ارسال به دیگران پرینت

سلامت

توده ها و برجستگی های پوست نشانه چه چیزی هستند؟

توده هایی که زیر یا روی پوست شما ایجاد می شود ممکن است شما را نگران و نیاز به بررسی داشته باشد

توده ها و برجستگی های پوست نشانه چه چیزی هستند؟

راجع به توده ها و برجستگی های  پوست  چه می دانید؟

ممکن است یک روز از  خواب  بیدار شوید و متوجه برجستگی ‌هایی زیر یا روی  پوست  خودشوید.باید بدانید این توده‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است گاهی بسیار خطرناک باشند و نیاز به مراجعه به  پزشک  داشته باشید. در ادامه به معرفی این برجستگی‌های پوستی می‌پردازیم:

1- کلوئید

کلوئید، یک برجستگی از بافت اسکار است که از مرزهای زخم عبور می‌کند. آن‌ها می‌توانند در هر جایی ایجاد شوند، اما اغلب روی لاله گوش، شانه ها، قسمت بالایی پشت یا گونه‌ها دیده می‌شوند. اگر این برجستگی‌ها شما را آزار نمی‌دهند می‌توانید آن‌ها را به حال خود رها کنید اما اگر خیلی بزرگ هستند یا خارش دارند، باید به دنبال  درمان  باشید.

2- کیست های پوستی

این کیسه های کوچک گوشتی، پروتئینی نرم و پنیر مانند، زیر پوست شما هستند و با کراتین پر شده‌اند. این برجستگی‌ها با  رشد  آهسته زمانی ایجاد می‌شوند که فولیکول  مو  یا غده چربی مسدود یا آسیب دیده باشد.بیشتر کیست های پوستی خوش خیم هستند (نه سرطانی) و نیازی به  درمان  ندارند. مگر این که به شما صدمه بزنند یا شما را آزار دهند. بهتر است که  پزشک  آن‌ها را معاینه کند.

3- کهیر

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد کهیر شود. آلرژی، عفونت، آفتاب، ورزش  استرس  یا بیماری جزو این موارد هستند.

 برجستگی ها از نظر اندازه متفاوت هستند و می‌توانند با هم ادغام شوند و برجستگی های بزرگ تری را تشکیل دهند. کهیر اغلب در عرض یک روز محو می شود اما کهیرهای جدید می‌توانند با از بین رفتن کهیرهای قدیمی دوباره ظاهر شوند. اگر می‌دانید چه چیزی باعث کهیر شما می‌شود، از آن اجتناب کنید. یک پارچه یا دوش خنک می تواند موارد خفیف را تسکین دهد.

4- ورم کردن غدد لنفاوی

این غدد کوچک در گردن، زیر بغل یا کشاله ران، غدد لنفاوی نامیده می شوند و بخشی از  سیستم ایمنی بدن  شما هستند. وقتی در حال مبارزه با عفونت هستید، آن‌ها می توانند به اندازه توده هایی مثل نخود یا بزرگ تر متورم شوند و با بهتر شدن شما کوچک تر می‌شوند اما اگر به مدت دو هفته یا بیشتر متورم بودند یا  رشد  بالایی داشتند نزدیک به استخوان ترقوه یا پوست روی آن‌ها قرمز شد ، به پزشک خود اطلاع دهید. همه این‌ها اگر همراه با کاهش وزن، تعریق شبانه، تب یا خستگی هستند، ممکن است از علایم  سرطان  باشند.

5- خال ها

تقریباً همه بزرگ سالان دارای خال هستند. لکه های گرد صاف یا کمی برجسته که در رنگ های زیادی (اغلب  قهوه  ای یا سیاه)وجود دارند.بیشتر اوقات لازم نیست نگران آن‌ها باشید اما اگر اندازه، شکل یا رنگ‌شان تغییرکرد، می‌توانند نشانه  سرطان  پوست باشند و باید به پزشک مراجعه کنید.

6- غده چربی زیر پوست یا لیپوم

اگر یک توده چربی گرد و متحرک زیر پوست خود دارید ممکن است لیپوم باشد. این توده‌ها چرب و نرم، خمیری یا لاستیکی هستند. آن‌ها معمولا روی گردن، شانه ها، پشت یا بازوهای شما ظاهر می‌شوند. یک پزشک می تواند تنها با نگاه کردن یا احساس کردن آن را تشخیص دهد. بیشتر آن ها بی ضرر هستند، اما اگر شما را آزار می‌دهند، پزشک می‌تواند آن را با تزریق استروئید، لیپوساکشن یا  جراحی  درمان کند. لیپوم هایی که به سرعت رشد می کند یا درد می کند ممکن است سرطان باشد، بنابراین حتما وجود آن‌ها را به پزشک خود اطلاع دهید.

منبع : خراسان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه