ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

سید محمد غرضی: مرحوم دعایی سرباز انقلاب بود

آقای دعایی این شاخص را داشت که هم خاتمی را در مراسم خود داشته باشد، هم شریعتمداری را.

سید محمد غرضی: مرحوم دعایی سرباز انقلاب بود

مراسم وداع با پیکر مرحوم حجت‌الاسلام سید‌محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست مؤسسه اطلاعات که نمایندگی شش دوره مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، دوشنبه‌شب با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و برخی علاقه‌مندان به او در حسینیه جماران برگزار شد. سید‌محمود دعایی را شاید بتوان یکی از معدود افرادی دانست که در مراسم وداع با او افرادی فارغ از نگاه و جریان سیاسی از منتهی‌الیه راست و ملی‌مذهبی‌ها حضور داشتند. شخصیتی که او را حلقه اتصال جریان اصلاحات با حاکمیت می‌دانستند و به گواه شاهدان سعی داشت جدای از نگاه سیاسی و مذهبی، پشتوانه و حامی قابل اتکایی برای افراد گرفتار باشد.

مرحوم دعایی سرباز انقلاب بود

سید محمد غرضی ضمن حضور در مراسم وداع با پیکر مرحوم دعایی، به تشریح شخصیت ایشان پرداخت. این چهره سیاسی و وزیر نفت و وزیر پست و تلگراف سابق گفت: «آشنایی من با مرحوم دعایی توسط محمد منتظری مربوط به سال 54 و زمانی است که به عراق، ترکیه، سوریه و لبنان مهاجرت کرد. از سال 54 تا زمان انقلاب و بعد از آن با هم آشنا بودیم. ایشان شخصیت اعتباری خودش را داشت و اگر بخواهیم عنوانی برای او در نظر بگیریم، من عبارت «سرباز انقلاب» را برای او پیشنهاد می‌کنم». وزیر سابق پست و تلگراف ادامه داد: «مرحوم دعایی ستون و پشتیبانی برای انقلاب بود و این توانمندی را داشت که بتواند جریان انقلاب را به سرانجام برساند. ایشان قبل از انقلاب در دفتر امام خمینی در نجف به طلبه‌ها کمک می‌کرد تا جریان انقلاب را هدایت کنند». غرضی درخصوص حضور شریعتمداری در مراسم وداع با دعایی توضیح داد: «شریعتمداری و دعایی دو ستون اصلی مطبوعات بعد از انقلاب هستند که روزنامه‌های مهمی را اداره می‌کردند. آنها می‌توانند بگویند چطور مطبوعات این توان را دارند که اجتماع را هدایت کنند و آقای شریعتمداری می‌تواند قضاوت درستی داشته باشد، به شرطی که جریان اجتماعی را بر جریان سیاسی ترجیح دهد».

غرضی افزود: «آقای دعایی این شاخص را داشت که هم خاتمی را در مراسم خود داشته باشد، هم شریعتمداری را. بنابراین جریان انقلاب سربازانی مثل دعایی داشت؛ اما جریان سیاسی سربازانی مثل دعایی ندارد و این یک ضعف است».

سید محمود دعایی، از یاران امام(ره) در گذشت؛ فردی که از روزهای نخست آغاز مبارزات در کنار امام(ره) بود و به گفته تمام آنهایی که او را می‌شناختند تا آخرین روز حیاتش به امام(ره) و راه آن بزرگوار با تمام وجود باور داشت.

محمد غرضی، از پیشگامان انقلاب اسلامی، درباره حیات سیاسی سیدمحمود دعایی گفت: «مرحوم آقای دعایی رفیق 50ساله من بود؛ از قبل از انقلاب و در ترکیه، عراق و سوریه با که با او و مرحوم محمد منتظری آشنا شدم. هرچه در این 50سال رفاقت از آقای دعایی دیدم، خیر بود. به یاد دارم او یک حجره طلبگی داشت و در آن حجره بارها و بارها مهمانش بودم. پیش از انقلاب اسلامی سال‌ها همراه با آقای دعایی در خدمت امام(ره) بودیم».

او ادامه داد: «آقای دعایی یک شخصیت استثنایی بود که به معنای واقعی کلمه به امام(ره) باور داشت؛ یعنی باوری که او به امام داشت در کمتر کسی یافت می‌شود و تا روز آخر عمرش هم بر این باور استوار بود».

این فعال کهنه‌کار سیاسی همچنین بیان کرد: «آقای دعایی اهل امتیازگرفتن و تلاش برای پست‌ومقام گرفتن نبود و این روحیه را از مکتب امام، از همان زمانی که با مرحوم امام(ه) در جریان 15خرداد همراه شد، به یادگار برده بود. من شهادت می‌دهم که در تمام 50سالی که آقای دعایی را می‌شناختم هیچ‌وقت در پی گرفتن پست و مقام نبود و صرفا در موسسه اطلاعات کار مطبوعاتی خودش را انجام می‌داد».

غرضی در پایان گفت: «آقای دعایی هم یک فرد سیاسی بود، هم یک انسان آگاه به ادبیات و روزنامه‌نگاری اما اگر از من بپرسید که وجه شاخص او چه بود می‌گویم، آقای دعایی یک انقلابیِ واقعی بود و او به معنای واقعی سرباز انقلاب بود»

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه