ارسال به دیگران پرینت

زنگ خطر برای ایران زمین!

شهرکی که بخاطر فرونشست، خالی از سکنه شد + عکس

شهرکی که بخاطر فرونشست، خالی از سکنه شد + عکس

اصفهان در بحرانی‌ترین شرایط آبی قرار دارد و فرونشست زمین به صورت جدی در حال پیشروی است. کارشناسان، از رسیدن زبانه‌های فرونشست به داخل شهر اصفهان و بخش‌های مرکزی و حتی بافت تاریخی این شهر خبر می‌دهند. نرخ سالیانه فرونشست در منطقه شمالی اصفهان حدود ۱۵ سانتیمتر است. طی دو دهه گذشته با خشکی زاینده رود و برداشت‌های بی‌رویه از آبخوان دشت اصفهان-برخوار و خالی شدن آن، فرونشست زمین به مناطق مختلف اصفهان رسیده و امروز ترک‌های فرونشست در جای جای مناطق مسکونی شهر همچون خانه اصفهان، ملک شهر، خوراسگان، رهنان، مهرآباد، لاهور و حمزه، فلکه فیض و ... رسیده و همچنین در مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۷ و ۱۴ شهرداری اصفهان و تاسیسات و بناهای خدماتی همچون پایانه امیرکبیر، ساختمان اتاق بازرگانی و ... به وضوح قابل مشاهده است و این ترک‌ها، به خصوص طی دو سال گذشته بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است.

امروز در مناطق مسکونی و شهری اصفهان لوله های گاز، آب و پست های برق زیادی وجود دارد و این نگرانی وجود دارد اگر زمین دچار فرونشست شود، لوله های گاز تاب آوری نداشته باشند و شاهد انفجار شویم و یا کج شدگی تیرهای برق اگر یکی از سیم ها پاره شود، با ایجاد اتصالی شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر باشیم.

مسجد المحمود واقع در خانه اصفهان که سال های زیادی از ساخت این بنا نگذشته، اما ترک های فرونشست در دیوارهای این مسجد به وضوح نمایان است، جداشدگی دیوار حیاط مسجد تا جایی که چهار انگشت دست در آن دیوار فرو می رود، از سوی دیگر دیوار کوتاه اطراف مسجد نیز به دلیل فرونشست از کف زمین دیوار تاب برداشته است.

مطابق آمارهای اعلام شده میزان نرخ سالیانه فرونشست در منطقه شمالی اصفهان حدود ۱۵ سانتیمتر است.

شهرک نیرو هوایی اصفهان طی مدتی که درگیر آثار فرونشست شده، ترمیم نشده است، ساکنان آن در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و هم‌اکنون تعداد انگشت‌شماری در این شهرک زندگی می‌کنند. امروز در مناطق مسکونی و شهری اصفهان لوله های گاز، آب و پست های برق زیادی وجود دارد و این نگرانی وجود دارد اگر زمین دچار فرونشست شود، لوله های گاز تاب آوری نداشته باشند و شاهد انفجار شویم و یا کج شدگی تیرهای برق اگر یکی از سیم ها پاره شود، با ایجاد اتصالی شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر باشیم.

شهرک نیرو هوایی اصفهان طی مدتی که درگیر آثار فرونشست شده، ترمیم نشده است، ساکنان آن در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و هم‌اکنون تعداد انگشت‌شماری در این شهرک زندگی می‌کنند.

 

مطابق آمارهای اعلام شده میزان نرخ سالیانه فرونشست در منطقه شمالی اصفهان حدود ۱۵ سانتیمتر است.

آبخوان دشت اصفهان - برخوار با مساحت ۱۶۰۶ کیلومتر، طی ۱۵ سال اخیر با ۲.۹ میلیارد مترمکعب با کسری آب مواجه شده، از سوی دیگر سالانه ۳۵۹ میلیون مترمکعب به این کسری اضافه می شود.

 حداقل نشست مجاز ساختمان ۲.۵ سانتیمتر و حداکثر نشست مجاز ۵ سانتیمتر است، در حالیکه در شهرک نیروی هوایی دو تا سه برابر نشست مجاز، یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ساختمان ها نشست را تجربه کرده اند.

از زمانی که جریان دائمی زاینده رود قطع شد و با فشار به آبخوان اصفهان - برخوار همچنان از آن برداشت آب کردیم، این بلا بر سر اصفهان آمد و این شهرک نمونه کوچکی از پیشروی فرونشست زمین در بافت مسکونی اصفهان است و در آینده همانند وضعیت این شهرک را در بسیاری از خیابان های اصفهان شاهد خواهیم بود که دیگر خانه ها قابل سکونت نخواهد بود.آبخوان دشت اصفهان - برخوار با مساحت ۱۶۰۶ کیلومتر، طی ۱۵ سال اخیر با ۲.۹ میلیارد مترمکعب با کسری آب مواجه شده، از سوی دیگر سالانه ۳۵۹ میلیون مترمکعب به این کسری اضافه می شود.

 

حداقل نشست مجاز ساختمان ۲.۵ سانتیمتر و حداکثر نشست مجاز ۵ سانتیمتر است، در حالیکه در شهرک نیروی هوایی دو تا سه برابر نشست مجاز، یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ساختمان ها نشست را تجربه کرده اند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • اسماعیل ارسالی در

      درود بر خامنه ای

    • ناشناس ارسالی در

      مردی میگفت یکی از ارزهایم این است که تهران کاملان برود

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه