ارسال به دیگران پرینت

ابتلا به سرطان | پیشرفت سرطان

این داروی ساده، سرطان را تار و مار میکند! | کشف جدید و عجیب دانشمندان

نحوه شکل گیری تومور سرطانی به این صورت است که سلول‌های سرطانی از ماتریکس خارج سلولی جدا شده و به عروق لنفاوی اطراف یا عروق خونی می‌روند و از طریق این عروق به بافت جدید رسیده و در همان جا لانه گزینی کرده و تکثیر می‌شوند.

این داروی ساده، سرطان را تار و مار میکند! | کشف جدید و عجیب دانشمندان

داروهای کاهش دهنده کلسترول خون روند پیشرفت سرطان را کند می‌کنند

افراد مبتلا به سرطان به ندرت بر اثر شکل گیری تومور اولیه و پس از عمل جراحی  تومور جان خود را از دست می‌دهند. بعضی اوقات سلول‌های سرطانی در مراحل اولیه بیماری هنگامی که هنوز بسیار کوچک هستند و یا هنوز کشف و نمایان نشده‌اند، به سایر قسمت‌های بدن منتشر می‌شوند. نحوه شکل گیری تومور سرطانی به این صورت است که سلول‌های سرطانی از ماتریکس خارج سلولی جدا شده و به عروق لنفاوی اطراف یا عروق خونی می‌روند و از طریق این عروق به بافت جدید رسیده و در همان جا لانه گزینی کرده و تکثیر می‌شوند.

شناخت مکانیسم‌های مولکولی در متاستاز، کلید مهم در مبارزه با سرطان است. بیش ازده سال پیش، پروفسور Ulrike Stein و آزمایشگاه او در مرکز تحقیقات تجربی و بالینی ECRC توانست عامل مهم این فرایند را در سرطان روده بزرگ انسان کشف کند: متاستاز سرطان روده بزرگ ناشی از عوامل ژنتیکی و از MACC1 است.

غربالگری دارویی، استاتین (داروهایی که برای کنترل سطح کلسترول مورد استفاده قرار می‌گیرند) را شناسایی کرد.

پرفسور استین در این باره می‌گوید: "هنگامی که سلول‌های سرطانی MACC1 را نشان دهند، توانایی سلول‌های سرطانی برای تکثیر، حرکت در بدن و حمله به سایر بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از انواع سرطان‌ها فقط در بیمارانی با میزان بالای MACC1 اتفاق می‌افتد. نقش MACC1 به عنوان عامل کلیدی و زیست شناختی رشد تومور و متاستاز تومور نه تنها در سرطان روده بزرگ، در سرطان معده، کبد و سینه از سوی بسیاری از محققان سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است و در بیش از 300 نشریه تاییده شده و به چاپ رسیده است.

دکتر استین به همرات دکتر رابرت پریبنر Robert Preibner متوجه شدند که استاتین‌ها که به عنوان داروی‌های کاهش دهنده کلسترول خون تجویز می‌شوند، قادرند پیشرفت متاستاز (پخش سلول‌های سرطانی در بدن) را مختل کنند و مانع نمود MACC1 در سلول‌های سرطانی شوند. او و همکارانش برای مهار MACC1 غربالگری دارویی را در آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا EMBL در هایدلبرگ آلمان انجام دادند. آن‌ها این کشف را در انواع مختلف سلول‌های سرطانی آزمایش کردند و به نتایج مطلوبی نیز رسیدند و نتایج حاصل از این آزمایش از این قرار بود که تمام هفت داروی آزمایش شده نمود MACC1 را در سلول‌ها کاهش داد.

مزیت بزرگ استاتین‌ها این است که آن‌ها قبلا تایید شده‌اند.

پس از آن دکتر رابرت پریبنر و چند نفر از دانشمندان دانشگاه ویرجینیا، داده‌های 300000 بیمار را که برای آن‌ها استاتین تجویز شده بود، بررسی کردند و این تحقیقات نشان داد که بیمارانی که استاتین مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که این داروها را مصرف نمی‌کنند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

پروفسور استین می‌گوید: «ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید تحقیقات تکمیلی خود را انجام دهیم و توصیه می‌کنیم که از مصرف خودسرانه استاتین و استفاده آن بدون مشورت پزشک به عنوان اقدام پیشگیرانه خودداری کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.»

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه