ارسال به دیگران پرینت

گوجه فرنگی | گرمایش زمین

گوجه‌فرنگی اولین قربانی گرمایش زمین خواهد بود +جزئیات

در تحقیقی که به‌تازگی در مجله نیچر منتشر شده این مسئله مطرح شده که گوجه‌فرنگی به خاطر گرمای هوا در معرض خطر است و در نتیجه آن سس کچاپ نیز در خطر قرار می‌گیرد.

گوجه‌فرنگی اولین قربانی گرمایش زمین خواهد بود +جزئیات

سیدمحمد زهیر غرضی

گوجه‌فرنگی اولین قربانی گرمایش زمین خواهد بود 

طبق تحقیقی که دانشمندان انجام دادند مشخص شد که گرمایش زمین بر برداشت گوجه‌فرنگی تأثیر خواهد گذاشت. گوجه‌فرنگی جزء مواد اولیه بیشتر غذاهاست و در انواع خوراکی‌ها و سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر گوجه‌فرنگی تمام شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ منظور ما این نیست که دیگر در یخچالتان گوجه نداشته باشید، اگر گوجه در تمام کره زمین تمام شود چه مشکلی پیش خواهد آمد؟ شاید باورتان نشود که زمانی این اتفاق خواهد افتاد ولی تحقیق جدیدی که انجام شده نشان می‌دهد تغییرات آب‌وهوایی روی برداشت گوجه‌فرنگی در سال‌های آینده تأثیر می‌گذارد. همین امر روی تولید رب و سس قرمز نیز اثر دارد. سس کچاپ تقریباً برای همه فست‌فودها استفاده می‌شود و در هر خانه‌ای می‌توان آن را پیدا کرد.  

در تحقیقی که به‌تازگی در مجله نیچر منتشر شده این مسئله مطرح شده که گوجه‌فرنگی به خاطر گرمای هوا در معرض خطر است و در نتیجه آن سس کچاپ نیز در خطر قرار می‌گیرد. 

ایتالیا، چین و کالیفرنیا بزرگ‌ترین مناطق تولید گوجه‌فرنگی هستند و دو‌سوم از تولید جهانی را تشکیل می‌دهند. گروهی از محققان در دانمارک مدل ریاضی‌ای طراحی کردند تا تخمین بزنند که افزایش دما چگونه بر تولید گوجه‌فرنگی تأثیر می‌گذارد.  

محققان دریافتند که در بدترین سناریو برداشت گوجه بین سال‌های 2050 تا 2100 به نصف می‌رسد. آن‌ها اعتقاد دارند که تولید گوجه تا سال 2050 شش درصد کاهش خواهد یافت. گفته می‌شود که دمای هوا حدود 2.6 درجه گرم‌تر می‌شود و بین سال‌های 2040 تا 2069 تا 5 درجه نیز افزایش دما خواهیم داشت.  

همچنین در این پژوهش گفته شد که غلظت CO2 اتمسفر ممکن است اثرات نامطلوب دمای بالا را جبران کند اما نمی‌تواند کاملاً این خسارت را جبران کند. در این مدل ریاضی پیش‌بینی شد که برداشت جهانی گوجه‌فرنگی که برای تهیه رب و سس استفاده می‌شود از 14 میلیون تن به کمتر از 7 میلیون تن خواهد رسید.  

در چند ماه گذشته شاهد گرمای طاقت‌فرسا در جهان بوده‌ایم و در مناطقی دما از 45 درجه سانتی‌گراد هم عبور کرده بود. گرمایش زمین خطرات جبران‌ناپذیری دارد که برای تمام مردم کره زمین خطرناک خواهد بود.  

)استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است(. 

 

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه