ارسال به دیگران پرینت

هشدار سیل به این استان ها

اسامی استان هایی که در روزهای آتی باران شدید دارند | بارش های سیل آسا در کرمان، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد و البرز

بارش های سیل آسا در کرمان، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد و البرز / اسامی استان هایی که در روزهای آتی باران شدید دارند

اسامی استان هایی که در روزهای آتی باران شدید دارند | بارش های سیل آسا در کرمان، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد و البرز

روز دوشنبه 3 مرداد 1401 با ورود موج جدید سامانه «مانسون» از جنوب شرق کشور، بسیاری از استان های ایران درگیر مخاطرات جوی گسترده نظیر باران های موسمی سیل آسا، وقوع سیل شدید، وزش باد شدید، وقوع طوفان به صورت شدید و لحظه ای، رگبار و رعد و برق شده اند.

میان بروز  سیلاب  در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس یزد، اصفهان و  تهران  منجر به خسارت های جانی و مالی برای ایرانیان شده و آن طور که سازمان  هواشناسی  پیش بینی کرده است، این رخدادهای جوی شدید تا روز یکشنبه 9 مرداد 1401 در بسیاری از استان های کشور رخ خواهد داد. 

در همین راستا، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره آخرین پیش بینی های هواشناسی به خبرنگار رکنا گفت: امروز در ساعات آینده انتظار داریم در استان های کرمان، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد، تهران و البرز بارش های شدیدی رخ دهد.

وی افزود: این بارش ها در استان های تهران و البرز در دامنه کوه ها، دره ها و مسیل ها به صورت مخاطره آمیز با احتمال جاری شدن روان آب خواهند بود. در سایر استان های ذکرشده نیز بارش های شدیدی رخ خواهد داد که می تواند به صورت روان آب یا سیلاب ظاهر شود و آب گرفتگی معابر و خسارات ناشی از سیل را به همراه داشته باشد. 

مردم در برابر سیل و طوفان چه کنند؟ 

ضیائیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در سامانه مانسون، شاهد تشکیل ابرهای همرفتی همراه با وزش باد شدید هستیم و رگبار باران، رعد و برق و وقوع طوفان های لحظه ای از ویژگی های این سامانه است. در این سامانه جوی، بارش ها در زمانی کوتاه اما با حجمی بالا رخ می دهد که احتمال وقوع سیل را بالا می برد. به همین دلیل، مردم به شدت باید از قرار گرفتن در بستر و حاشیه رودخانه ها حتی رودخانه های فصلی خشکیده و انواع مسیل ها پرهیز کنند. 

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی ادامه داد: با توجه به این که امروز و روزهای آینده بارندگی های شدید همراه با وزش باد شدید با احتمال وقوع طوفان های لحظه ای رخ خواهد داد، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، شکستگی تنه و شاخه درختان و آسیب دیدن زیرساخت های شهری وجود دارد. بنابراین مردم باید از پارک کردن خودرو در کنار تنه درختان و تیرهای چراغ برق پرهیز کنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: برای ساعات آینده امروز و روزهای جمعه و شنبه، نگرانی اصلی ما از بارندگی شدید و احتمال جاری شدن سیل در استان تهران مربوط به ارتفاعات، دامنه کوه ها، دره ها، مسیل ها و سایر بخش هایی است که مسیر عبور آب است. بنابراین احتمال وقوع سیل شدید در مرکز شهر تهران دور از انتظار است. 

در روزهای آتی باران شدید در کدام استان ها می بارد؟ 

ضیائیان درباره پیش بینی وضع هوا در روزهای آینده توضیح داد: برای فردا (جمعه) وضعیت جوی مخاطره آمیز شامل بارش شدید، وزش باد شدید، رگبار، رعد و برق و احتمال وقوع سیل برای استان کرمان بخصوص نیمه غربی آن، تمام سطح استان فارس و استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، غرب استان اصفهان و غرب استان یزد پیش بینی می شود. همچنین در روز جمعه بارندگی شدید در ارتفاعات استان های تهران و البرز ادامه خواهد داشت. 

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: در روز شنبه 8 مرداد 1401، همچنان شاهد بارندگی نسبتا شدید در استان های تهران و البرز خواهیم بود. همچنین پیش بینی می کنیم در این روز بارش های شدید در بخش های غربی استان فارس، استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب استان کرمان و بخش هایی از شمال هرمزگان و شمال خوزستان رخ دهد. البته بخش های دیگر از خوزستان نیز درگیر بارندگی های نسبتا شدید خواهند بود.

وی در پایان تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم که اخبار هواشناسی را از سایت رسمی سازمان هواشناسی، صدا و سیما و رسانه های معتبر دنبال کنند و صرفا به اظهارات همکاران ما در سازمان هواشناسی که در گفت و گو با رسانه های رسمی بیان می شود، اعتماد کنند. زیرا متاسفانه این روزها بعضا شاهد انتشار اخبار نادرست هواشناسی در فضای مجازی هستیم که می تواند منجر به گمراهی مردم و بی اعتماد شدن آنها به هشدارهای سازمان هواشناسی شود. 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حصین ارسالی در

      فک کنم ایلام جز ایران نیست..نه اصلا جز جهان نیست که زمستون هم بارش نداشتیم چه برسه به تابستون

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه