ارسال به دیگران پرینت

سلامت

چرا عسل بهترین آنتی‌بیوتیک طبیعی است؟

برای مبارزه با عفونت‌های تنفسی، مشکلات گلو، آنفولانزا یا سرماخوردگی، بهترین کار این است که عسل را با آب لیمو یا پرتقال مخلوط کنید و شب‌ها، دو یا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید

چرا عسل بهترین آنتی‌بیوتیک طبیعی است؟

دانشمندان سعی می‌کنند ثابت کنند که عسل بهترین آنتی‌بیوتیک طبیعی است. در این مطالعه، آن‌ها نشان می‌دهند که عسل می‌تواند مکمل خوبی برای برخی از آنتی‌بیوتیک‌های معمولی باشد هنگامی که در درمان عفونت‌ها استفاده می‌شوند.

چرا ادعا می‌شود که عسل بهترین آنتی بیوتیک طبیعی است؟

به نظر می‌رسد که این ماده غذایی حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک متعدد (LAB) است. این‌ها بسته به نوع باکتری که باید با آن مبارزه کنند مسئول عمل ضد میکروبی مورد نیاز هستند.

برای نشان دادن این موضوع، محققان ۴۲ پاتوژن زخم را از ۲۲ بیمار در آزمایشگاه با عسل درمان کردند. در نتیجه دریافتند که اثرات عسل می‌تواند با اثرات تولید شده توسط آنتی بیوتیک‌های معمولی قابل مقایسه باشد.

این تحقیق با استفاده از عسل به عنوان درمانی برای التیام زخم بدن اسب‌هایی که بهبود نیافته بودند نیز استفاده شد. نتایج به دست آمده مثبت بود.

با این حال، برای دستیابی به این اثرات و فواید، عسل باید تازه و کاملاً خالص باشد عسلی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک زنده نیست. بنابراین، بسیاری از این مزایای گفته شده در آن وجود ندارد.

محققان معتقدند که این یافته می‌تواند در دنیای پزشکی بسیار مهم باشد و ممکن است در آینده یک درمان جایگزین برای آنتی‌بیوتیک‌های معمولی باشد.

عسل چه خواص دیگری دارد؟

عسل علاوه بر باکتری‌های اسید لاکتیک (LAB)، غذایی مملو از پروبیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای بدن بسیار مفید هستند، زیرا می‌توانند به تنظیم ترانزیت روده و دفع سموم کمک کنند.

همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامین B۲، ویتامین B۳، ویتامین B۵ و ویتامین C و حاوی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، ید و روی است.

با در نظر گرفتن فواید عسل از آن به عنوان آنتی بیوتیک برای موارد زیر استفاده شده است:

به لطف خواص ضد باکتریایی با ارگانیسم‌های مضری مانند سالمونلا و‌ای کولای مبارزه می‌کند.

همچنین به دلیل داشتن پروبیوتیک به هضم بهتر غذا کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین می‌تواند به کاهش برخی از عفونت‌های دستگاه تنفسی و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند همچنین می‌تواند ترشح بزاق را افزایش دهد، که به نوبه خود به مرطوب شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. از زمان‌های قدیم از عسل برای درمان زخم ها، جلوگیری از عفونت و روند بهبودی آن استفاده می‌شده است.

عسل می‌تواند به ما در مرطوب کردن، تغذیه و مراقبت از پوست نیز کمک کند و در صورت بروز ناراحتی‌هایی مانند خارش و قرمزی می‌تواند تسکین دهنده باشد.

سایر حقایق مهم در مورد عسل:

مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود، زیرا در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مقدار زیادی قند تولید کند، به همین دلیل مصرف آن در حد اعتدال توصیه می‌شود. نباید به نوزادان داده شود، زیرا روده آن‌ها هنوز قادر به پردازش آن نیست. افرادی که به گرده گل حساسیت دارند نیز ممکن است به عسل حساسیت پیدا کنند.

۱۰۰ میلی لیتر عسل دارای ۳۲۵ کالری است به همین دلیل مصرف آن به ویژه در صبح توصیه می‌شود. همچنین می‌توانیم آن را قبل از هر نوع فعالیت بدنی مصرف کنیم.

نحوه استفاده از عسل برای اهداف درمانی:

در موارد زخم یا سوختگی می‌توان آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد و ترجیحاً آن را پانسمان کرد این می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند. پانسمان باید حداقل ۳ بار در روز تعویض شود. مادران شیرده می‌توانند برای پیشگیری و تسکین ناراحتی ناشی از عفونت، کمی عسل به نوک سینه ها‌ی خود بمالند. مهم است که بعد آن ناحیه را به خوبی تمیز کنند تا از خوردن عسل توسط نوزاد جلوگیری شود، در غیر این صورت ممکن است مسموم شود. در این مورد بسیار با احتیاط عمل کنید. در موارد تحریک پوست می‌توان از آن به عنوان پایه‌ای برای ماساژ استفاده کرد. این به شما کمک می‌کند تا آن ناحیه را مرطوب کنید.

برای ضدعفونی داخلی بدن، یک یا دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم با آب لیمو مخلوط کنید. به لطف خواص گوارشی آن، می‌توانید فلور روده را متعادل کنید. اگر به دنبال جلوگیری از سوزش سر دل هستید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب را مخلوط کرده ومیل کنید. توصیه می‌شود در این درمان زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند باعث مشکلات خاصی مانند آکنه یا یبوست شود وحتی می‌تواند با دارو‌ها تداخل داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود قبل ازمصرف با پزشک خود مشورت کنید.

برای مبارزه با عفونت‌های تنفسی، مشکلات گلو، آنفولانزا یا سرماخوردگی، بهترین کار این است که عسل را با آب لیمو یا پرتقال مخلوط کنید و شب ها، دو یا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

منبع : بهداشت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه