ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

سید محمد غرضی: ما نباید کشاورز را تحت فشار دلار ارزان قرار دهیم

«سید محمد غرضی» سیاستمدار و وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن اظهار داشت : اغلب 80 میلیون نفر جمعیت کشور به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند در نتیجه دسترسی به فناوری و دانش کار خیلی سخت نیست.

سید محمد غرضی: ما نباید کشاورز را تحت فشار دلار ارزان قرار دهیم

«سید محمد غرضی» سیاستمدار و وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن اظهار داشت : اغلب 80 میلیون نفر جمعیت کشور به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند در نتیجه دسترسی به فناوری و دانش کار خیلی سخت نیست.

مشکل کم آبی و به تبع آن هزینه‌های بالای برق کشاورزی از دغدغه‌های مهم کشاورزان است، راهکار حل این مشکلات چیست؟

امروزه مسأله کم آبی در دنیا حل شده است به طور نمونه کشورهای همسایه نظیر عربستان در زمینه شیرین سازی آب دریا سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند. در یک دوره کشور 20 میلیون جمعیت داشت و با استفاده از نزولات بارانی مسأله آب تأمین بود لیکن الان کشور 80 میلیون نفر جمعیت دارد و به سرعت به جمعیت 100 میلیونی نزدیک می‌شود در نتیجه باید راهکاری برای تأمین آب مورد نیاز کشور در نظر گرفت.

معمولا 20 درصد کشور تحت کنترل کشاورزی است و ما اراضی کشاورزی قابل انتفاع زیادی در اختیار داریم که نیازمند آبیاری هستند تا از این طریق با تولید مواد غذایی مورد نیاز کشور، امنیت غذایی برقرار باشد. در مواقعی که هزینه‌های تولید بیش از اندازه بالا است می‌توان با استفاده از واردات، کمبودها را جبران کرد ولی اشتغال فعال کشاورزی و تولید آب تصفیه شده در درجه اول اهمیت قرار دارد و در جهت تأمین غذای جامعه یک ضرورت به حساب می‌آید.

در 40 سال گذشته هزینه تبدیل آب شرب به آب شیرین بسیار زیاد بود اما امروز این هزینه بسیار پایین است و می‌توان با انتقال آب دریا مشکل کم آبی را حل کرد.

چگونه می‌توان به کشاورزی که سالها به روش سنتی فعالیت کرده و با روش‌های نوین آبیاری، تجهیزات مدرن و تکنولوژی بیگانه است، دانش روز را منتقل کرد؟ تا بتوان از هدررفت آب جلوگیری کرد؟

بنیان دانش باید به قاعده جامعه منتقل شود، اگر تنها در دانشگاه‌ها و ستاد کشور به امر دانش پرداخته شود، نتیجه‌ای عاید عموم جامعه نمی‌شود. به طور نمونه در رابطه با مسأله زلزله رودبار که چندین سال پیش رخ داد ما 40 هزار کشته و در زلزله بم 60 هزار کشته داشته‌ایم اما در زلزله اخیر جنوب کشور( هرمزگان) ما تنها 4 الی 5 نفر از دست رفتند و این موضوع نشان می‌دهد که نظام مهندسی ساختمان ما که در حدود 100 هزار عضو دارد توانسته در قاعده جامعه حتی در روستاها بهتر از شهرها نفوذ کند. در نتیجه با پیشرفت علم از تکرار فاجعه ممانعت به عمل آمده است. در مورد کشاورزی هم وضع به همین صورت است و ما باید در تربیت نسل جدید این مسائل را مورد توجه قرار دهیم تا خانواده‌های کشاورزان خود را مطلع کرده و از دانش روز کشاورزی استفاده کنند.

فرمایش شما صحیح است اما آیا این امکان برای کشاورز و یک خانواده روستایی که معمولا نسل جوان آن به شهرها مهاجرت کرده‌اند وجود دارد؟ نقش حمایت‌های دولتی و فرهنگ سازی در این زمینه چیست؟

ایران دارای دستگاه‌های حکومتی بسیار زیادی در زمینه آموزش به صورت اینترنتی است، شما بدانید از این کشور 80 میلیونی ما 20 میلیون نفر دارای دانش آکادمیک و دانشگاهی هستند. بنابراین بنیاد اجتماعی کشور قوی است و توانایی دارد که بتواند به سمت دانش بنیان شدن در هر زمینه گام بردارد. دولت با سخت گیری در قوانین و افزایش هزینه‌های قانونی، ورود به بازرسی و نقش‌های نظارتی سختگیرانه، به جایی نمی‌رسد؛ این راهکار تنها زمینه علمی شدن تولید در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی است.

امروز کشور با تولید نفت، گاز، فولاد، مس و تکنولوژی نرم افزاری نه تنها در تولید دانش بلکه در اشاعه آن موفق عمل می‌کند و اغلب 80 میلیون نفر جمعیت کشور به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند در نتیجه دسترسی به فناوری و دانش کار خیلی سخت نیست.

 به چه دلیل در بحث کشاورزی به توسعه و پیشرفت لازم دست نیافته‌ایم؟

به این دلیل که رقیب کشاورز ایرانی رقبای خارجی هستند . کشورهایی نظیر اوکراین آب فراوان دارند ونزولات بارانی دراین کشورها بسیار است. کشاورز ایرانی در مقایسه با کشاورز اوکراینی، روسی و کانادایی امکانات کمتری دارد. اگر واردات کشور به جای انحصار دولتی به بخش کشاورزی سپرده شود زمینه توسعه و پیشرفت فراهم است؛ ما نباید کشاورز را تحت فشار دلار ارزان قرار دهیم. طبیعی است تأکید به دلار 4200 تومانی، امکان رقابتی کشاورز را از او خواهد گرفت.

گفتگو: اعظم صفایی

.

منبع : کشاورزان پرس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      عالی گفته

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه