ارسال به دیگران پرینت

سفرمریخ نورد چینی‌ها به سیاره سرخ

تصاویر جدید از سیاره سرخ | پرواز مدارگرد به دور سیاره سرخ در یک مدار

در این تصاویر رنگی، پرواز مدارگرد به دور سیاره سرخ در یک مدار، پوشش یخی قطب شمال مریخ و بخش‌هایی از یک دشت خشک مریخ قابل مشاهده است.

تصاویر جدید از سیاره سرخ |  پرواز مدارگرد به دور سیاره سرخ در یک مدار

در این تصاویر رنگی، پرواز مدارگرد به دور سیاره سرخ در یک مدار، پوشش یخی قطب شمال مریخ و بخش‌هایی از یک دشت خشک مریخ قابل مشاهده است.

مریخ نورد چینی‌ها اخیرا تصاویر جدیدی از سفر خود به سیاره سرخ ارسال کرده است.

 سازمان ملی فضایی چین روز شنبه چهار تصویر ثبت شده توسط ماموریت مریخی"تیان ون ۱ " که شامل اولین عکس کامل از مدارگرد این ماموریت بود را منتشر کرد.

در این تصاویر رنگی، پرواز مدارگرد به دور سیاره سرخ در یک مدار، پوشش یخی قطب شمال مریخ و بخش‌هایی از یک دشت خشک مریخ قابل مشاهده است.

جدیدترین تصاویر از سیاره سرخ

 

کاوشگر رباتیک تیان ون۱ که در ژوئیه ۲۰۲۰ از مرکز پرتاب فضایی ون‌چانگ در استان هاینان پرتاب شد تاکنون در مجموع مسافتی در حدود ۴۷۵ میلیون کیلومتر را طی کرده است و قبل از ورود به مدار مریخ در ۱۰ فوریه چندین مانور مسیری را انجام داده است.

تیان-ون ۱ در ماه فوریه سال گذشته میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح نشین حامل مریخ نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام  "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود اما این مریخ نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مد نظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت زده کرد. در طی یک دوره چهار ماهه، این مریخ نورد توانست مسافتی در حدود بیش از ۱۰۰۰ متر از سطح مریخ را پیموده و از مناطق مختلف آن ناحیه بازدید کند.

سیاره سرخ

در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، ژرونگ توسط سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به خواب زمستانی رفت. خورشید، فعالیت پروژه‌های جاری در سیاره سرخ را به تعویق انداخت و همه‌ی مریخ‌نوردهای موجود روی این سیاره به "حالت ایمن" وارد شدند. دلیل این کار این بود که خورشید در رویدادی به نام "مقارنه خورشیدی مریخ"(Mars solar conjunction) در حالت قرارگیری میان زمین و مریخ بود که این اتفاق، مانع از برقراری همه ارتباطات مستقیم می‌شد و ارتباط بین فضاپیما و زمین را به شدت مختل می‌کرد. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی دوباره مریخ نورد چینی‌ها فعالیت خود را از سر گرفت و ۲۰۰ متر دیگر از سطح مریخ و مسیری که ممکن است زمانی خط ساحلی یک اقیانوس باستانی بوده باشد را پیمود.

تا صبح امروز، مریخ نورد ژورونگ با ارتفاع ۱.۸۵ متر و و وزن ۲۴۰ کیلوگرم ۲۲۴ روز روی سطح مریخ به کاوش پرداخته است که این زمان بسیار بیشتر از طول عمر سه ماهه آن بوده است. این مریخ نورد تاکنون مسافتی در حدود بیش از ۱۴۰۰ متر را طی کرده است.

سازمان ملی فضایی چین گفت: ماموریت تیان ون ۱ نزدیک به ۵۴۰ گیگابایت داده را جمع‌آوری و ارسال کرده است و در شرایط خوبی است.

 سیاره

 سیاره مریخ

تیان-ون-۱ هفت محموله علمی با خود دارد که شامل دوربین‌هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه‌برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اهدافی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها است. تیان-ون-۱ با خود یک طیف‌سنج کانی‌شناسی نیز دارد که با آن ترکیبات سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه