ارسال به دیگران پرینت

تمیزی | تمیزکردن خانه و محل کار

خانه و دفتر کارتان را تمیز کنید تا سلامت روحی و جسمی‌تان به خطر نیفتد

بسیاری از ما برای کاهش اضطراب به سراغ مدیتیشن یا ورزش می‌رویم. با این حال، ممکن است مشکلی در زندگی ما وجود داشته باشد که اضطراب و افسردگی ما را بدتر کند و آن مشکل خانه به‌هم‌ریخته‌مان باشد.

خانه و دفتر کارتان را تمیز کنید تا سلامت روحی و جسمی‌تان به خطر نیفتد

خانه و دفتر کارتان را تمیز کنید تا سلامت روحی و جسمی‌تان به خطر نیفتد 

بسیاری از ما برای کاهش اضطراب به سراغ مدیتیشن یا ورزش می‌رویم. با این حال، ممکن است مشکلی در زندگی ما وجود داشته باشد که اضطراب و افسردگی ما را بدتر کند و آن مشکل خانه به‌هم‌ریخته‌مان باشد. اگر به دنبال رهایی از اضطراب هستید، به اطراف نگاه کنید. آیا خانه شما به‌هم‌ریخته است؟ کارشناسان می‌گویند که یک محیط نامرتب می‌تواند منجر به مدیریت زمان ضعیف و افزایش فشار روانی در فرد شود. 

خانه ما باید مکانی آرام باشد، اما اگر درهم و نامنظم باشد می‌تواند بر روحیه ما تأثیر بگذارد. وقتی اطراف ما به هم ریخته است، ممکن است نشان بدهد که درون ذهن ما چگونه است. اگر استرس و اضطراب دارید، شاید بخواهید با مرتب کردن کمد، اتاق، دفتر یا خانه‌تان خوددرمانی کنید. در نهایت، حتی ممکن است از آرامشی که این خانه به شما می‌دهد، آرامشی که به ذهنتان می‌دهد و ورزش سبکی که با انجام کارهای خانه انجام می‌دهید حس خوبی به دست آورید. 

چرا تمیز کردن می‌تواند به ذهن و بدن شما کمک کند؟ 

ارتباط مستقیمی بین احساسات ما و نحوه برخورد با محیط اطرافمان وجود دارد و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از کتاب‌ها و پادکست‌ها توصیه می‌کنند که حتماً طبقه‌بندی و دسته‌بندی را انجام دهیم. با این حال، بسیاری از ما ممکن است بپرسیم که آیا ما به دلیل استرس بی‌نظم هستیم یا به دلیل بی‌نظمی استرس داریم؟ همه ما لحظات اضطراب‌آوری داریم، اما زمانی که این لحظات با تغییرات خلقی، فرسودگی شغلی یا افسردگی همراه است، سازماندهی محیط ممکن است راه حلی واقعی برای بهبود اوضاع روحی و جسمی باشد. این واقعیت که سازماندهی محیط اطرافمان باعث آرامش و کنترل بیشتر ما می‌شود منطقی است. اینکه بدانیم هر چیزی سر جای خود قرار دارد آرامش بخش است. 

محققان دریافته‌اند که دیدن اسکناس‌هایی که به صورت نامرتب روی هم چیده شده‌اند، لباس‌هایی که در اطراف یک اتاق پخش شده‌اند یا کفش‌هایی که در سرتاسر ورودی خانه پخش شده‌اند می‌توانند باعث استرس ما شود. همچنین این نوع اختلال می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تمرکز شود. از آنجا که نسبت به قبل افراد بیشتری از خانه کار می‌کنند، این امر نه تنها در زندگی شخصی ما بلکه در زندگی حرفه‌ای ما نیز مشکل ساز است. 

تمیز کردن را از کجا شروع کنیم؟ 

اگر می‌خواهید با مرتب کردن محل کار و محل زندگی خود احساس بهتری داشته باشید، کارشناسان توصیه می‌کنند از کارهای کوچک شروع کنید. اگر از کارهای کوچک آغاز کنید، به احتمال زیاد زودتر به آرامش می‌رسید. اما اگر پروژه طولانی‌تری را انتخاب کنید، ممکن است وسوسه شوید که در نیمه راه کارتان را ترک کنید. با گوشه‌ای از اتاق، کمد یا قفسه کتاب شروع کنید و فقط روی آن فضا تمرکز کنید. ایده دیگر این است که 15 دقیقه وقت بگیرید و بعد از تمام شدن 15 دقیقه تمیز کردن را متوقف کنید. احتمالا از اینکه با برداشتن گام‌های کوچک برای مرتب کردن خانه یا محل کارتان احساس بهتری پیدا می‌کنید شگفت زده خواهید شد. 

استراتژی دیگر داشتن فضایی بدون شلوغی و بی‌نظمی در خانه یا محل کارتان است که در صورت عدم استفاده از آن فضا، هیچ چیز را نباید در آنجا قرار دهید. این ایده را کم‌کم به جاهای دیگر هم تعمیم دهید. 

جای تعجب ندارد که مکان‌هایی که ما در آن قرار داریم منعکس کننده چیزهایی‌اند که برای ما مهم‌اند، اما همین مکان‌ها می‌توانند منعکس کننده چیزی باشند که ما را آزار می‌دهد. با مرتب کردن خانه یا دفتر کارمان می‌توانیم اضطرابمان را کمتر کنیم و به سلامت روحی و جسمی خود کمک کنیم. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه