است.

می‌توانید آن‌ را با پوست یا بدون پوست بخورید. (تخم‌های بدون پوست فیبر بیشتری دارند.) تخم کدو بوداده نیز بسیار محبوب است و می‌توانید آن‌ را درون فر گذاشته و هر چاشنی‌ای که دوست داشتید مثل فلفل، زردچوبه یا نمک را به آن اضافه کنید.

4. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی مواد معدنی، ویتامین‌های گروه ب و ای، آنتی‌اکسیدان و سلنیوم است. آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن شما کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی مضری هستند که خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهند.

می‌توانید تخمه آفتابگردان را با پوست و یا بدون پوست خریداری کنید. فقط یادتان باشد که تخمه آفتابگردان کم نمک یا بی‌نمک مصرف کنید چرا که سدیم بیش از حد باعث افزایش فشار خون می‎‌شود و برای سلامتی ضرر دارد.

5. دانه شاهدانه

دانه شاهدانه سرشار از ویتامین ای و پتاسیم است و بیشترین پروتئین را در بین تمام دانه‌ها دارد و منبع عالی چربی‎‌های سالم امگا6 و امگا3 است. 

دانه‌های شاهدانه بزرگ‌تر و تردتر از دانه‌های کتان و چیا هستند و می‌توانید به غلات، ماست و سالاد اضافه کنید. می‌توانید به صورت خام و برشته مصرف کنید.

6. دانه کنجد

دانه‌های کنجد علاوه بر داشتن مواد معدنی و فیبر، سرشار از سلنیوم هستند. سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. می‌توانید از روغن کنجد و خود دانه کنجد به عنوان چاشنی استفاده کنید.

خطرات احتمالی خوردن دانه‌های خوراکی

اگر مبتلا به دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول‌های جدار روده به خصوص روده بزرگ) هستید، باید از خوردن انواع دانه‌ها خودداری کنید. مصرف این دانه‌ها به علت دارا بودن مقادیر بالایی فیبر این بیماری را تحریک می‌کنند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه