ارسال به دیگران پرینت

سرطان | ویروس های سرطان زا

این ویروس ها شما را در دام سرطان می اندازند | هفت ویروس سرطان زا

ویروس ها موجوداتی بسیار ریز هستند. هر ویروس از مقداری ژن (از جنس DNA یا RNA) تشکیل شده که دورش را پوششی پروتئینی فرا گرفته است

این ویروس ها شما را در دام سرطان می اندازند | هفت ویروس سرطان زا

هفت ویروسی که می‌توانند باعث بروز سرطان شوند

ویروس ها موجوداتی بسیار ریز هستند. هر ویروس از مقداری ژن (از جنس DNA یا RNA) تشکیل شده که دورش را پوششی پروتئینی فرا گرفته است. هفت ویروسی که  سرطان زا هستنددر اصطلاح پزشکی با نام انکوویروس هم شناخته می‌شوند. این ویروس ها عبارتند از:

۱- ویروس اپشتاین بار که از راه بزاق منتقل می‌شود و احتمال بروز چندین نوع لنفوم و سرطان معده را افزایش می‌دهد. هیچ‌ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد.

۲- ویروس هپاتیت ب که از راه خون و سایر مایعات بدن قابل انتقال است و علت اصلی بروز سرطان کبد به شمار می‌رود. واکسن هپاتیت ب برای همه بزرگسالان و کودکان قابل تزریق است.

۳- ویروس هپاتیت سی هم از راه خون انتقال می‌یابد. این ویروس در ایجاد سرطان کبد و لنفوم غیر هوچکین نقش دارد. اگرچه واکسنی علیه این ویروس وجود ندارد اما به خوبی قابل درمان است.

۴- ویروس ایدز از راه خون، مایعات جنسی و شیر مادر منتقل می‌شود. این ویروس به طور مستقیم باعث سرطان نمی‌شود اما به دلیل ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه ایمنی بدن احتمال بروز بسیاری از سرطان‌ها را زیاد می‌کند مانند سارکوم کاپوزی، لنفوم‌ها، سرطان گردن رحم، سرطان مقعد، کبد، دهان، گلو و ریه. همچنان واکسنی علیه ویروس ایدز مجوز مصرف دریافت نکرده است.

۵- ویروس هرپس انسانی ۸ که باعث سارکوم کاپوزی می‌شود.

۶- ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا ویروس زگیل تناسلی که حداقل دوازده نوع آن می‌تواند در زنان و مردان به سرطان گردن رحم، سرطان های مقعد، آلت، و گلو منجر شود. بهتر است پسران و دختران در سنین حدود ۹ تا ۱۲ سالگی واکسن گارداسیل ۹ علیه نه نوع این ویروس را دریافت کنند.

۷- ویروس لوسمی سلول تی انسانی که باعث لنفوم‌ها و لوسمی (سرطان خون) گلبول‌های سفید نوع تی می‌شود.‌ این ویروس از مایعات جنسی، خون و شیر مادر قابل انتقال است.

منبع : تازه های پزشکی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه