ارسال به دیگران پرینت

عزت نفس | علائم کمبود عزت‌نفس

علائم کمبود عزت‌نفس در مردان | مردان بدون عزت‌نفس را بشناسید

علائمی در مردان که نشان از کمبود عزت‌نفس در آن‌ها دارد.

علائم کمبود عزت‌نفس در مردان | مردان بدون عزت‌نفس را بشناسید

علائم کمبود عزت‌نفس در مردان

کمیته علمی‌آموزشی دانشکده پزشکی و داروسازی کانتو برای شناسایی تأثیر عزت‌نفس بر سلامت روان تحقیقی انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که عزت‌نفس پایین باعث افزایش اضطراب، خودکشی و افسردگی در نسل جوان می‌شود. برای آنکه تشخیص دهید مردی دچار کمبود عزت‌نفس است علائم زیر را در او بررسی کنید.

1-نداشتن اعتمادبه‌نفس

یکی از واضح‌ترین و بارزترین نشانه‌های عزت‌نفس پایین در یک مرد نداشتن اعتمادبه‌نفس و شجاعت در صحبت کردن است. مردانی که عزت‌نفس پایینی دارند آماده مقابله با سختی‌های زندگی نیستند. آن‌ها جرئت دفاع از خود را ندارند و همیشه سرکوب می‌شوند. 

2- دوری از اجتماع

این مورد نیز نشانه عزت‌نفس پایین است که این افراد اغلب می‌خواهند تنها باشند و از دیگران دوری کنند. آن‌ها از صحبت کردن با دیگران احساس خجالت و ناراحتی می‌کنند و معمولاً رفتار مناسبی ندارند. افراد با عزت‌نفس پایین به دلیل ترس از مسخره شدن در برقراری ارتباط با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل بیشتر ترجیح می‌دهند تنها باشند و دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

3- سعی می‌کنند کامل باشند

حقیقت این است که هیچ‌کس کامل نیست. این طبیعت انسان است که اشتباه کند. اما یکی از نشانه‌های عزت‌نفس پایین در مردان این است که سعی می‌کنند بی‌نقص و کامل باشند. مثلاً مرد زندگی‌تان از شما می‌خواهد که لباس‌هایش کاملاً تمیز شوند یا می‌خواهد ترتیب قرار گرفتن ظروف به شیوه‌ خاصی باشد. افرادی که برای خود ارزشی قائل نیستند همه‌چیز را بی‌عیب و نقص می‌خواهند و سعی می‌کنند پشت این تصویر بی‌نقص پنهان شوند. 

4- پرخاشگری و حسودی

یکی دیگر از نشانه‌های عزت‌نفس پایین در مردان حسادت و رفتار پرخاشگرایانه است. به دلیل اینکه این افراد عزت‌نفس پایینی دارند به ظاهر، مهارت، استعداد، شغل یا شخصیت دیگران حسادت می‌کنند. آن‌ها دیگران را سرزنش می‌کنند و به سختی اعتراف می‌کنند که کار اشتباهی انجام داده‌اند و به همین دلیل هم حالت تهاجمی می‌گیرند.

5- نیازهایشان را در اولویت قرار نمی‌دهند

آیا مرد زندگی‌تان خواسته‌ها و احساساتش را کنار می‌گذارد؟ آیا آنچه را می‌خواهد انجام نمی‌دهد؟ آیا همیشه خود را از انتخاب بهترین‌ها محروم می‌کند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که این علائم هشداردهنده نشان می‌دهد که یک مرد عزت‌نفس پایینی دارد. 

خوب است که به دیگران اهمیت بدهیم و به آنان فکر کنیم، اما نباید دیگران را در اولویت قرار دهیم. اگر شخصی فکر می‌کند که باید خواسته‌های خود را قربانی کند چون احساس بی‌ارزش بودن یا بی‌لیاقتی دارد، آن فرد عزت‌نفس پایینی دارد.

6- به دیگران اعتماد نمی‌کند

یکی دیگر از نشانه‌های داشتن عزت‌نفس پایین در مردان این است که به شریک زندگی خود اعتماد ندارند. آن‌ها همیشه حس حسادت و بدگمانی دارند زیرا فکر می‌کنند برای شریک خود مناسب نیستند. این افراد به دلیل اینکه می‎ترسند در عشق شکست بخورند هرگز با طرف مقابل خود مشاجره نمی‌کنند حتی اگر او اشتباه کرده باشد. آن‌ها نظر خود را بیهوده می‌دانند و نیازمند به تأیید دیگران هستند. 

افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند علائم دیگری نیز از خود نشان می‌دهند. آن‌ها دائم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، همیشه از دیگران عذرخواهی می‌کنند، انتقاد یا تعریف دیگران را نمی‌پذیرند و به این دلیل که گمان می‌کنند شکست می‌خورند نمی‌خواهند مسئولیتی را بپذیرند.

توصیه می‌شود که این افراد از مشاوران و متخصصان کمک بگیرند و با انجام تمرینات مختلف به مرور زمان عزت‌نفس خود را بالا ببرند تا بتوانند زندگی سالمی را تجربه کنند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه