ارسال به دیگران پرینت

کار کردن | اعتیاد به کار کردن | کار کردن و افسردگی

اعتیاد به کار کردن باعث بروز افسردگی می‌شود؟

امروزه یکی از دغدغه‌های افراد کار کردن و پول درآوردن است. بسیاری از افراد در طول زندگی خود و تمام مدت سخت کار می‌کنند و آن‌قدر به این شیوه عادت کرده‌اند که آن را امری طبیعی می‌دانند یعنی در واقع به کار اعتیاد پیدا کرده‌اند.

اعتیاد به کار کردن باعث بروز افسردگی می‌شود؟

اعتیاد به کار کردن باعث بروز افسردگی می‌شود

امروزه یکی از دغدغه‌های افراد کار کردن و پول درآوردن است. بسیاری از افراد در طول زندگی خود و تمام مدت سخت کار می‌کنند و آن‌قدر به این شیوه عادت کرده‌اند که آن را امری طبیعی می‌دانند یعنی در واقع به کار اعتیاد پیدا کرده‌اند. 

اعتیاد به کار کردن یا Workaholism یک بیماری بالینی است که فرد مبتلا به این نوع اعتیاد بیش از آنچه که از او خواسته شده است کار انجام می‌دهد. این اعتیاد در دسته اختلالات وسواسی قرار می‌گیرد و تمایل وسواس گونه فرد به انجام کار بیش از حد نیاز است. 

افراد مبتلا به این اختلال نسبت به همکاران خودشان بیشتر کار می‌کنند. این افراد همیشه نگران عملکرد خود در محل کار هستند و دائما از عملکرد خود شکایت می‌کنند. تفکر سخت گیرانه و کمال گرایانه در مورد کار دارند و خارج از ساعات کاری، به کار فکر می‌کنند. از عزت نفس پایینی برخوردارند و علیرغم تاثیرات مخربی که بر روان، سلامت و روابطشان ایجاد می‌شود به کارکردن افراطی خود ادامه می‌دهند.


اعتیاد به کاربا افسردگی رابطه مستقیم دارد و افراد افسرده بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال وسواسی هستند. اعتیاد به کار کردن روز به روز در حال افزایش است و به مشکلی نگران کننده تبدیل شده و مانند اعتیادهای دیگر باید درمان شود.

با توجه به آسیب‌های اعتیاد به کار، تغییرات اساسی بسیار ضروری است. جامعه نباید کار را به عنوان ابزار اساسی برای عملکرد افراد بشناسد و باید برای سلامت و رفاه افراد چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی اهمیت قایل شود. 

افزایش امنیت شغلی و امکان ارتقا شغلی و ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و زندگی کاری در کاهش ابتلا به این اختلال موثر است. اگر ساعات کاری کاهش پیدا کند به همان میزان وقت گذرانی با خانواده بیشتر می‌شود و کشمکش‌های خانوادگی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و همه این عوامل باعث می‌شود که فرد افراط گونه و وسواس گونه کار نکند و یاد بگیرد که به موقع کار را تعطیل کند و به خودش استراحت بدهد. برقراری تعادل بین کار و زندگی بسیار کمک کننده و البته امری دشوار است و مستلزم تغییر در فکر و احساس افراد است.  

افراد مبتلا به این اختلال وسواسی باید به طور جدی برای درمان اعتیاد به کار اقدام کنند و از مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرند تا روند درمان را تسریع کنند. اعتیاد به کار برای کسی فایده‌ای به همراه نداشته است. کار بیش از حد به منزله موفقیت یا بهره‌وری بیشتر نیست. پس همواره تا حدی کار کنید که به زندگی شخصی و سلامتی‌تان لطمه وارد نشود.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه