ارسال به دیگران پرینت

اختصاصی ۵۵ آنلاین

همه چیز درباره‌ی آبله میمون | از علائم اولیه تا احتمال تبدیل شدن به یک همه‌گیری

مسئولان بخش بهداشت ماساچوست و مرکز پیشگیری از بیماری‌ها روز 18 می 2022، موردی از آبله میمون را در بیماری که اخیراً به کانادا سفر کرده بود پیدا و آن را اعلام کردند. مواردی نیز در بریتانیا و اروپا گزارش شد

همه چیز درباره‌ی آبله میمون | از علائم اولیه تا احتمال تبدیل شدن به یک همه‌گیری

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

به گزارش 55 آنلاین، آبله میمون بیماری جدیدی نیست. اولین مورد گزارش‌شده از این بیماری در سال 1970 بود که کودکی مشکوک به آبله در کنگو شناسایی شد. بعید است که آبله میمون تبدیل به همه‌گیری تازه‌ای شود، اما با در نظر گرفتن اثرات کووید، ترس از همه‌گیر شدن این بیماری قابل درک است.

گرچه آبله میمون نادر و خفیف است، می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های شدید نیز بشود. مقامات بخش بهداشت نگرانند که با ازدیاد سفر موارد ابتلا نیز افزایش یابد.

میکروبیولوژیستی که بیش از سه دهه در آزمایشگاه‌های مختلف روی بیماری‌های با منشأ حیوانی کار کرده به ما می‌گوید که در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد و تاریخچه آبله میمون چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد. 

از خانواده آبله

آبله میمون از طریق نوعی ویروس به وجود می‌آید. این ویروس متعلق به زیرمجموعه‌ای از ویروس‌های خانواده Poxviridae است. این زیرمجموعه شامل ویروس‌های آبله، واکسینیا و آبله گاوی است. منبع حیوانی ویروس آبله میمون ناشناخته است، اما این احتمال وجود دارد که جانورهای جونده آفریقایی در انتقال آن نقش داشته باشند. ویروس آبله میمون تنها 2 بار از حیوان جدا شده. 

نام آبله میمون از اولین موردی که در سال 1958 گزارش‌شده گرفته شده است. در آن زمان در میمون‌هایی که برای انجام تحقیق نگهداری می‌شدند 2 همه‌گیری به وجود آمد. اما در آن موقع این ویروس ویروس به انسان منتقل نشد و میمون‌ها نیز ناقل اصلی این بیماری شناخته نشدند.

 

بیشتر بخوانید:

 

همه‎ گیری

آبله میمون از زمانی که اولین مورد آن گزارش شد، در چندین کشور آفریقای مرکزی و غربی یافت شد. مواردی که خارج از آفریقا بودند از طریق سفرهای بین‌المللی یا ورود حیوانات وارداتی در آمریکا و دیگر نقاط دیده شد. اولین مورد آبله میمون در آمریکا در سال 2003 بود که عامل آن حیواناتی بود که از غنا وارد کرده بودند. همچنین موارد دیگری از آن در سال 2021 که از طریق مسافرت پیدا شده بود گزارش شد. 

به دلیل آنکه آبله میمون به آبله ارتباط نزدیکی دارد، واکسن آبله می‌تواند دربرابر هر 2 نوع ویروس ایمنی ایجاد کند. آبله به طور رسمی در جهان ریشه‌کن شد و از سال 1972 تزریق واکسن آبله در آمریکا متوقف گشت. به همین علت است که آبله میمون در کسانی که واکسینه نشده‌اند ظهور پیدا می‌کند. 

انتقال

این ویروس از طریق تماس با شخص یا حیوان آلوده و همچنین از طریق سطوح آلوده منتقل می‌شود. معمولاً ویروس از راه بینی، دهان و چشم وارد بدن می‌شود. محققان معتقدند که انتقال این ویروس از انسان به انسان از طریق قطرات تنفسی فرد صورت می‌گیرد. اما نرخ ابتلا به این ویروس از انسان به انسان محدود است. 

علائم

علائم این بیماری پس از ورود ویروس به بدن بین یک تا 2 هفته ظاهر می‌شود. آبله میمون ضایعات پوستی ایجاد می‌کند اما معمولاً خفیف‌تر از آبله است. علائم این بیماری شبیه به آنفولانزا است. تب، سردرد و ضایعه‌های پوستی روی اندام‌ها، سر و بالاتنه و در نهایت تبدیل این ضایعه‌ها به تاول‌های چرکی از علائم این بیماری است. 

آبله میمون بیماری نادری است و معمولاً کشنده نیست. نوعی از این بیماری جان نزدیک به 10 درصد از افراد مبتلا را می‌گیرد. محققان اعتقاد دارند که شکل ویروسی که اکنون در حال انتقال است بسیار خفیف است و میزان مرگ و میر آن به کمتر از یک درصد می‌رسد.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه