ارسال به دیگران پرینت

مضرات شیر | اختلال در عملکرد شناختی

ضررهای عجیب و باورنکردنی شیر که نمی‌دانستید!

آیا این بدین معناست که باید شیر را کنار بگذاریم؟ در اینجا 2 راه ساده برای لذت بردن از خوردن شیر بدون عذاب وجدان وجود دارد. اول اینکه شیرهایی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارند. حتماً به نوشته روی شیر توجه کنید که چند درصد چربی دارد

ضررهای عجیب و باورنکردنی شیر که نمی‌دانستید!

 

شیر یکی از مواد خوراکی است که از کودکی به ما توصیه کرده‌اند روزی یک لیوان از آن را مصرف کنیم. بعضی هنگام صبحانه و برخی دیگر به صورت میان‌وعده یا قبل از خواب شیر می‌خورند. تصور اینکه شیر ممکن است مضراتی هم داشته باشد برای خیلی از ما قابل قبول نیست. ما در این مطلب به شما می‌گوییم که اگر عادت به شیر خوردن دارید بهتر است نوع شیری را که مصرف می‌کنید عوض کنید. 

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن شیر می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. در مطالعه جدیدی که انجام شد مشخص شد که احتمالاً بین نوشیدن شیر کامل و افزایش خطر زوال شناختی رابطه‌ای وجود دارد. در این تحقیق از 4 هزار و 668 شرکت‌کننده چاق که 48 درصد از آنان زن بودند و میانگین سنی 65 سال داشتند تحقیق به عمل آمد. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های مربوط به مصرف لبنیاتی مثل شیر و ماست و پنیر را پر کردند. محصولات لبنی به چهار گروه تقسیم شد: کم‌چرب، پرچرب، تخمیری و غیرتخمیری. همچنین محققان آزمون‌های عملکرد شناختی مختلفی را هم در ابتدای تحقیق و هم در پایان دوره دو ساله از شرکت‌کنندگان گرفتند. 

این آزمون‌ها شامل آزمون حافظه، دامنه توجه، توانایی کلامی و عملکرد اجرایی هر شرکت‌کننده بود. یافته‌های این تحقیق نشان داد که شیر کم‌چرب، ماست، پنیر و لبنیات تخمیرشده هیچ تأثیر منفی بر عملکرد شناختی نمی‌گذارند. با این حال مصرف زیاد شیر، به خصوص شیر کامل، باعث کاهش عملکرد شناختی در دوره دو ساله این تحقیق شد. 

حالا می‌خواهیم بدانیم دلیل آن چیست؟ کارشناسان عقیده دارند که مصرف بیش از حد چربی اشباع‌شده باعث ایجاد کلسترول در شریان‌ها می‌شود که این امر خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و بر سلامت مغز تأثیر منفی می‌گذارد. طبق آمار USDA یک فنجان شیر کامل حاوی تقریباً 5 گرم چربی اشباع‌شده است. این مقدار میزان قابل توجهی از چربی برای یک نوشیدنی است زیرا به توصیه انجمن قلب امریکا 13 گرم چربی در روز برای یک رژیم غذایی 2 هزار کالری کافی است. 

اما آیا این بدین معناست که باید شیر را کنار بگذاریم؟ در اینجا 2 راه ساده برای لذت بردن از خوردن شیر بدون عذاب وجدان وجود دارد. اول اینکه شیرهایی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارند. حتماً به نوشته روی شیر توجه کنید که چند درصد چربی دارد. دوم، می‌توانید شیرهای غیرلبنی را جایگزین شیر لبنی کنید. کنجد، کتان یا شیر چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید چون این خوراکی‌ها چربی اشباع‌شده کمتری دارند. به علاوه می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا جلوی مشکلاتی را که موجب زوال عملکرد شناختی می‌شود بگیرید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      درباره مضرات شیرین موضوع که درباره شیر مطرح نمودید صحت ندارد شیر لبنی خالص احشام ضرر که ندارد بلکه مفید و خاصیت دارد و سرشار از مواد غذایی می باشد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه