ارسال به دیگران پرینت

اختلال | اختلال جسمانی | علائم اختلال جسمانی

دلایل ابتلا به اضطراب سلامتی | چرا مدام فکر می‌کنم بیمارم؟

عصر دیجیتال تجزیه و تحلیل هر دردی را آسان کرده است و «خودتشخیصی» تنها با جست‌وجو در گوگل و چند کلیک اتفاق می‌افتد. شاید شانه شما درد بگیرد و پس از چند جست‌وجو، متقاعد شوید که تومور دارید و درمان آن هم جراحی است.

دلایل ابتلا به اضطراب سلامتی | چرا مدام فکر می‌کنم بیمارم؟

اختلال علائم جسمانی چیست؟

عصر دیجیتال تجزیه و تحلیل هر دردی را آسان کرده است و «خودتشخیصی» تنها با جست‌وجو در گوگل و چند کلیک اتفاق می‌افتد. شاید شانه شما درد بگیرد و پس از چند جست‌وجو، متقاعد شوید که تومور دارید و درمان آن هم جراحی است. 

در این صورت آیا دچار اضطراب سلامتی یا هیپوکندریازیس (خودبیمارانگاری) هستید؟ از این اختلال‌ها با نام‌های دیگری همچون اختلال علائم جسمانی یا اختلال اضطراب بیماری نیز یاد می‌شود. نگرانی بیش از حد در مورد سلامتی و فکر داشتن یک بیماری شاخصه این اختلال‌ها هستند اما در اختلال علائم جسمانی، علائم فیزیکی نیز وجود دارد.

ناتاشا دوک روان‌درمانگر می‌گوید: «فردی ممکن است در عین حال که بیمار باشد، اختلال علائم جسمانی نیز داشته باشد. عامل تعیین‌کننده این است که نگرانی این افراد بیش از حد است.»

اختلال‌های مربوط به سلامتی می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما معمولا در 30 سالگی شروع می‌شوند و تقریبا 5 تا 7 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مانند سایر اختلال‌های اضطرابی، اختلال علائم جسمانی و اختلال اضطراب بیماری شیوع بیشتری در زنان دارند.

اختلال علائم جسمانی چیست؟

اضطراب زمانی که به یک مشکل تبدیل می‌شود که در عملکرد فردی اختلال ایجاد کند. اگر در مورد سلامتی خود احساس اضطراب می‌کنید ممکن است اختلال اضطراب بیماری یا اختلال علائم جسمانی داشته باشید. فرد مبتلا به این اختلال بیش از حد نگران سلامتی خود است. فرد دارای اختلال علائم جسمانی، علائم فیزیکی را نیز تجربه می‌کند که یا به دلیل بیماری است یا اصلا فرد بیمار نیست. این افراد حتی پس از اطمینان از سلامتی‌شان و نداشتن علائم فیزیکی همچنان نگران سلامتی خود خواهند بود و معمولا از نگرانی بیش از حدشان آگاه هستند.

دوک می‌گوید: «دست‌کم 6 ماه قبل از تشخیص اختلال علائم جسمانی فرد باید علائم فیزیکی قابل توجهی را تجربه کرده باشد.»

افراد مبتلا به اختلال اضطراب سلامتی نسبت به هر گونه تغییر در بدن خود کاملا هوشیار هستند و با مراجعه مکرر به متخصص از سلامتی خود اطمینان حاصل می‌کنند و یا در برخی موارد به دلیل ترس از بیمار بودن از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنند. 

برای فردی که به اختلال اضطراب بیماری مبتلا است، نگرانی در مورد سردرد می‌تواند به ترس از داشتن تومور مغزی تبدیل شود. این افراد ممکن است در حالی که نگران یک تومور مغزی هستند با یک سرفه نگران داشتن سرطان ریه شوند. 

علائم اختلال اضطراب سلامتی عبارت‌اند از: 

درگیری فکری در مورد داشتن یا ابتلا به یک بیماری

نداشتن علائم یا داشتن علائم خفیف

اضطرابی که با علائم بیماری نامتناسب است.

مراقبت بیش از حد در مورد سلامتی و بررسی مکرر علائم 

امتناع از مراجعه به پزشک به دلیل اضطراب یا مراجعه مکرر به پزشک برای اطمینان 

آیا اختلال اضطراب سلامتی می‌تواند علائم فیزیکی ایجاد کند؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری، ترس غیرواقعی از وضعیت سلامت خود دارند و عملکرد طبیعی بدن را نشانه‌ای از وجود مشکل بزرگ‌تر می‌دانند. افرادی که دارای اختلال علائم جسمانی هستند، مانند افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری نگران سلامتی خود هستند اما علائم جسمی واقعی را نیز تجربه می‌کنند. برخی از این علائم عبارت‌اند از: درد، ضعف و خستگی، تنگی نفس، ناراحتی‌های گوارشی. اما بیشتر اوقات هیچ توضیح پزشکی برای علائم آن‌ها وجود ندارد.

دلایل ابتلا به اضطراب سلامتی چیست؟

کووید-19، سایبرکندریا (کسی که به طور مداوم در اینترنت دنبال نشانه‌های بیماری است و دچار ترس فکری است) و داشتن تجارب ناخوشایند سلامتی از جمله دلایل ابتلا به اضطراب سلامتی است.

روان‌درمانی و درمان رفتاری شناختی، مصرف داروهای ضد افسردگی و انجام مدیتیشن و ورزش از سوی متخصصان برای درمان اختلال اضطراب سلامتی توصیه شده است.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه