ارسال به دیگران پرینت

مغز | تحریک الکتریکی مغز

پژوهشگران با تحریک الکتریکی مغز، حافظه افراد مسن را بهبود بخشیدند

محققان در مطالعه جدیدی با تحریک مغز و ایجاد نوعی جریان الکتریکی در آن به مدت 20 دقیقه موفق شدند حافظه افراد مسن را برای حداقل یک ماه تقویت کنند.

پژوهشگران با تحریک الکتریکی مغز، حافظه افراد مسن را بهبود بخشیدند

تحریک الکتریکی مغز

محققان در مطالعه جدیدی با تحریک مغز و ایجاد نوعی جریان الکتریکی در آن به مدت 20 دقیقه موفق شدند حافظه افراد مسن را برای حداقل یک ماه تقویت کنند. این روش غیرتهاجمی و ایمن می‌تواند برای بهبود وضعیت افراد مسن مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل گزینه مناسبی باشد.

حدود 8 درصد افراد در ایالات متحده با افزایش سن به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا می‌شوند و این بیماری به صورت قابل توجهی حافظه آنها را مختل می‌کند. در مطالعه جدیدی، محققان موفق شده‌اند تا راهکاری بالقوه برای این مشکل ارائه دهند. درمان‌های سریع و آسان برای این بیماران بسیار حائز اهمیت است.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است. در این تحقیق از دستگاهی مجهز به نوعی کلاه به همراه الکترودهایی برای رساندن جریان الکتریکی به مناطق خاصی از مغز استفاده شده است. تیم تحقیقاتی در این مطالعه دو محور اصلی را مورد توجه قرار داده و حافظه کوتاه مدت و همچنین حافظه بلند مدت شرکت کنندگان در این روش را بعد از تحریک مغزی با نوعی جریان الکتریکی مورد بررسی قرار دادند.

targeted-electrical-brain-stimulation-improves-memory-in-older-adults-364932-1280x720-1-1024x576

تحریک مغز با جریان الکتریکی و بهبود حافظه افراد مسن

در این مطالعه 60 داوطلب در سنین بین 65 تا 88 سال را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه از دستگاه استفاده کردند، اما هیچ تحریک الکتریکی به مغز آنها اعمال نشد. دومین گروه در برخی نواحی مربوط به حافظه کوتاه مدت، تحریک الکتریکی را دریافت کردند. درنهایت گروه سوم نیز در برخی نواحی مرتبط با حافظه بلند مدت، تحریک الکتریکی را دریافت کردند. به مدت چهار روز متوالی، شرکت کنندگان در حین انجام کارهای مرتبط با حافظه و خواندن فهرستی از 20 کلمه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج اولیه نشان داد که با تحریک مغزی، هم حافظه کوتاه مدت و هم حافظه بلند مدت در طول چهار روز بهبود یافته است. رابرت راینهارت، نویسنده این مطالعه و استاد بخش روان‌شناسی و علوم مغز دانشگاه بوستون می‌گوید:

«ما شاهد بهبود حافظه بودیم و شرکت کنندگان در این تحقیق بعد از گذشت یک ماه هنوز بهبودهایی را در حافظه خود نشان می‌دهند.»

برخلاف داروهای شیمیایی که مغز را هدف قرار می‌دهند، این سیستم الکتریکی هیچ تاثیر مخرب شیمیایی ندارد.

منبع : شبکه راوی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه