ارسال به دیگران پرینت

افراد سمی | رفتار سمی

رفتار سمی چگونه رفتاری است؟ | چطور باید با افرادی که رفتار سمی دارند برخورد کنیم؟

همه ما در مقاطعی از زندگی خود با فردی مواجه شده‌ایم که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است. این افراد آدم‌های سمی زندگی ما هستند و رفتاری که از خود نشان می‌دهند رفتارهای سمی است.

رفتار سمی چگونه رفتاری است؟ | چطور باید با افرادی که رفتار سمی دارند برخورد کنیم؟

سیدمحمد زهیر غرضی


رفتار سمی چیست و چطور باید با افرادی که رفتار سمی دارند برخورد کنیم؟ 

همه ما در مقاطعی از زندگی خود با فردی مواجه شده‌ایم که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است. این افراد آدم‌های سمی زندگی ما هستند و رفتاری که از خود نشان می‌دهند رفتارهای سمی است. 

ویژگی‌های رفتار سمی در یک فرد این است که اغلب از ما حمایت نمی‌کنند، رفتار آزاردهنده دارند، از ما سوءاستفاده می‌کنند و خودمحور و کنترل‌گر هستند. این افراد باعث می‌شوند که ما دچار افسردگی، اضطراب، بی‌ارزش بودن و احساس ناراحتی شویم. 

فرد سمی زندگی شما ممکن است دوست صمیمی‌تان یا اعضای خانواده یا همکارتان باشد که وارد زندگی شما شده و در مقاطعی حضور او برای شما مهم بوده است. ما معمولاً کارهای سمی این افراد را نادیده می‌گیریم. در اینجا می‌خواهیم رفتار آن‌ها را دقیقاً مورد بررسی قرار دهیم. 

فرد سمی کیست؟ 

ساده‌ترین توضیح این است که فرد سمی هرکسی است که رفتار منفی دارد و باعث می‌شود شما دچار اضطراب شوید. بسیاری از افرادی که رفتار سمی دارند خود دچار ضربه‌ روحی در زندگی شده‌اند و به جای مقابله با آن ضربات رفتارهای سمی از خود بروز می‌دهند. این افراد نمی‌دانند که چطور با ضربه و اضطرابی که تجربه کرده‌اند به صورت سالم برخورد کنند تا رفتارشان برای دیگران ناخوشایند نشود. 

رفتار سمی جزء اختلالات روانی نیست ولی معمولاً افرادی که اختلالات روانی دارند این گونه رفتار را نشان می‌دهند. اختلال شخصیت مرزی، اختلال اضطراب، اختلال اضطراب پس از سانحه یا دوقطبی بودن باعث ایجاد این رفتارها می‌شود.  

مشخصات افراد سمی 

ما در اینجا خصوصیات معمول این افراد را برای شما بیان می‌کنیم تا تشخیص آن‌ها آسان‌تر شود: 

1-از شما سوءاستفاده می‌کنند 

روش آن‌ها این است که مردم را وادار به انجام کاری می‌کنند که می‌خواهند. آن‌ها خودمحور هستند و تمایل دارند از مردم به نفع خودشان استفاده کنند. همچنین از روش‌هایی برای متقاعد کردن دیگران بهره می‌گیرند. 

2- دیگران را قضاوت می‌کنند 

آن‌ها معمولاً دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهند و در حضور دیگران از شما انتقاد می‌کنند تا شما را تحقیر کنند. آنان عیوب و اشتباهات شما را دائم توی سرتان می‌کوبند. 

3- عذرخواهی نمی‌کنند 

این گونه افراد بر این باورند که هرگز اشتباه نمی‌کنند. آن‌ها تمایل دارند که دیگران را به خاطر اشتباهات خودشان سرزنش کنند و تا جایی پیش می‌روند که برای جلب توجه و همدردی دیگران خود را قربانی جلوه می‌دهند. 

4- خودشیفته و پرخاشگر هستند 

آن‌ها ظاهراً جذاب و جالب‌اند که همین باعث خودخواهی و خودشیفتگی‌شان می‌شود. تمایل دارند تسلط خود را بر دیگران نشان دهند و اگر همه‌چیز مطابق میلشان پیش نرود پرخاشگر می‌شوند. 

مقابله با افراد سمی 

شاید پس از اینکه فهمیدید فردی رفتارهای سمی از خود نشان می‌دهد ندانید باید با آن‌ها چطور رفتار کنید. در اینجا چند نکته برای برخورد با این افراد را بیان می‌کنیم: 

رک باشید 

ما در مواجهه با این افراد سعی می‌کنیم ساکت بمانیم چون نمی‌خواهیم مشاجره کنیم یا از دعوا کردن متنفریم. اما بدانید که باید حرفتان را بزنید و از خود دفاع کنید. رک باشید و اگر احساس می‌کنید کسی شما را تحقیر می‌کند با او حرف بزنید. بگذارید بدانند که رفتار آن‌ها شما را ناراحت می‌کند. اگر از خود دفاع کنید متوجه می‌شوند که نمی‌توانند دیگر از شما سوءاستفاده کنند. 

حد و مرزها را مشخص کنید 

اگر نمی‌توانید از شر فردی سمی رها شوید، مرزهای سخت‌گیرانه‌تری تعیین کنید که آن فرد حد خود را بداند. آرامش خود را حفظ کنید و حد و مرزهای خود را بگویید. با این کار مشخص می‌کنیم که دیگران می‌توانند چه انتظاراتی از ما داشته باشند و می‌خواهیم که چطور با ما رفتار کنند. 

خودتان را در اولویت قرار دهید 

آن‌ها علاوه بر خودشیفتگی یا بدرفتاری ممکن است جوری رفتار کنند که انگار در موقعیت بدی قرار دارند و به شدت به شما نیاز دارند. کمک به این افراد اشکالی ندارد ولی باید مطمئن شوید از احساسات شما سوءاستفاده نمی‌کنند و سلامتی‌تان به خطر نمی‌افتد. 

نه گفتن را یاد بگیرید 

ما اغلب نمی‌توانیم نه بگوییم. این به اعتمادبه‌نفس یا عزت‌نفس ما ربطی ندارد بلکه به این دلیل است که می‌خواهیم برای عزیزان خود کاری کنیم. اما یک فرد سمی از این فرصت برای استثمار ما استفاده می‌کند. شما باید صراحتاً به آن‌ها نه بگویید. ممکن است این رفتار باعث عصبانیت آن‌ها شود ولی هرچه بیشتر نه بگویید راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید. 

این راهکارها باعث می‌شود که بتوانید از افراد سمی زندگی‌تان دور شوید و به سلامت روانی و حتی جسمی خود کمک کنید. هرچه از این افراد فاصله بگیرید آرامش بیشتری خواهید داشت.  

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)  

 

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه