ارسال به دیگران پرینت

واکسن | کرونا | امیکرون | سلامت جامعه | ماسک

با تزریق واکسن شجاع نشوید

کارشناس سلامت محیط دانشگاه بیرجند گفت: نباید به بهانه اینکه واکن تزریق کرده‌ایم، در دورهمی‌ها شرکت کرده و خطر ناقلان بی علامت را نادیده بگیریم.

با تزریق واکسن شجاع نشوید

حمیده توسلیان اظهار کرد:  قدرت سرایت پذیری سویه امیکرون نسبت به سویه قبلی یا دلتا چهار برابر بیشتر است و به هر حال این امر نگران کننده است.

وی افزود: در این دوسال متوجه این امر شده‌ایم که اجتماعات و به طور کلی مراسماتی که اجتماع محور هستند می‌تواند یک عامل مهم در انتقال بیماری باشد و باید دقت نظر داشت.

کارشناس سلامت محیط دانشگاه بیرجند بیان کرد: حتی اگر تجمعات کوچک باشد، باز هم اگر یک مورد ابتلا یا ناقل بی علامت داشته باشیم به راحتی می‌تواند زنجیره انتقال بیماری باشد؛ بنابراین توصیه این است که تا حد امکان این مجالس تعطیل شود.

توسلیان ادامه داد: نباید یک دورهمی ساده را به یک خاطره تلخ تبدیل کنیم؛ اکنون شرایط حساس و شکننده است و با کوچکترین غفلت و بی توجهی ممکن است برایمان بسیار تلخ تمام شود.

وی اظهار کرد: درصد رعایت پروتکل‌ها اکنون بسیار پایین آمده و بسیاری از افراد به دلیل اینکه خیالشان با تزریق دو دز واکسن راحت شده، ماسک را کنار گذاشته و این به شدت نگران کننده است.

کارشناس سلامت محیط دانشگاه بیرجند بیان کرد: درست است که ما تاکید می‌کنیم واکسیناسیون انجام شود و هم اکنون نیز که ما شاهد کاهش آمار هستیم به دلیل افزایش واکسیناسیون است و واکسن می‌تواند از ابتلای شدید بیماری جلوگیری کند و میزان بستری شدن و مرگ را کاهش دهد، اما میزان ابتلا را صفر نمی‌کند بنابراین می‌توانیم ناقلان بسیار بی علامتی را داشته باشیم؛ مخصوصا در مجالس دورهمی که کودکان هم حضور دارند.

توسلیان ادامه داد: کودکان خود تهدیدی برای سلامت بزرگسالان هستند و از آنجایی که معمولا در آغوش بزرگان مجلس دست به دست می‌شوند می‌توانند به راحتی این ویروس را منتقل کنند و مخصوصا این که کودکان ماسک هم نمی‌زنند.

وی افزود: توصیه ما این است که افراد در این مراسمات دسته جمعی شرکت نکنند و اگر مجبور به حضور بودند تعداد مهمانان را به حداقل برسانند و زمان بندی مشخصی داشته باشد و به فاصله مشخص شده در زمان مشخص مهمان‌ها حضور پیدا کنند که تجمع را بسیار کاهش دهیم.

کارشناس سلامت محیط دانشگاه بیرجند یادآور شد: سه اصولی که همیشه مدنظر بوده زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شو و ضدعفونی دست‌هاست که حتما باید مدنظر قرار گیرد و واکسیناسیون دلیلی بر حذف این موارد نیست.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه