ارسال به دیگران پرینت

مریخ| همین دهه

مدیرکل اسپیس ایکس | در همین دهه به مریخ خواهیم رفت

گوین شاتول، مدیرکل اسپیس ایکس، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی CNBC گفته است این شرکت تا پیش از پایان دهه‌ی جاری انسان را به سطح مریخ خواهد رساند

مدیرکل اسپیس ایکس | در همین دهه به مریخ خواهیم رفت

مأموریت سرنشین‌دار به مریخ ممکن است زودتر از آنچه فکر می‌کنیم، به وقوع بپیوندد. گوین شاتول، مدیرکل و مدیر عملیات اسپیس ایکس، به‌تازگی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفت فضانوردان احتمالاً تا پیش از پایان دهه‌ی ۲۰۲۰ روی سطح سیاره‌ی سرخ فرود خواهند آمد. او در مصاحبه‌ی کوتاه خود گفت: «فکر می‌کنم در همین دهه اتفاق می‌افتد. فرود انسان روی ماه زودتر.» مدیرکل اسپیس ایکس درادامه افزود:

فکر می‌کنم باید حجم فراوانی [محموله] روی سطح مریخ قرار دهیم و سپس مردم جدی‌تر شروع به فکرکردن درباره‌ی آن خواهند کرد. آن‌گاه در مدت ۵ یا ۶ سال، مردم خواهند دید که مکانی واقعی برای رفتن وجود دارد.

اسپیس ایکس البته قصد دارد نخستین نهادی باشد که چشم‌انداز بلندپروازانه‌ی سفر به مریخ را به واقعیت تبدیل می‌کند. این شرکت از سال‌ها پیش مشغول ساخت موشک فضاپیمای غول‌پیکر و چندبارمصرفی به نام استارشیپ است تا انسان و محموله را به ماه و مریخ و فراتر از آن ببرد.

استارشیپ هم‌اکنون چند مأموریت قمری در برنامه‌اش دارد. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، یوساکو میزاوا، میلیاردر ژاپنی، فضاپیمای نسل بعدی اسپیس ایکس را برای سفر به دور ماه در سال ۲۰۲۳ رزرو کرد. در طرف دیگر، ناسا نیز استارشیپ را برای انجام نخستین فرود قمری سرنشین‌دار برنامه‌ی آرتمیس انتخاب کرده است. این فضاپیما قرار است در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد.

ناسا پروژه‌ی آرتمیس را به‌عنوان برنامه‌ای برای سفر به ماه و مریخ می‌بیند و قصد دارد در حوالی سال ۲۰۴۰، تقریباً یک دهه دیرتر از چشم‌انداز اسپیس ایکس، مأموریت سرنشین‌دارش را به مقصد سیاره سرخ پرتاب کند.

در‌حال‌حاضر، اسپیس ایکس به‌سختی تلاش می‌کند تا نقطه‌ی عطف بزرگ بعدی در فرایند ساخت استارشیپ را رقم بزند. این دستاورد مهم نخستین پرواز آزمایشی مداری فضاپیما است که از تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس جنوبی به نام استاربیس انجام خواهد شد. بااین‌حال، تا زمانی که اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) ارزیابی محیط‌زیستی خود از فعالیت‌های اسپیس ایکس در استاربیس را به‌پایان نبرد، این پرتاب اتفاق نخواهد افتاد.

بررسی محیط‌زیستی FAA ابتدا قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱ تکمیل شود؛ اما این سازمان زمان اتمام بررسی‌اش را چندین بار به‌تعویق انداخته و در تازه‌ترین مورد آن را به ۳۱ می (۱۰ خرداد) موکول کرده است.

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

دیدگاه تان را بنویسید

 

دیدگاه

توسعه