ارسال به دیگران پرینت

یک فعال اقتصادی:

۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

ارسلان قاسمی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را دارد که با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توانیم میزان ارزآوری محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم.


۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

ارسلان قاسمی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را دارد که با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توانیم میزان ارزآوری محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را دارد که با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توانیم میزان ارزآوری محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم.

ارسلان قاسمی با بیان اینکه امنیت ملی با امنیت غذایی گره خورده است، گفت: اگر با این دیدگاه وارد بحث سیاست‌گذاری شویم بدون تردید باید به مسائل و مشکلاتی که پیشروی توسعه بخش کشاورزی است بیشتر توجه کنیم.

وی با اشاره به تجدید نظر در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بخش کشاورزی، گفت: در سال ۱۴۰۱ باید به صورت جدی به حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی پرداخته تا از این طریق میزان ارزآوری قابل توجهی نصیب تولیدکنندگان و کشاورزان شود.

به گفته این فعال اقتصادی، بر اساس آمار فائو ایران رتبه نخست را در زمینه ضایعات محصولات کشاورزی دارد. ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل می‌شود از این‌رو برای کاهش این ضایعات باید فکر اساسی صورت بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای ۳۰۰ میلیون نفر را دارد، گفت: بسیاری از کشور‌های پیرامونی امکانات تولید ما را ندارند از این‌رو مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ایران یا به‌صورت رسمی و یا به صورت غیررسمی صادر می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به لزوم هدفمند کردن صادرات در کشور‌های پیرامونی، خاطر نشان کرد: با وضع قوانین یک شبه نباید مانع روند صادرات شویم در واقع با قوانین یک شبه به قاچاق محصولات کشاورزی دامن زده‌ایم.

وی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ در اقتصاد کشاورزی ایران دانست و افزود: حذف این ارز برای کشاورزان چالش‌های زیادی ایجاد خواهد کرد، اما ما معتقد هستیم که باید دولت اقداماتی انجام دهد که تبعات این حذف برای کشاورزان به حداقل برسد و با برنامه باید مانع آسیب‌های جدی به این بخش شویم.

قاسمی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نهاده‌ها مورد نیاز دام و طیور با ارز دولتی وارد می‌شود. با حذف ارز ترجیحی واردات نهاده، سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند از این‌رو دولت باید از این بخش حمایت ویژه کند تا سرمایه در گردش با سهولت بیشتری انجام شود در غیر این صورت در سال ۱۴۰۱ در بحث تامین پروتئین کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ را بیش ۴۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود ۷ میلیارد آن به بخش کشاورزی مربوط است. باید بگویم که دولت در صادرات محصولات کشاورزی نقش چندانی ایفا نکرده است پس بخش خصوصی نیازمند حمایت است تا میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند.

قاسمی با بیان اینکه بخش کشاورزی موتور توسعه حرکت صنعتی محسوب می‌شود، گفت: ۹۸ درصد محصولات کشاورزی از سوی بخش خصوصی تولید می‌شود این در حالیست که ۱۰۰ درصد از تصمیم‌گیری‌های این بخش از سوی دولت گرفته می‌شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه