ارسال به دیگران پرینت

افراد افسرده |‌‌ خوراکی های مضر

افراد افسرده از این خوراکی ها دوری کنید

شاید بدانید که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر وضعیت روحی و روانی شما دارد. پس جای تعجب ندارد که افسردگی اغلب با رژیم غذایی نامناسب همراه است.

افراد افسرده از این خوراکی ها دوری کنید

هفت خوراکی که افراد افسرده نباید بخورند

شاید بدانید که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر وضعیت روحی و روانی شما دارد. پس جای تعجب ندارد که افسردگی اغلب با رژیم غذایی نامناسب همراه است. 

اگر دچار افسردگی هستید سخت است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. اما بهبود تغذیه می‌تواند راه خوبی برای کم کردن غم و اندوه شما باشد. اگر می‌خواهید نوسانات قند خون و علائم افسردگی خود را به حداقل برسانید، این غذاها را از برنامه روزانه‌تان حذف کنید.

الکل

افرادی که روحیه ضعیفی دارند اغلب از الکل برای خوددرمانی استفاده می‌کنند تا بتوانند احساس بهتری داشته باشند. باید بدانید وقتی اثرات الکل تمام شود، به مراتب احساس بدتری خواهید داشت. بنابراین با نوشیدن الکل در چرخه معیوبی می‌افتید که راه فراری از آن نیست. الکل می‌تواند عامل افسردگی باشد یعنی سیستم عصبی شما را تحت فشار قرار می‌دهد و در روند احساساتتان مداخله می‌کند. همچنین باعث ایجاد اختلال در خواب نیز می‌شود. پس اگر بد می‌خوابید الکل مصرف نکنید.

قهوه

کافئین تأثیرات مختلفی روی هر شخص دارد. اگر بدن شما نتواند این ماده را تحمل کند، ممکن است عصبی و تحریک‌پذیر شوید و ضربان قلب شما افزایش پیدا کند. برای به حداقل رساندن اثرات منفی ترک کافئین، بهتر است قهوه را به تدریج کم کنید. چای بدون کافئین یا چای ارگانیک گزینه بهتری است؛ زیرا روحیه شما را بهتر می‌کند و به خواب بهتر نیز کمک می‌کند.

نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

افسردگی معمولاً با خستگی مداوم همراه است. پس ممکن است نوشیدنی‌های انرژی‌زا راه‌حل موقتی برای حل این مشکل باشند. اما این نوشیدنی‌ها بیشتر ضرر دارند تا سود. شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب و اختلال در خواب شوند. نوشابه‌های گازدار معمولی نیز مشکل‌ساز هستند، چون ارزش غذایی ندارند. نوشابه‌های رژیمی نیز برای شما مناسب نیستند و کافئین در آن‌ها باعث افزایش اضطراب می‌شود و با آن‌ها بیشتر احساس افسردگی می‌کنید.

آب‌میوه

آب‌میوه ممکن است نوشیدنی خوبی به نظر برسد اما باعث افزایش قند خون و احساس گرسنگی و  تحریک بیشتر می‌شود. برخلاف تصور رایج آب‌میوه‌ها به رفع تشنگی شما کمک نمی‌کنند. نوشیدن آب زیاد بهترین گزینه است. خوردن میوه تازه نیز جایگزین بهتری برای آب‌میوه است چون فیبر دارد و قند خون و روحیه شما را متعادل نگه می‌دارد.

غذاهای فراوری‌شده

غذاهای آماده معمولاً مقرون به صرفه، قابل دسترس و خوشمزه هستند. این غذاها برای مصرف نیاز به آماده شدن ندارند یا در مدت کوتاهی آماده می‌شوند. به همین دلیل کسانی که انگیزه یا انرژی ندارند برای تهیه غذا به این خوراکی‌ها متوسل می‌شوند. این غذاها سرشار از مواد افزودنی، شکر، نمک و کالری هستند. مصرف منظم آن‌ها باعث افزایش التهاب در بدن و مخصوصاً مغز می‌شود. پاسخ‌های التهابی در طولانی مدت خطر افسردگی را افزایش می‌دهند و منجر به تغییرات اشتهایی، خستگی، اختلالات شناختی، اختلال خواب، روحیه بد و کناره‌گیری از اجتماع می‌گردند.

سس سالاد و کچاپ

سس‌های از قبل آماده شده پر از شکر هستند. حتی به سس‌هایی که به اصطلاح بدون قند هستند نیز شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌زنند که باعث افزایش علائم افسردگی و اضطراب می‌شود. سس کچاپ نیز به دلیل شکر زیاد انتخاب بسیار بدی است. سس‌های خانگی بهترین گزینه برای سالاد و انواع غذاها هستند.

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس در محصولات مختلفی مثل محصولات پخته و بسته بندی شده، غذاهای فراوری شده و روغن‌های سرخ کردنی یافت می‌شود. چربی‌های ترانس به دیواره‌های شریان‌ها می‌چسبند و باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی ‌می‌شوند. همچنین احساس افسردگی، پرخاشگری و تحریک‌پذیری فرد را بیشتر می‌کنند. این ترکیبات موجب کاهش سراتونین (هورمون شادی) در مغز می‌شوند. از روغن‌های بدون ترانس استفاده کنید تا روحیه شما بهتر شود.

تغییر در سبک زندگی راهی مهم برای درمان و پیشگیری از افسردگی است. اگر افسردگی دارید، ممکن است به غذای خود اهمیت ندهید اما عادات غذایی مناسب به شما کمک می‌کند تا تغییرات کوچکی به وجود آورید. این تغییرات کوچک در بلندمدت در روحیه شما تأثیر می‌گذارند. سعی کنید از مصرف نوشیدنی و غذاهای وسوسه‌انگیز و پرضرر خودداری کنید و اولین قدم را برای حفظ سلامتی خود بردارید.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

 

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه