ارسال به دیگران پرینت

ژانرهای فیلم | انواع فیلم | ژانر

انواع ژانرهای فیلم را بشناسید | آشنایی با ژانرهای مختلف فیلم‌ با مثال برای هر کدام

ژانربرگرفته ازکلمه‌ای فرانسوی به معنای «نوع»، «گونه» و «سبک» است که برای دسته بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های موضوعی و داستانی که فیلم برآن‌ها بنا شده است، به کار می‌رود. فیلم‌ها نیز درست مانند انسان‌ها خصیصه و ماهیت مخصوص به خود را دارند که از آن به عنوان ژانر یاد می‌شود.

انواع ژانرهای فیلم را بشناسید | آشنایی با ژانرهای مختلف فیلم‌ با مثال برای هر کدام

انواع ژانر فیلم‌ها را می‌شناسید؟

ژانربرگرفته ازکلمه‌ای فرانسوی به معنای «نوع»، «گونه» و «سبک» است که برای دسته بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های موضوعی و داستانی که فیلم برآن‌ها بنا شده است، به کار می‌رود. فیلم‌ها نیز درست مانند انسان‌ها خصیصه و ماهیت مخصوص به خود را دارند که از آن به عنوان ژانر یاد می‌شود. آگاهی نسبت به ژانرهای مختلف به شما کمک می‌کند تا متناسب با سلیقه خودتان فیلم مورد علاقه‌تان را دنبال کنید.

• ژانر اکشن

فیلم‌های اکشن، فیلم‌هایی پرهزینه هستند و همانطور که از نامش پیداست، این فیلم‌ها دارای اکشن زیاد، صحنه‌های هیجان انگیز، هنرهای رزمی، نجات، انفجار، نبرد، مبارزه، مسابقه، دعوا، فرار، تعقیب و گریز طولانی و بلایای طبیعی نابود کننده (سیل، آتش سوزی...) است و تقریبا شما را روی لبه صندلی خود نگه می‌دارد. در این نوع ژانر، شخصیت اصلی فیلم معمولا در مسیری پر مخاطره قرار می‌گیرد که منجر به وقوع صحنه‌های اکشن می‌شود.

مثال این ژانر:

شوالیه تاریکی، مجموعه فیلم‌های جیمز باند و مجموعه فیلم‌های ماموریت غیر ممکن

• ژانر ماجراجویی

ژانر ماجراجویی در نتیجه ترکیب با ژانر اکشن، ژانری ترکیبی به نام "اکشن-ماجراجویی" ایجاد می‌کند چرا که این دو ژانر اشتراکات و ویژگی‌های مشابهی دارند. این ژانرتجربه‌ای همانند ژانر اکشن در اختیار شما قرار می‌دهد. مکان‌های عجیب و غریب، سفر، اکتشاف و مبارزه‌ای بی پایان را در نمونه‌های این ژانر خواهید دید.

مثال این ژانر:

پارک ژوراسیک، مکس دیوانه و سریال ایندیانا جونز

• ژانر کمدی

هدف اصلی این ژانر خندان مخاطبان علاقمند به این سبک فیلم است و در درجه اول به منظور سرگرمی و القای لذت به تماشاچیان ساخته شده‌اند.

مثال این ژانر:

سفرهای سالیوان و دردسر در بهشت نمونه‌ای از این ژانر هستند.

• ژانر جنایی

فیلم‌های جنایی یا گانگستری حول محور اقدامات شوم گانگسترها و جنایتکارانی است که قانون را زیر پا می‌گذارند، دزدی می‌کنند و یا مرتکب قتل می‌شوند و به تاریخچه‌های واقعی جنایت‌ها یا اقتباس از داستان‌های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا می‌پردازد.

مثال این ژانر:

از جمله فیلم‌های این ژانر عبارتند از: پدرخوانده، گانگستر آمریکایی، زندانیان و شوالیه تاریکی

• ژانر درام

فیلم‌های درام معمولا جدی هستند و شخصیت‌ها در چارچوبی واقعی با مشکلات احساسی روبه رو می‌شوند و بر شخصیت‌ها و کشمکش‌های عاطفی آن‌ها تمرکز می‌کند و حول محور موضوعاتی همچون بیماری، اعتیاد به مواد مخدر، فقر، مسائل روز، فساد قدرت، شکاف طبقاتی، خشونت علیه زنان و بسیاری مضامین مشابه دیگر می‌چرخد. از جمله انواع درام عبارتند از ملودرام، درام جنایی، درام نظامی، درام نوجوان و...

مثال این ژانر:

فیلم درام بسیار معروف که می‌توان به آن اشاره کرد زمین خوب (1973) است.

• ژانر فانتزی

این نوع ژانر دارای زمینه خیالی است و ممکن است در آن جادو، وقایع فرا طبیعی، موجودات افسانه‌ای، دنیای غیر واقعی و موضوعات خارق العاده استفاده شده است. این ژانر مخاطبان را به دنیای خیالی می‌برد که در این دنیا هرچیز ممکن است اتفاق بیفتد. از شخصیت‌های مهم این ژانر می‌توان به شاهزاده‌ها و پرنسس‌ها، پری‌، فرشته، کوتوله‌ها، جادوگران اشاره کرد.

مثال این ژانر:

یکی از معروفترین و پرفروش‌ترین فیلم این ژانر در تمام دوران‌ها سریال هری پاتر است.

• ژانر تاریخی

این ژانر شامل شخصیت‌های اسطوره‌ای، افسانه‌ای، قهرمانانه و تاریخی است و روایتگر داستانی است که وقایع گذشته را نشان می‌دهد و یک دوره تاریخی را به تصویر می‌کشد. اغلب  در مورد افراد و رویدادهای واقعی است که به اشکال مختلف همچون زندگینامه و خاطرات بیان می‌شود.

مثال این ژانر:

فیلم‌های این ژانر: شجاع دل، الیزابت و آپولو 

• ژانر وحشت

این ژانر به منظور ایجاد وحشت، نفرت و ترس در بین مخاطبان ایجاد شده است و اغلب پایانی شوکه کننده دارد که بیننده را میخکوب می‌کند. در این نوع ژانر با استفاده از خشونت و رویارویی با ناشناخته‌ها ترس به بیننده القا می‌شود. شخصیت‌هایی که در این نوع ژانر یافت می‌شوند خون آشام، موجودات تسخیر شده، ارواح، زامبی، دیوانه، شیاطین هستند.

مثال این ژانر:

فیلم‌های این ژانر عبارتند از: کانجورینگ، روانی psycho

• ژانر موزیکال

این ژانر اغلب با رقص و موسیقی همراه است و ترانه‌ها و آوازها برای پیشبرد فیلم و معرفی شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

مثال این ژانر:

دیو و دلبر، تارزان و شیرشاه در این ژانر قرار دارند.

• ژانر رازآلود و معمایی

هدف اصلی این ژانر روشن شدن و حل معمای یک ماجرای مرموز است. داستان معمولا با یک قتل شروع می‌شود و پس از آن قهرمان داستان که بیشتر اوقات یک کارآگاه است معما را حل می‌کند.

مثال این ژانر:

فیلم‌هایی همچون پرستیژ و خاطرات قتل در این ژانر قرار می‌گیرند.

• ژانر عاشقانه

محور اصلی این ژانرعشق است و به روابط عاشقانه می‌پردازد و بر احساسات انسانی، عواطف و درگیری عاشقانه متمرکز است.مضامین این ژانر عشق نافرجام، عشق در نگاه اول، عشق معنوی، عشق مخرب و .. است.

مثال این ژانر:

غرور و تعصب مثالی عالی از این نوع ژانر است.

• ژانر جنگی

ژانر فیلم جنگی در مورد موضوعات مربوط به جنگ است و در درجه اول برای القای غرور و روحیه ملی برای بینندگان ساخته می‌شود.

مثال این ژانر:

یکی از درخشانترین فیلم‌های این ژانر تولد یک ملت است که بر تاثیرات جنگ بر افراد تمرکز دارد.

• ژانر علمی-تخیلی

این ژانر از دید علمی برای توضیح مفاهیمی مانند پیشرفت فناوری، جهان متناوب، جهان موازی، مهندسی ژنتیک، سفر به فضا و اشکال حیات بیگانگان استفاده می‌کند.

مثال این ژانر:

نمونه این ژانر: فرانکشتاین، بین ستاره‌ای، جنگ ستارگان و پییشتازان فضا و ...

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵ آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه