ارسال به دیگران پرینت

فواید سلامتی بغل کردن | کیفیت خواب | تقویت سیستم ایمنی

بغل کردن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

تا حالا برایتان پیش آمده است که احساس کنید به‌شدت نیاز دارید کسی شما را در آغوش بگیرد؟ این اصلا غیرطبیعی نیست و به‌جز افرادی که با تماس فیزیکی مشکل دارند، بقیه افراد معمولا دوست دارند گاهی در آغوش گرم مادر، پدر، همسر، فرزند یا حتی دوستی صمیمی آرام بگیرند. بغل‌کردن چه چیزی دارد که آن را این‌قدر قدرتمند می‌کند؟ حقیقت این است که بغل‌کردن به ما احساس آرامش، امنیت و همدلی می‌دهد. علاوه بر اینها، بغل‌کردن مزایایی برای سلامتی جسمی هم دارد. اگر دوست دارید بیشتر درباره فواید بغل کردن بدانید، این مقاله را بخوانید.

بغل کردن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

قدرت انکارنشدنی بغل کردن

چرا بغل‌کردن حس خوبی به آدم می‌دهد؟ اگر پاسخی مختصر و مفید می‌خواهید، جوابتان ترشح اکسی‌توسین است. اکسی‌توسین همان «هورمون عشق» معروف است. وقتی همدیگر را بغل می‌کنیم، این هورمون ترشح می‌شود.

اکسی‌توسین در سطح اجتماعی باعث دلبستگی، اعتماد و پیوند اجتماعی می‌شود. پیوند اجتماعی یعنی تمایل ما برای وقت‌گذراندن با شخصی بخصوص، کسی که از بودن کنار او لذت می‌بریم. این هورمون مراکز لذت در مغز را فعال می‌کند و باعث می‌شود این پیوند راحت‌تر ایجاد شود.

استرس‌های امروزی مانند گذشته نیستند. در قدیم افراد برای بقای خودشان با تهدید‌های زیادی مواجه بودند از جمله حمله حیوانات، بیماری و بلایای طبیعی. امروزه چنین تهدیدهایی در زندگی ما کم‌رنگ شده‌اند، اما باز هم روزانه با استرس زیادی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل وجود افرادی قابل‌اعتماد که برای آسایش و امنیت به آنها مراجعه کنیم و هرگاه استرس داریم، ما را در آغوش خود جای دهند، می‌تواند درمانی مفید و التیام‌بخش باشد.

جالب است که سیستم عصبی انسان نمی‌تواند تفاوت استرس هیجانی را از استرس فیزیکی تشخیص بدهد، مثلا نمی‌تواند بفهمد استرس ما به‌خاطر نتیجه کنکور است یا حیوانی وحشی ما را دنبال کرده. به همین دلیل از نظر منطقی با عقل جور درمی‌آید که هر بار استرس داریم، تمایل داشته باشیم کسی ما را بغل کند و به ما احساس امنیت بدهد.

فواید بغل کردن برای سلامتی

در این بخش درباره مزایا و تأثیر مثبت بغل کردن بر سلامتی صحبت می‌کنیم و در نهایت برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند پیشنهادهایی داریم تا از این مزایا تا حدی بهره‌مند شوند.

۱. بهبود کیفیت خواب

اگر قبل از خواب همسرتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان را بغل کنید و بعد بروید بخوابید، خیلی راحت می‌خوابید و دیگر نیاز نیست گوسفند بشمارید. همان‌طور که گفتیم، بغل‌کردن باعث ترشح اکسی‌توسین می‌شود. این هورمون مستقیم روی کیفیت خواب اثر نمی‌گذارد، اما اضطراب را کاهش می‌دهد و این‌طوری می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

این هورمون همچنین نوعی حس حمایت اجتماعی ایجاد می‌کند و چون می‌دانید در امنیت هستید، راحت می‌خوابید.

علاوه بر این، بغل‌کردن یکی از عزیزان قبل از خواب می‌تواند کورتیزول را کاهش بدهد که همان هورمون استرس است. وقتی یکدیگر را در آغوش می‌گیرید، این تماس فیزیکی بخشی از مغز را که به تهدید پاسخ می‌دهد غیرفعال می‌کند.

۲. افزایش شادی و خوشحالی

بغل کردن با افزایش حس خوب و خوشحالی همراه است

وقتی همدیگر را در آغوش می‌گیرید، پیوند عاطفی بین شما تقویت می‌شود و رابطه‌ای را که با عزیزانتان دارید حفظ می‌کند. در ضمن، لمس جسمی روی همان بخشی از مغز اثر می‌گذارد که افیون‌ها با آن سروکار دارند و به همین دلیل حس سرخوشی و لذت به شما دست می‌دهد.

دانشمندان دریافته‌اند که بغل‌کردن و ترشح اکسی‌توسین روی زنان تأثیری قوی دارد. این هورمون نه‌تنها وقتی شوهر زن او را در آغوش می‌گیرد، بلکه وقتی مادر نوزادش را بغل می‌کند هم افزایش می‌یابد.

۳. تقویت سیستم ایمنی

بغل‌کردن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. به همین دلیل کمتر بیمار می‌شوید. بررسی ۴۰۰ بزرگ‌سال نشان داد کسانی که روزانه عزیزان خود را بیشتر بغل می‌کردند، کمتر مریض می‌شدند و اگر هم بیمار می‌شدند، شدت آن بسیار کمتر از افرادی بود که از این نعمت بزرگ محروم بودند.

۴. بهبود سلامت قلب و عروق

به نظر می‌رسد بغل‌کردن برای قلب هم مفید است و نه فقط از نظر احساسی، بلکه سلامت فیزیکی قلب را هم بهبود می‌بخشد.

در آزمایشی مشخص شد وقتی همسر شرکت‌کنندگان آنها را به‌مدت ۲۰ ثانیه بغل می‌کردند و بعد از اتاق خارج می‌شدند، فشارخون بالای شرکت‌کنندگان کاهشی چشمگیر می‌یافت. پس از پایان آزمایش، محققان دریافتند که فشارخون این افراد به‌ میزان درخورتوجهی کمتر از فشارخون گروه کنترل است. محققان بر این باور بودند که شاید دلیلش تحمل بهتر استرس باشد، چیزی که به سلامت طولانی‌مدت قلب و عروق منجر می‌شود.

در مطالعه‌ای دیگر، دانشمندان گروهی متشکل از ۲۰۰ بزرگ‌سال را به ۲ گروه تقسیم کردند؛ یک گروه زوج‌هایی بودند که باید به‌مدت ۱۰ دقیقه دست هم را نگه می‌داشتند و سپس ۲۰ ثانیه همدیگر را در آغوش می‌گرفتند. گروه دوم افرادی بودند که باید ۱۰ دقیقه و ۲۰ ثانیه در سکوت کنار هم می‌نشستند. نتایج نشان داد فشارخون و ضربان قلب گروه اول در مقایسه با گروه دوم کاهش چشمگیری یافته بود.

۵. کاهش دفعات دعوا و مرافعه

وقتی همسرتان را در آغوش می‌گیرید، به‌سختی می‌توانید با هم دعوا کنید. بغل‌کردن باعث می‌شود حس کنید تحت‌حمایت همسرتان قرار گرفته‌اید و بنابراین احساسات منفی کمتری سراغتان می‌آید. در واقع می‌توان گفت بغل‌کردن در برابر استرس و فشار همچون سپر عمل می‌کند. تماس فیزیکی بین شما به افزایش امنیت، حمایت و صمیمیت بیشتر می‌انجامد و وقتی رضایت بیشتری از رابطه‌تان دارید، آسان‌تر می‌توانید تعارض‌ها را حل‌وفصل کنید، بنابراین کمتر با هم درگیر می‌شوید.

۶. کاهش درد

بغل‌کردن روشی برای مدیریت درد است. پژوهشگران در مطالعه‌ای که روی بیماران سرطانی انجام دادند، دریافتند که این افراد با بغل‌کردن عزیزان و لمس فیزیکی آنها پس از عمل جراحی درد کمتری احساس کردند تا آنهایی که صرفا ماساژ کمر گرفتند یا هیچ درمانی دریافت نکردند.

مطالعه‌ای دیگر هم روی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد که با بغل‌کردن و تماس فیزیکی تحت‌درمان قرار گرفته بودند. این مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی این افراد بهبود و دردهایشان تسکین یافته بود.

۷. عملکرد بهتر تیم‌ها

بغل‌کردن می‌تواند تأثیر مثبتی روی عملکرد فیزیکی هم داشته باشد. بررسی تیم‌های بسکتبال نشان داد تیم‌هایی که هنگام خوشحالی به آغوش همدیگر می‌پریدند یا وقتی کسی اشتباه می‌کرد سایر هم‌تیمی‌ها او را در آغوش می‌گرفتند تا حمایتش کنند، بهتر از تیم‌های دیگر عمل می‌کردند. وقتی بازیکنان همدیگر را بغل می‌کردند این حس را داشتند که می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند.

۸. بهبود روحیه خودباوری

اکسی‌توسین حاصل از بغل‌کردن باعث می‌شود با خودتان مهربان‌تر باشید و بیشتر خودتان را باور کنید. ترشح اکسی‌توسین موجب کاهش سطح کورتیزول یا هورمون استرس می‌شود. محققان با مطالعه‌ای دریافتند که اکسی‌توسین باعث می‌شود افراد احساس کنند از حمایت اجتماعی برخوردارند و با خودشان دلسوزانه‌تر رفتار کنند. حتی اگر این اکسی‌توسین مصنوعی بود و اصلا بغل‌کردنی در کار نبود، باز هم این باورها را تقویت می‌کرد.

۹. کاهش استرس

بغل‌کردن می‌تواند استرس را کاهش دهد، زیرا سطح کورتیزول را پایین می‌آورد. محققان با ۲۰ زن و شوهر داوطلب آزمایشی انجام دادند؛ به مردان شوک الکتریکی ناخوشایندی می‌دادند و به خانم‌ها می‌گفتند هنگام شوک بازوی همسرشان را نگه دارند.

محققان دریافتند بخش‌های مربوط به استرس مغز آن زنان هنگام آزمایش فعالیت کمتری داشتند، در حالی‌ که بخش‌های مربوط به رفتار مادرانه و همدلانه فعال‌تر شده بودند. این آزمایش نشان می‌دهد حتی وقتی کسی را در آغوش می‌گیریم تا به او آرامش بدهیم، این قسمت‌های مغز ما ممکن است واکنشی مشابه زمان درآغوش‌گرفته‌شدن نشان دهند.

۱۰. کاهش ترس

دانشمندان دریافته‌اند تماس فیزیکی و بغل‌کردن می‌تواند ترس و اضطراب را در افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند کاهش دهد، حتی اگر این افراد جسمی بی‌جان مانند خرس عروسکی را بغل کرده باشند.

پیامدهای محروم‌بودن از نعمت بغل کردن

بغل کردن - پیامدهای محروم بودن از فواید بغل کردن

وقتی همدیگر را در آغوش می‌گیریم، همان بخش‌هایی از مغز فعال می‌شوند که غذاخوردن آنها را فعال می‌کند. به همین دلیل وقتی محبت فیزیکی دریافت نمی‌کنیم، نوعی حس گرسنگی منتها به‌شکل هیجانی به ما دست می‌دهد. پیامدهای این محرومیت عبارت‌اند از:

تنهایی؛

افسردگی؛

استرس؛

مشکلات دلبستگی؛

اختلالات شخصیتی؛

دردهای جسمانی؛

کیفیت خواب ضعیف.

اگر تنها هستیم چه‌کار کنیم؟

حالا باید با افرادی صحبت کنیم که تنها زندگی می‌کنند و کسی را ندارند که او را در آغوش بگیرند. از سوی دیگر، در دورانی زندگی می‌کنیم که بغل‌کردن دوستان و آشنایان تا حدی به آرزو تبدیل شده است. اول اینکه نگران نباشید، چون این وضعیت بالاخره به پایان خواهد رسید و همه‌گیری به تاریخ خواهد پیوست. اگر هم تنها هستید، هنوز راه‌هایی برای بهره‌مندی از فواید بغل کردن وجود دارد. بیایید انواع بغل کردن را ببینیم.

۱. خودتان را در آغوش بگیرید

نخندید! شاید به‌نظرتان مسخره یا احمقانه باشد، اما علم ثابت کرده است که وقتی دست‌هایتان را طوری دور خودتان حلقه می‌کنید که انگار کسی شما را در آغوش گرفته است، درد و ناراحتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. دلیلش این است که بدن شما انتظار چنین حسی را ندارد و همین باعث می‌شود مغز گیج شود، زیرا تلاش می‌کند بفهمد این احساس از کجا آمده است. سپس درد تسکین می‌یابد، زیرا دست‌هایتان دور بدنتان حلقه شده‌اند و همان سیگنال‌های واقعی را به شما می‌دهند که وقتی کسی بغلتان می‌کند ایجاد می‌شوند.

خودتان را بغل کنید؛ راحت‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید.

۲. حیوانات خانگی‌تان را بغل کنید

اگر تنهایید و هیچ‌کس همراهتان نیست که شما را در آغوش بگیرد، حیوان خانگی‌تان را بغل کنید. به نظر می‌رسد لمس حیوان خانگی اعصاب حسی را فعال می‌کند و باعث می‌شود هورمون خوشحالی افزایش یابد.

نوازش حیوان به ایجاد دلبستگی کمک می‌کند، درست همان‌طور که تماس فیزیکی با انسانی دیگر چنین حسی ایجاد می‌کند.

۳. بالش‌های مخصوص بدن بخرید

بغل کردن - بالش بدن می‌تواند حکم آغوش را برایتان داشته باشد

بغل کردن بالش بدن هرگز جای بغل کردن عزیزانتان را نمی‌گیرد، اما می‌تواند تا حدی آرامش‌بخش باشد

این بالش‌ها شبیه بدن انسان طراحی شده‌اند و برای کاهش کمردرد، ایجاد موقعیت مناسب خواب برای خانم‌های باردار و کاهش خروپف مفید هستند. از این بالش‌ها بخرید و بغلشان کنید. هرچند این کار با درآغوش‌گرفتن انسان یکی نیست، می‌تواند تا حدی آرامش‌بخش باشد.

۴. ارتباط آنلاین برقرار کنید

اگر راهی برای درآغوش‌گرفتن عزیزانتان ندارید، با آنها ارتباط آنلاین برقرار کنید. ارتباط آنلاین نمی‌تواند کار تماس فیزیکی در هنگام آغوش‌گرفتن را برایتان انجام دهد، اما می‌تواند تا حدی آرامش و امنیتی را تأمین کند که با بغل‌کردن به دست می‌آورید.

۵. ماسک بزنید و بیرون بروید

هیچ ایرادی ندارد که در فضای باز با دوستان ملاقات کنید. ماسک بزنید و در پارک با فاصله از هم بنشینید و با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. حتی می‌توانید پیک‌نیک بروید و در محیط‌هایی که دور از جمعیت است کنار هم وقت بگذرانید. در هر شرایطی فاصله را حفظ کنید تا سلامت خودتان و عزیزانتان را به خطر نیندازید. وقت برای بغل‌کردن زیاد است، شاید در آینده‌ای نزدیک.

برای زنده‌ماندن نیاز داریم ۴ بار در روز همدیگر را در آغوش بگیریم. برای رشدکردن نیاز داریم ۱۲ بار این کار را انجام دهیم. شاید زیاد به نظر برسد، اما بهتر از آن است که کافی نباشد.

– ویرجینیا ساتر

منبع : چطور
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه