ارسال به دیگران پرینت

عدسی

عدسی رو اینطوری بپز، لعابدار و خوشمزه میشه | طرز تهیه عدسی لعابدار بهتر از رستوران

در فرهنگ غذایی ایرانی، مجموعه‌ای از خوراک‌ها وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان صبحانه و غذای اصلی سرو کرد. عدسی یکی از این نوع خوراک‌های مقوی و خوشمزه است که ممکن است تا الان برای پختن آن، دستور مخصوص به خود را امتحان کرده باشید.در این مطلب قصد داریم طرز تهیه عدسی لعابدار را به چند روش جدید یاد بگیریم.

 عدسی رو اینطوری بپز، لعابدار و خوشمزه میشه | طرز تهیه عدسی لعابدار بهتر از رستوران

طرز تهیه عدسی لعابدار بهتر از رستوران

در فرهنگ غذایی ایرانی، مجموعه‌ای از خوراک‌ها وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان صبحانه و غذای اصلی سرو کرد. عدسی یکی از این نوع خوراک‌های مقوی و خوشمزه است که ممکن است تا الان برای پختن آن، دستور مخصوص به خود را امتحان کرده باشید.در این مطلب قصد داریم طرز تهیه عدسی لعابدار را به چند روش جدید یاد بگیریم.

خوراک لوبیا رو اینطوری که میگم درست کن، محشر میشه | طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه و لعاب دار + نکته های خاص

مواد لازم برای عدسی لعابدار رستورانی

  • عدس۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ۱ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی۱ قاشق غذاخوری
  • سیب‌زمینی۱ عدد
  • آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
  • آب۴ پیمانه
  • کره یا روغنبه مقدار لازم
  • نمکبه مقدار لازم
  • فلفلبه مقدار لازم
  • زردچوبه۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه عدسی لعابدار رستورانی

۱- آماده کردن عدس

عدسی یک غذای نونی بسیار خوشمزه است که برای درست کردن آن به زمان زیادی احتیاج نداریم و حتی می‌توان آن را از یک روز قبل آماده کرد تا هنگام سرو، نیازی به پختن نباشد. بهتر زمان برای خوردن عدسی، صبح است زیرا انرژی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. 

مرحله اول در طرز تهیه عدسی، پاک کردن و خیساندن عدس حداقل به مدت چهار ساعت است. ابتدا عدس را پاک کنید و خوب بشویید تا اگر سنگ در آن باشد، وارد غذا نشود. پس آن، عدس را در یک کاسه خیس کنید. آب باید به اندازه یک بند انگشت بالای سطح عدس‌ها باشد. در این مدت، سه بار آب عدس را عوض کنید. این کار غیر از این که نفخ عدس را می‌گیرد، کمک می‌کند تا عدس پس از پختن تغییر رنگ ندهد.

۲- سرخ کردن پیاز و سیب‌زمینی

در مرحله بعدی باید پیاز، سیب‌زمینی و ادویه‌ها را آماده کرد. پس از چند ساعت که عدس خیس خورد، آن را آبکش کنید و آن را کنار بگذارید. حالا پیاز و سیب‌زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید عدسی را بار بگذارید، پیاز را سرخ کنید تا سبک و کمی رنگ آن شفاف شود. برای سرخ کردن می‌توانید از کره استفاده کنید تا عدسی طعم و مزه‌ فوق‌العاده‌ای داشته باشد. وقتی پیاز سبک شد، رب گوجه را به همراه زردچوبه و فلفل با پیاز تفت دهید. حالا سیب‌زمینی را نیز اضافه کنید تا کمی سرخ شود. سیب‌زمینی به لعابدار شدن عدسی کمک می‌کند. در این مرحله نباید نمک را اضافه کرد.

۳- بارگذاشتن عدسی

در این مرحله، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه و رب‌گوجه خوب حل شوند. سپس عدس را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا مواد بجوشند و عدس پخته شود. عدس به نسبت باقی حبوبات، زودتر پخته می‌شود به همین خاطر زمانی که خوراک روی گاز در حال پختن است هر چند دقیقه به آن سر بزنید. تا این مرحله نمک را اضافه نکنید.

 

۴- اضافه کردن نمک و لعابدار شدن عدسی

مرحله چهارم، مهم‌ترین بخش طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه است. در واقع این بخش، فوت کوزه‌گری این خوراک است.

بعد از اینکه حدود یک ربع از جوشیدن و پختن عدسی گذشت، مقداری نمک و آرد سفید یا نشاسته ذرت را به غذا اضافه کنید. دلیل اینکه نمک را در چند دقیقه‌ آخر اضافه میکنیم این است که عدس خوب پخته شود. نمک باعث می‌شود حبوبات دیرپز شوند.

برای لعاب انداختن عدسی می‌توانید از آرد یا نشاسته ذرت استفاده کنید. هر دو باعث می‌شوند که عدسی به غلظت مناسبی برسند اما توجه کنید که نشاسته ذرت به نسبت آرد، غلظت بیشتری به خوراک می‌دهد پس اگر می‌خواهید نشاسته ذرت اضافه کنید، ابتدا نصف قاشق بریزید. بعد از دو دقیقه اگر عدسی به لعاب و غلظت مورد نظرتان نرسید، دوباره نشاسته اضافه کنید.

عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

در بخش قبلی، طرز تهیه عدسی لعابدار خوشمزه رستورانی با رب را خواندیم. چون ذائقه افراد با هم متفاوت است، روش‌های متنوعی نیز برای پختن غذاها وجود دارد. بعضی افراد از طعم رب گوجه خوششان نمی‌آید یا به آن حساست دارند. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم روش متفاوتی را برای عدسی امتحان کنیم که به خوشمزگی عدسی اول است. حالا برای روش دوم، طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب را قدم به قدم می‌خوانیم.

مواد لازم برای عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

  • عدس۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ۱ عدد
  • آب۴ پیمانه
  • زردچوبه۱ قاشق چایخوری
  • نمکبه مقدار لازم
  • فلفلبه مقدار لازم
  • زیرهبه مقدار لازم
  • روغن یا کرهبه مقدار لازم
  • آرد۱ قاشق غذاخوری
  • سیر (اختیاری)۱ حبه
  • جعفری تازهبه مقدار لازم

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

۱- آماده کردن عدس

برای طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب گوجه ابتدا باید از چند ساعت قبل عدس را خیس کنید. برای این کار عدس را پاک کرده و در یک کاسه بریزید. چندبار آب از روی آن رد کنید تا شن و خاک عدس گرفته شود. سپس مقداری آب روی عدس بریزید و حداقل چهار ساعت صبر کنید. فراموش نکنید که در این مدت یه بار آب عدس را عوض کنید.

اگر می‌خواهید عدسی را خیلی سریع درست کنید، می‌توانید آن را خیس نکنید. خیساندن انواع حبوبات برای نرم شدن و از بین رفتن نفخ آن‌ها است. پس در مواقعی که زمانی کمی برای غذا درست کردن دارید، اشکالی ندارد که از این مرحله عبور کنید چون عدس نسبت به سایر حبوبات نرم‌تر است.

۲- سرخ کردن سیر و پیاز

برای مرحله دوم، سیر را خوب له کرده یا رنده کنید. پیاز را نیز به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه تقریبا بزرگ بردارید. کمی روغن یا کره در آن بریزید و پیاز و سیر را سرخ کنید تا طلایی شوند. زردچوبه، فلفل و زیره را نیز اضافه کنید تا حدود سی ثانیه حرارت ببینند.

۳- پختن عدسی

عدس را آبکش کرده و در قابلمه بریزید. حالا مقداری آب به ظرف اضافه کنید. عدس زود میپزد به همین دلیل تا جایی آب بریزید که به اندازه‌ی یک بند انگشت بالاتر از سطح عدس باشد. هنوز در این مرحله نباید نمک اضافه کنید. اجازه دهید عدس به مدت نیم ساعت بپزد. حالا وقت اضافه کردن نمک به عدسی است. در این طرز تهیه چون از سیب‌زمینی استفاده نشده، برای لعابدار شدن خوراک از آرد استفاده کنید. بعد از اضافه کردن نمک، آرد را با یک قاشق آب حل کنید و به قابلمه اضافه کنید.

حدود پانزده دقیقه دیگر عدسی باید بپزد تا لعابدار و خوشمزه بشود. وقتی عدسی خوب جا افتاد و به غلظت مورد نظرتان رسید، آن را در کاسه بریزید.

۴- تزیین عدسی

تزیین غذاها یک مرحله جذاب است که شاید اکثر اوقات آن را فراموش کنیم اما باعث می‌شود تا اشتهایمان باز شود و سفره زیباتر شود. برای تزیین عدسی، مقداری جعفر تازه را ریز خرد کنید. هنگام سرو مقداری جعفری داخل هر کاسه بریزید. به همین سادگی. 

 

سوالات متداول

در هنگام پختن غذا و پس از آن ممکن است نکات ریز و سوالاتی برایتان ایجاد شود که در ادامه به چند سوال متداول درباره طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار جواب داده‌ایم تا با پختن آن، تجربه بی‌نظیری را با عزیزانتان داشته باشید.

 

عدسی تا چه مدتی در یخچال می‌ماند؟

حبوبات نسبت به باقی مواد غذایی ماندگاری بیشتری در یخچال دارند. شما می‌توانید عدسی را تا پنج روز در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید. هنگام گرم کردن، یک چهارم لیوان آب اضافه کرده و روی گاز قرار دهید.

 

برای خوش طعم شدن عدسی می‌توان آب‌لیمو اضافه کرد؟

بهتر است که هنگام پخت عدس، آب‌لیمو اضافه نکنید بلکه هنگام سرو مقداری لیموترش تازه را برش بزنید و در کنار ظرف قرار دهید. راه دیگری که می‌توان به عدسی طعم متفاوت‌تری بدهید این است که به جای آب، از آب مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

اگر عدسی شور شد چه کار کنم؟

اگر مقدار نمک عدسی زیاد بود و غذای شما شور شد، یک عدد سیب‌زمینی را رنده کرده و در قابلمه بریزید. سیب‌زمینی رنده شده زودتر می‌پزد و مزه‌ غذا را متعادل می‌کند.

 

 

منبع : کاله
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اگر بلغور هم اضافه شود عدسی هم خوشمزه تر و هم لعابدار می شود

    • بانو ا ارسالی در

      برای لعاب عدسی یک یا دو قاشق برنج لنجان یا شمال بزنید خیلی خوشمزه داخلش کره یا روغن حیوانی بهتره

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه