ارسال به دیگران پرینت

آبله میمون | پرسشهای رایج درباره آبله میمون | آبله میمون در ایران

پاسخ‌ به پرسش‌های رایج درباره آبله میمون | آبله میمون در ایران

گفته می‌شود که آبله میمون در 17 کشور پیدا شده و تاکنون 110 مورد تأییدشده و 205 مورد مشکوک گزارش شده است

پاسخ‌ به پرسش‌های رایج درباره آبله میمون | آبله میمون در ایران

پاسخ‌ به پرسش‌های رایج درباره آبله میمون

گفته می‌شود که آبله میمون در 17 کشور پیدا شده و تاکنون 110 مورد تأییدشده و 205 مورد مشکوک گزارش شده است. البته ممکن است این آمار هر لحظه تغییر کند. چون آبله میمون در حال گسترش است. ما در اینجا چند سؤال رایج و اساسی درباره آبله میمون را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

آبله میمون چطور پخش می‌شود؟

آبله میمون معمولاً از طریق تماس با فرد مبتلا و قطرات تنفسی شخص گسترش پیدا می‌کند. با این حال سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که برای درک بهتر این خطر باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود. اکثر مواردی که تاکنون گزارش شده مردان جوان بوده‌اند؛ اما این ویروس می‌تواند هرکسی را گرفتار کند.

علائم آبله میمون چیست؟

علائم اولیه این بیماری شبیه به آنفولانزا است که عبارت‌ است از: تب، سردرد، درد عضلانی، تورم غدد لنفاوی. وقتی که تب از بین برود، ضایعه‌های پوستی پیدا می‌شود و بعد به بقیه قسمت‌های بدن (معمولاً کف دست‌ها و پاها) می‌رسد.

این بیماری چقدر کشنده است؟

آبله میمون یک بیماری خفیف است که دوره بهبود آن بین دو تا سه هفته طول می‌کشد. با وجود این ممکن است در برخی موارد منجر به مرگ شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون اخیراً حدود 3 تا 6 درصد بوده است. ویروس آبله میمون در غرب آفریقا خفیف‌تر از این ویروس در مرکز آفریقاست. کسانی که شیمی‌درمانی می‌شوند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین کودکان بیشتر گرفتار این بیماری می‌شوند. تاکنون موردی از مرگ گزارش نشده اما بنا به گزارش دیلی‌ تلگراف، کودکی بریتانیایی به دلیل ابتلا به آبله میمون در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

 

 

چرا به این بیماری آبله میمون می‌گویند؟

آبله میمون اولین بار در سال 1958 در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی شد. به همین دلیل نام آن را آبله میمون گذاشته‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که میمون‌ها میزبان طبیعی این ویروس باشند. این بیماری بیشتر در موش‌ها، سنجاب‌ها و جوندگان یافت می‌شود. اولین مورد از انسانی که به آبله میمون مبتلا شد در کنگو و در دهه 70 میلادی بود.

آیا آبله میمون به آبله و آبله‌مرغان ارتباط دارد؟

آبله میمون به آبله مربوط است و هر دو از ویروس ارتوپاکس هستند؛ اما ربطی به آبله‌مرغان ندارد. آبله‌مرغان برخلاف نامش ویروس آبله نیست و ویروس تبخال است. با وجود این، تاول‌های کوچک چرکی که در مبتلایان به آبله‌مرغان دیده می‌شود از نظر ظاهری شبیه به تاول‌های آبله میمون است.

 آیا احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد؟

احتمالاً طی دو یا سه هفته آینده موارد ابتلا خیلی بیشتر می‎شود؛ اما قرار نیست همه‌گیری جدیدی در کار باشد. آبله میمون مثل ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید است در هوا پخش نمی‌شود.

چگونه آبله میمون را تشخیص می‌دهند؟

نمونه‌هایی که از افراد مبتلا گرفته می‌شود به آزمایشگاه می‌برند و آزمایش PCR برای تأیید آبله میمون انجام می‌شود.

آیا واکسنی برای آبله میمون وجود دارد؟

واکسن‌های آبله حاوی واکسینیا ساخته شده که می‌توانند از افراد در برابر ابتلا به آبله میمون محافظت کنند. کسانی که قبلاً واکسن آبله را تزریق کرده‌اند کمتر به این بیماری دچار می‌شوند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه