ارسال به دیگران پرینت

سرماخوردگی | ورزش | تاثیر ورزش بر سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی ورزش کنیم؟ | تاثیر ورزش بر سرماخوردگی

وقتی سرما خورده‌اید ورزش کردن کمکی به بهبود شما نمی‌کند

هنگام سرماخوردگی ورزش کنیم؟ | تاثیر ورزش بر سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی ورزش کنیم؟ | تاثیر ورزش بر سرماخوردگی 

وقتی سرما خورده‌اید ورزش کردن کمکی به بهبود شما نمی‌کند

ورزش منظم برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفید است. بعضی از پژوهش‌ها نشان داده که حتی می‌توانید با ورزش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی را کاهش دهید. به طور متوسط ورزش کردن پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه فواید بسیار زیادی را برای بدن شما به ارمغان می‌آورد. 

از آنجایی که ورزش برای سلامتی انسان مفید است، ممکن است مردم گمان کنند که حتی زمانی که بیمار هستند ورزش کردن می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بیماری را شکست دهند. متأسفانه هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ورزش به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

برخلاف فوایدی که برای ورزش کردن گفته می‌شود، هنوز دشوار است که بفهمیم آیا ورزش به شما کمک می‌کند که سرماخوردگی را شکست دهید و زودتر بهبود یابید یا خیر. در حال حاضر هیچ تحقیقی وجود ندارد که این مسئله را اثبات کند و دلیل آن دشواری انجام این نوع مطالعات است. چون باید بعضی از شرکت‌کنندگان را عمداً مریض کنند تا ببینند در مقایسه با افراد سالم ورزش بر بهبود بیماری‌شان تأثیری دارد یا آن را بدتر می‌کند. انجام این کار هم دشوار و هم غیراخلاقی است.

با وجود این، حالا می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا ورزش در هنگام بیماری نمی‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود؟ فشاری که به خاطر ورزش کردن تحمل می‌کنیم ممکن است سلول‌های ایمنی را تحت‌تأثیر قرار دهد و دلیل آن شاید این باشد که بدن هنگام ورزش به اکسیژن و انرژی بیشتری احتیاج دارد تا سلول‌های ایمنی ما با ویروس مبارزه کنند. اگر بدن با عفونتی که وجود دارد مبارزه کند و بعد از آن در معرض فشار حاصل از ورزش کردن قرار گیرد، ممکن است ایمنی ما تحت‌تأثیر قرار گیرد. 

اما حالا که هیچ مدرک محکمی برای تأثیر ورزش بر بهبود سرماخوردگی وجود ندارد، نمی‌توانیم بگوییم که نباید ورزش کرد. اگر علائم سرماخوردگی شما فقط آبریزش و گرفتگی بینی است می‌توانید ورزش‌های سبک انجام دهید و در همان حال بدن خود را ارزیابی کنید تا متوجه بهتر یا بدتر شدن حالتان باشید. اگر حالتان خوب بود، کم‌کم به ورزش خود شدت دهید. اما اگر احساس کردید که خوب نیستید و ورزش باعث بدتر شدن وضعیتتان شده حتماً استراحت کنید. همچنین اگر تب، درد عضلانی یا استفراغ دارید ورزش کردن اصلاً به شما توصیه نمی‌شود.

اگر حتماً می‌خواهید در حالی که بیمارید ورزش کنید، بهتر است به باشگاه و در کنار افراد دیگر این کار را انجام ندهید تا دیگران نیز مبتلا نشوند. در نظر داشته باشید که ورزش کردن راهی مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با انواع ویروس‌ها مثل سرماخوردگی یا کرونا است. اما وقتی بیمارید بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد پس بهتر است استراحت کنید و در صورت نیاز دارو مصرف کنید تا بهبود یابید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه