ارسال به دیگران پرینت

یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

جزئیاتی از قطعی شدن افزایش یارانه نقدی در شهریور + زمان دقیق واریز یارانه

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است.

جزئیاتی از قطعی شدن افزایش یارانه نقدی در شهریور + زمان دقیق واریز یارانه

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط رئیسی رییس جمهور ایران به 400 هزار و 300 هزار افزایش پییدا کرد. زمزمه حذف یارانه نقدیبه  گوش ممی رسد اما هنوز دولت در تلاش برای زیر ساخت های مناسب آن است.  یارانه  نقدی هم نمی‌تواند گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند.رئیسی با افزایش ده برابری یارانه نقدی این رکورد را شکست.​

افزایش یارانه نقدی در شهریور ماه قطعی شد

قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما زیرساخت‌های آن آماده نشد و آن را به مهر موکول کردند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است. خبری که احتمال تداوم پرداخت یارانه نقدی را تقویت می‌کند.

از ابتدای پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت از اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی به میان آمد. طرحی که قرار بود شهریور اجرا شود اما به تعویق افتاد.

روایات از پرداخت کالابرگ به جای یارانه نقدی متنقاض است. پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از اجرای طرح کوپن خبر داد. اما آنطور که او گفت زیرساخت‌های این طرح فعلا آماده نیست.

یارانه نقدی

روایات متناقض از اجرای طرح کالابرگ

پس از گفته‌های خاندوزی، طولی نکشید که هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، گفت از مهر اجرای آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود. گرچه این طرح قرار بود شهریور اجرا شود. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است.

مسعود میرکاظمی گفت: «قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.» (خبرآنلاین)

این گفته میرکاظمی می‌تواند نشانه‌ای از تداوم پرداخت یارانه نقدی باشد. ضمن اینکه پیش از این فقط صحبت از جایگزینی کوپن به جای یارانه بود، اما اخیرا میرکاظمی گفت که با کالابرگ بخشی از هزینه را افراد باید بپردازند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مورد گفت: «کالابرگ به معنای تعلق یارانه به کالاها به جای افراد است. یعنی با کالابرگ بخشی از هزینه یک کالا که یارانه به آن تعلق گرفته را خود فرد باید بپردازد. بخشی دیگر به صورت مستقیم از محل پرداخت یارانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.» (اقتصادآنلاین)

در ابتدا تنها صحبت از حذف یارانه نقدی بود. پس از آن گفتند افراد می‌توانند به جای کالابرگ به انتخاب خود یارانه نقدی بگیرند. حالا اما می‌گویند بخشی از هزینه کالا بر عهیده افراد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داد. در حالی که قرار بود مهرماه طرح کالابرگ اجرا شود.

دولت فکری به حال بیکاری کرده است؟

آنچه اما در این مدت ثابت بود، مخالفت برخی از یارانه‌بگیران با اجرای طرح کوپن بود. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد می‌خوانید

خبر بد از حذف یارانه نقدی و بازگشت کوپن

معاون وزارت اقتصاد زمان اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی را اعلام کرد.

 در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

 (در پاسخ به سوالی در مورد طرح مسئولیت های بانک مرکزی و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی): در خصوص بانکداری دولت نظر خود را اعلام خواهد کرد.

 دولت نقدهایی به این طرح داشت و در جلساتی که برگزار شد این موارد به نمایندگان مجلس ارائه شد. باید دید که این موارد تا چه حد توسط مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد. رویکرد فعلی مثبت است و تلاش می‌شود گام موثری برای ساماندهی شبکه بانکی انجام شود.

در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

ابهام بزرگ توزیع کالابرگ و پرداخت یارانه در ماه‌های پیش رو همچنان پا بر جا است. ابراهیم رئیسی اخیرا گفته بود تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را در دولت ادامه می‌دهند. اما او در مقام رئیس دولت سیزدهم نگفت که توزیع کالابرگ الکترونیکی چه زمانی خواهد بود.

به تازگی هم علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این ابهام افزوده است. او گفته که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالا‌ها را خریداری کنند.

طبق اعلام او، طرح جایگزینی کالابرگ الکترونیکی با یارانه نقدی تا جای خوبی پیش رفته است. اما او هم به شکل دقیق تشریح نکرده که این طرح از چه زمانی آغاز می‌شود و پرداخت یارانه نقدی به کار خود پایان می‌دهد.

شهیدی معتقد است که تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ، منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی می‌شود. اما چون پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی شهریور به چه صورتی پرداخت می‌شود؟

براساس اعلام آیت الله رئیسی و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد یارانه تیرماه ۱۴۰۱ به صورت نقدی پرداخت می‌شود. اما بعید نیست که در مراحل بعدی دولت به شکل آزمایشی یارانه را به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت کند.

با این حال یارانه بگیران در مرحله ۱۳۷ باید منتظر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

تغییرات یارانه نقدی از چه زمان اعمال خواهد شد؟ 

«احسان خاندوزی» اظهار داشت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. روز گذشته در برخی اخبار ادعا شد که قرار بوده از آذرماه میزان مبلغ پرداختی یارانه به مردم به دو برابر افزایش پیدا کند که به دلیل برخی مشکلات برای صدور کارت اعتباری انجام آن به دی ماه موکول شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است.

وی درباره نحوه تخصیص یارانه نقدی یا کالایی در ماه‌های آینده گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نمی‌کند.

او افزود: امیدواریم در تیرماه گزارش دوره آزمایشی به دولت ارسال شود سپس دولت تصمیم می‌گیرد برای ماه‌های بعد به چه ترتیبی اقدام کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تلاش دولت این است که از طریق انضباط بخشی و نظارت صحیح بر بازار قیمت‌ها کنترل شود و انتظار داریم در ماه‌ها و فصول آینده تورم و فشار قیمتی کاهش یابد.

خاندوزی گفت: باتوجه به شرایط عمومی اقتصاد ایران در تابستان سال گذشته نرخ بالای تورم را تجربه کردیم و تلاش دولت این بود که در شش ماهه اول سال بر ایجاد ثبات اقتصاد کلان متمرکز شود و تورم را مهار کند که تا پایان اسفندماه سال گذشته هم اتفاقات بسیار خوبی در زمینه تورم نقطه به نقطه کشور رخ داد.

یارانه نقدی در ایران

پرداخت یارانه در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، اما تا سال ۱۳۵۴ و دورانی که قیمت نفت به یک باره افزایش یافت، عملاً یارانه چندانی برای افزایش رفاه مردم پرداخت نمی‌شد. پس از انقلاب اسلامی پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم و با تزریق به بازار و بخش‌های مختلف تولیدی در دستور کار قرار گرفت.

یارانه نقدی

 

منبع : خبر ازاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خلاصه کلام یعنی حذف یارانه نقدی گذشته و جیره بندی کالا ها خب کجای این کار به نفع مردم بوده مردم و احمق فرض کردید کلا هر کاری بوده به نفع دولت و ثروتمندان و عده ای خاص میشه

    • ناشناس ارسالی در

      فقط یارانه قبلی و حذف کردید و جیره بندی ارز۴۲۰۰هم برداشتید کلی افزایش قیمت کالا و مسکن و ...درست کردید خوبی داشت که دست دزد و رانت خوار کوتاه شد درست ولی حق ما قشر ضعیف و ضایع کردید هیچ کمکی به ما نشد هیچ بدبخت تر هم شدیم حالا دنبال کالابرگ هستید که عده ای خاص بیشتر سود ببرن و ما را دربدر تر کنید ممنون از این همه خفت که به ما میدید

    • ناشناس ارسالی در

      سلام خدا خیرتون بده پول نقد بهتر چون قسط عقب میمونیم کرایه خونه هم باید بدیم

    • ناشناس ارسالی در

      آقای رئیس جمهور لطفاً به فکر مردم باش نه فقط به فکر خودتون هستید مردم به کالابرگ نیاز ندارن یارانه نقدی میخاهیم
      خواهش میکنم شما به جای ما تصمیم نگیرید ک باید چکار های بکنیم بایارانه نقدی مشکلات مردم حل میشه ولی با کالابرگ مردم تحت فشار میزارید

    • ب ز ارسالی در

      سلام ، درمورد دهک بندی یارانه بعضی از قشر بازنشسته تامین اجتماعی لشکری در دهک دهم منظور دربازبینی نیز اقدام و مبلغ نوبت دوم واریز که مسدود هست و فرزند نیز قبلا یا آهن بگیر خانوار بوده و تفکیک هم میسر نشده درحال حاضر متاهل و مستقل و دارای شغل ودر گردش مالی جزو سرپرست محسوب گردیده، لطفا دراین زمینه رسیدگی و بازنگری شود. تشکر.

    • ز ارسالی در

      من ک اصلا یارانه ندارم چطور اون دنیا پاسخگو هستید خدا به دادتون برسه

    • م و نون ارسالی در

      اینبار چه خواب هولناک تراز قبل برای ما مردم بخت برگشته ی ایران کردید

    • شریف مولودی ارسالی در

      ما کرایه خانمان همون یارانه است تو را خدا قطع نکنید

    • کیومرث ارسالی در

      خواهشا یارانه هارا نقدی پرداخت کنید تا مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را خودشان خریداری کنند اگر ککالابرک به مردم بدهید اجبارا باید کای مورد نظر دولت به مردم داده بشه ولی اگه نقدی باشه خود مردم نیاز خودرا برآورده میکنند باتشکر

    • ناشناس ارسالی در

      مردم با کالا برگ موافق نیستند چون با پول همین یارانه ، قبض ها ، خری

    • ناشناس ارسالی در

      خواهشا یارانه نقدی باشه

    • علی ارسالی در

      واقعیت این است که این دولت خودش هم نمیداند دارد چکار میکند هر کس در این دولت نظر خودش را به جای دولت اعلام میکند
      فقط خدا به داد ملت برسد😢

    • ناشناس ارسالی در

      خواهشایارانه نقدی بدهید..باکالابرگ مشکلات مردم حل نمیشه

    • محمدسلامت ارسالی در

      آقا یارانه نقدی بهتره

    • دوستان عزیزسرمون رو به درد نیاورید این دولت هم باید جوری مردم رو سرگرم کنه یا نه مردم مگربیکارنیستن بذاریدیاسرصف تخم مرغ درگیربشن باهم یا صف یارانه بعدبرن دادگاه جریمه بریزن به صندوق دولت سرگرمی ازای بهتر.. ارسالی در

      دوستان عزیزسرمون روبه دردنیاریدای دولت هم بایدجوری مردم دست به سرکنه یانه اگ سرصف تخم مرغ ویارانه نریم میخواهیم بریم کارخانه ها کارکنیم سرگرمی ازای بهترسرصف درگیری فیلم سبنمایی مفت بعدش هم دادگاه هنرپیشه ها رو جریمه درصندوق دولت محکوم میکنه یه طوری میشه اگه ۴سال بعدیش رای بیاره اگه نه که پروژه ها میرن به خواب مردم هم عمرنوح صبرایوب فراوان دارن باکی ندارن.

    • نا اشنا ارسالی در

      کالا برگ به درد نمخوره نقدی باشه بهتر چون مردم خودشون میفهمند چ بخرند بهاش که ضروری باشه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام لطفا یارانه را نقدی واریز کنید شاید یکی بخواهد بچه اش را دکتر ببرد یا خودش مریض باشد احتیاج به پول نقدی داشته باشد باتشکر

    • ناشناس ارسالی در

      پدراین مردم دراوردید توروبه امام حسین نقدی پرداخت کنید. فقط نقدی میفهمید همه نقدی وقبول دارن

    • ناشناس ارسالی در

      خدایا یارانه عمرماراکوتاه کن تابیشترازاین به دولت عزیز صدمه وارد نکنیم فریاد رس مردم باش

    • ناشناس ارسالی در

      سلام اینهاهرتوری.شده.میخوان.یارانه.نقدی.مردم.راانتقال.بدن.به.جیفهای.خودشان.
      ودوباره.ازمردم.هم.برای.کوپن.پول.ازمردم.بگیرن.
      همشان.بخداقسم

    • ناشناس ارسالی در

      تودوخدا قطع نکنید یارانه رو آدم میدونه چندجا زخم کاری میزنه با کوپن چه دردی دوا میشه بزارید همین بمونه.

    • زهرا ارسالی در

      چرا این همه مردم و اذیت میکنید این همه ثروت تو این کشوره اونوقت شما میخوایید کوپن بدید مردم پس کو پیشرفت این دولت‌ها..همه میخوان یارانه اشون نقدی باشه البته نه با این میزان باید هر نفر حداقل دومیلیون یارانه بگیره این قدر مردم و اذیت نکنید

    • زهرا ارسالی در

      چرا این همه مردم و اذیت میکنید این همه ثروت تو این کشوره اونوقت شما میخوایید کوپن بدید مردم پس کو پیشرفت این دولت‌ها..همه میخوان یارانه اشون نقدی باشه البته نه با این میزان باید هر نفر حداقل دومیلیون یارانه بگیره این قدر مردم و اذیت نکنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه