ارسال به دیگران پرینت

ریچارد برانسون اولین مسافر موشک ایلان ماسک

"ریچارد برانسون" میلیاردر امریکایی، اولین مسافر موشک "ایلان ماسک"

"ریچارد برانسون" می‌تواند اولین میلیاردری باشد که با موشک غول آسای "ایلان ماسک" موسوم به "استارشیپ" که برای پرواز به ماه و سپس مریخ طراحی شده است، به فضا می‌رود. ممکن است "ریچارد برانسون" اولین میلیاردری باشد که با موشک "استارشیپ" به فضا خواهد رفت، حتی قبل از خود "ایلان ماسک".


"ریچارد برانسون" میلیاردر امریکایی، اولین مسافر موشک "ایلان ماسک"

"ریچارد برانسون" می‌تواند اولین میلیاردری باشد که با موشک غول آسای "ایلان ماسک" موسوم به "استارشیپ" که برای پرواز به ماه و سپس مریخ طراحی شده است، به فضا می‌رود.

بر کسی پوشیده نیست که "ریچارد برانسون" بنیانگذار شرکت "ویرجین گلکتیک" و نخستین کسی که موفق به راه‌اندازی گردشگری فضایی شد و خودش اولین نفری بود که آن را در رقابت فضایی با "ایلان ماسک" و "جف بزوس" تجربه کرد، از طرفداران بزرگ شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) متعلق به "ایلان ماسک" است.

شرکت هوافضایی "اسپیس‌ایکس" در حال نزدیک‌تر شدن به انجام اولین پرواز مداری موشک "استارشیپ" است و تاریخ پرتاب به سرعت نزدیک می‌شود. این گام بزرگی برای جاه طلبی‌های "ماسک" برای ساخت، بهره‌برداری و فرود یک سفینه فضایی جدید بر سطح مریخ خواهد بود که در نهایت می‌تواند انسان‌ها را به سیاره سرخ ببرد.

قبل از اینکه این پرواز بزرگ اتفاق بیفتد، آزمایشات زیادی لازم است و "ماسک" با برتری کامل بر "جف بزوس" در کسب قراردادهای مکرر با ناسا برای ساختن سیستم فرود انسانی برای برنامه "آرتمیس"، به سرعت از دو رقیب فضایی خود "جف بزوس" مدیرعامل شرکت "بلو اوریجین" و "ریچارد برانسون" بنیانگذار "ویرجین گلکتیک" پیشی گرفته است.

اما به نظر می‌رسد برخلاف رقابت پیشین بر سر انجام نخستین پرواز به لبه فضا تحت عنوان "گردشگری فضایی" که هر میلیاردر به دنبال کسب عنوان نخستین مؤسس گردشگری فضایی بود و با پیروزی "ریچارد برانسون" همراه شد، این رقابت دوم، یک مبارزه دراماتیک برای جلب توجه نیست. چرا که بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، "ریچارد برانسون" به تازگی ابراز تمایل کرده است که با یکی از موشک‌های "ایلان ماسک" به فضا برود.

"ماسک" و "برانسون" با هم دوست هستند، بنابراین ممکن است به صورت شخصی توافق کنند و لزوما در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر آن را اعلام نکنند. در این میان، یک احتمال بیش از همه وجود دارد و آن، پیشنهاد احتمالی "ماسک" به "برانسون" برای پرواز با یکی از اولین پروازهای مداری "استارشیپ" است.

بنابراین ممکن است "ریچارد برانسون" اولین میلیاردری باشد که با موشک "استارشیپ" به فضا خواهد رفت، حتی قبل از خود "ایلان ماسک".

"برانسون" به تازگی گفته است: امیدوارم من بتوانم روزی با یکی از سفینه‌های فضایی او(ماسک) بالا بروم و او نیز با یکی از سفینه‌های فضایی ما بالا برود.

در واقع "برانسون" از مبادله یک صندلی در عملیات‌های "اسپیس‌ایکس" و "ویرجین گلکتیک" سخن گفته است.

گفتنی است که "برانسون" که یک کارآفرین شهیر است و با بالن هوای گرم جهانگردی کرده و نام‌های تجاری بی‌شماری را با پیشوند "ویرجین" راه‌اندازی کرده است، توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا به دلیل پرواز به فضا با فضاپیمای "یونیتی ۲۲" به عنوان یک فضانورد شناخته شده است. وی این عنوان را به دلیل عبور از آستانه ارتفاع ۵۰ مایلی که ایالات متحده آن را لبه فضا می‌داند، کسب کرده است.

"برانسون" همچنین گفته است که با "ماسک" ارتباط دوستانه خوبی دارد و "ماسک" از مدت‌ها قبل، بلیت پرواز با "ویرجین گلکتیک" را خریداری کرده است.

قابل ذکر است که شرکت "اسپیس‌ایکس" نیز اولین فضانوردان خود را در سال ۲۰۲۰ به مدار زمین فرستاد و از آن زمان تاکنون در مجموع ۱۸ انسان را به فضا برده است.

"اسپیس‌ایکس" با انجام آزمایشات تکمیلی روی موشک "استارشیپ" به تدریج در حال نزدیک شدن به اولین پرتاب مداری آن است. این شرکت، یک عایق برودتی کامل را دوشنبه شب روی "استارشیپ" آزمایش می‌کند. ضمن اینکه به تازگی موتورهای "رپتور ۲" بیشتری برای آن فراهم شده است که قرار است در هفته‌های آینده تعداد بیشتری از این موتورها آماده شوند.

در حالی که "ماسک" گفته است که پرواز مداری "استارشیپ" ممکن است در ماه مه سال جاری انجام شود، این جدول زمانی ممکن است به تعویق بیفتد.

اولین پرواز مداری "استارشیپ" احتمالا به جای تگزاس، از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا انجام خواهد شد. از آنجایی که به نظر می‌رسد این برخلاف برنامه "اسپیس‌ایکس" برای گسترش پایگاه پرتاب فضایی خود در تگزاس است، این شرکت باید در مورد گسترش این پایگاه که قرار است دارای دو سکوی پرتاب زیر مداری، یک سکوی فرود و دو سکوی پرتاب مداری باشد، توضیحات بیشتری ارائه دهد.

شتاب گرفتن پروازهای گردشگری فضایی به این معنی است که وقتی "استارشیپ" بالاخره به مدار زمین برسد، به احتمال فراوان یک میلیاردر در اولین پرواز خصوصی آن حاضر خواهد بود و با توجه به ارتباط دوستانه میان "برانسون" و "ماسک"، احتمالاً "برانسون" نخستین میلیاردری خواهد بود که سوار "استارشیپ" می‌شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه