ارسال به دیگران پرینت

داروی دوستارلیمب | سلولهای سرطانی | سرطان

تاثیر عجیب یک دارو بر سرطان | سلول‌های سرطانی ناپدید شدند!

نتایج این آزمایش بسیار امیدوارکننده بود و تمام بیماران علائم مثبتی از خود نشان دادند.

تاثیر عجیب یک دارو بر سرطان | سلول‌های سرطانی ناپدید شدند!

نتایج شگفت‌انگیز داروی دوستارلیمب بر بیماران مبتلا به سرطان راست‌روده 

داروی dostarlimab-glxy پاسخ 100 درصدی به تومور باقی‌مانده در بین بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته رکتوم داد. نتایج این آزمایش در نشست سالانه ASCO 2022 و همین طور مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.  

دکتر آندریا سرسک رئیس بخش سرطان‌های گوارشی و رکتال مرکز سرطان نیویورک هنگام ارائه این داده‌ها گفت: «هیچ بیماری به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی نیاز پیدا نکرد و بیماری آن‌ها عود نکرد. یقیناً برای اثبات نتیجه‌بخشی این درمان نیاز به پیگیری‌های طولانی‌مدت وجود دارد. در نتیجه ما معتقدیم که این داده‌ها چارچوبی را برای درمان‌های بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی فراهم می‌کند.» 

این بیماران شفایافته به طور میانگین حدود 6.8 ماه بعد از مصرف دارو مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. اکثر بیماران تا 6 ماه، تعداد کمی تا 3 ماه و برخی نزدیک 24 ماه پیگیری شدند و همه بیماران بدون بازگشت بیماری و در حالت عادی به زندگی خود ادامه دادند. 

تقریباً 5 تا 10 درصد از سرطان‌های رکتوم dMMR به شیمی‌درمانی جواب نمی‌دهند. محققان فرض کردند که ممکن است انسداد PD-1 جایگزین شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی شود.  

بیمارانی که در این آزمایش ثبت‌نام کردند، آنتی‌بادی مونوکلونال PD-1 دوستارلیمب را با دوز 500 میلی‌گرم به صورت وریدی هر 3 هفته به مدت 6 ماه دریافت کردند که معادل 9 سیکل کامل بود. بیماران از ابتدا تحت‌نظر قرار گرفتند و پس از 3 هفته، 3 ماه و 6 ماه ارزیابی شدند. در این معاینات آندوسکوپی و دیجیتال رکتوم برای بیماران انجام شد. این بیماران پس از اتمام 6 ماه تحت بررسی‌های رادیولوژی و آندوسکوپی کامل برای جمع‌آوری بیوپسی تومور و همین طور ام‌آر‌آی، توموگرافی و سی‌تی‌اسکن قفسه‌سینه، شکم و لگن قرار گرفتند. 

فرضیه اولیه آزمایش این بود که پاسخ کلی به انسداد PD-1 بدون شیمی‌درمانی و پاسخ کامل پاتولوژیک cCR در 12 ماه پس از درمان با دوستارلیمب باشد. در زمانی که این آزمایش ارائه شد تعداد بیماران 18 نفر گزارش شد که اغلب آن‌ها زن بودند و میانگین سنی‌شان 54 سال بود یعنی بین 26 تا 78 سال سن داشتند. از لحاظ رتبه‌بندی تومور نیز 22 درصد تومورهای T1 یا T2 و 78 درصد تومورهای T3 یا T4 داشتند. 94 درصد از آنان گره و 100 درصد از بیماران دارای نوع خطرناک BRAF V600E بودند. 

نتایج این آزمایش بسیار امیدوارکننده بود و تمام بیماران علائم مثبتی از خود نشان دادند. هیچ بیماری به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی نیاز پیدا نکرد. اما دانشمندان عقیده دارند باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا تأثیر این دارو با نتایج دقیق‌تر اندازه‌گیری شود.  

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه