ارسال به دیگران پرینت

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

بعضی از محصولات کشاورزی مصرفی مردم سلامت کامل ندارد

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بدون شک بعضی محصولات کشاورزی مصرفی مردم استاندارد کافی نداشته و سالم نیست و این ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران در آینده نزدیک باز هم تکرار خواهد شد.

بعضی از محصولات کشاورزی مصرفی مردم سلامت کامل ندارد

ذبیح الله اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سیب‌زمینی‌های برگشت خورده از ترکمنستان گفت: متأسفانه تولیدکنندگان عمده ما، اصول و اسلکه حرفه‌ای کاری را رعایت نمی‌کنند چرا که سازمان یا نهادی تا به حال از آنها نخواستند که این اصول را رعایت کنند. به عبارت دیگر فشاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی آنها نبوده است؛ بنابراین، تولیدکنندگان به میزان دلخواهشان کود دادند. گویا سیب زمینی‌های برگشت خورده از ترکمنستان نیترات زیادی دارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ۱۵ یا ۲۰ سال پیش هم سیب زمینی‌هایی که به آذربایجان فرستادیم، برگشت خورد. تنها مسئله صادرات این محصولات نیست. بحث اصلی مردم خودمان هستند که باید این کالاها را مصرف کنند. ما باید دلمان برای خودمان بسوزد.

محصولات کشاورزی ما در آینده نزدیک باز هم برگشت خواهد خورد

نماینده مردم جیرفت در مجلس از سخت‌گیری‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی در مورد تولید استاندار محصولات خبر داد و گفت: وزارت جهاد این روزها تولیدکنندگان را مجبور کرده که در استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نهایت دقت را داشته باشند و علاوه بر صدور گواهی بهداشت و سلامت، گواهی قرنطینه هم داشته باشند. در عین حال باید صادقانه بگویم که ماجرای برگشت خوردن کالاهای ما قطعا در امسال باز هم تکرار خواهد شد؛ چرا که مثلا سیب زمینی و پیازی که امروز برگشت خورده است، در تابستان تولید شده و استاندارهای لازم را ندارد.

سوال از وزیر جهاد کشاورزی منوط به برگشت خوردن محصولات در سال آینده است

اعظمی ضمن اشاره به نظارت و دقت جدید وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر در سال آینده این اتفاق تکرار شود، از وزیر جهاد سوال و موضوع را به دقت بررسی خواهیم کرد. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طبق قانون وظیفه دارد که بر سلامت مواد غذایی پس از تولید نظارت کند. ممکن است در مواردی که محصولی ناسالم تشخیص داده شود، معدوم هم بشود. ما این اتفاقات را به فال نیک می‌گیریم چرا که مجبور شده‌ایم محصولات سالم‌تری تولید کنیم.

فقط کالاهای ایران نیست که برگشت می‌خورد

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از برگشت خوردن کالاهای چند کشور دیگر خبر داد و گفت: این محدودیت‌ها و برگشت خوردن‌ها فقط محدود به  کشور ما نیست. به عنوان مثال اتحادیه اوراسیا محصولاتی از چهار پنج کشور مثل آذربایجان و ترکیه را هم ممنوع کرده است. همچنین باید بگویم که چین در سال جدید استانداردهای واردات محصول به کشورش را افزایش خواهد داد و سخت‌گیری‌ها را چند برابر خواهد کرد. اگر فکری برای این موضوع نکنیم، کشاورزی ما با بحران شدیدی مواجه خواهیم شد. ممکن است کشاورزان ما ورشکست شوند. این موضوع باید با شیبی ملایم حل شود تا به تولیدکنندگان آسیب نرسد.

بدون شک بعضی محصولات مصرفی مردم سلامت کافی را نداشته است

وی در در مورد میزان سلامتی یا استاندارد بودن محصولاتی مصرفی مردم اظهار کرد: بدون شک بعضی محصولات استاندارد کافی نداشته و سالم نبوده است، اما نمی‌توانیم این موضوع را به همه محصولات تعمیم دهیم؛ به عنوان مثال بعضی از محصولات ما مثل خرما و انجیر کاملا ارگانیک هستند چرا که نه کودی می‌خورند و نه سمی روی آنها پاشیده می‌شود اما باید قبول کرد که کشمش ما دچار این بحران بوده است. با توجه به این موارد باید استانداردهای بین المللی را افزایش دهیم تا سلامت مردم را تأمین کنیم.

اعظمی همچنین با اشاره به بحران آب در کشور گفت: با توجه به بحران آب اصلا تولید این کالاها با  این میزان استفاده از سموم و کود شیمیایی و در نهایت هدررفت آب و محصول به هیچ وجه اقتصادی نیست و به کشور آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که در مورد سیب زمینی دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اظهار کرد: سمومی که کشاورزان استفاده کردند ممکن است برای سیب زمینی نباشد بلکه برای محصول گلخانه‌ای باشد. ما نیازمند ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی هستیم. کشاورزان دوره کارنس (مدت زمانی استاندارد از روز سم پاشی تا برداشت محصول که باید طی شود) را هم رعایت نکردند. 

به گزارش ایسنا، به گزارش ایسنا چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت محموله‌های سیب زمینی از ازبکستان منتشر شد. پس از آن نیز روسیه به دلیل استفاده از چندین سم واردات فلفل را از ایران به کشورش ممنوع کرد. بعد از آن نیز اخباری مبنی بر برگشت خوردن محموله‌های کیوی ایران از هند به دلیل باقی مانده سموم کشاورزی منتشر شد. اخیرا هم گفته می‌شود که ترکمنستان هم واردات سیب زمینی ایران را ممنوع کرده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      مردم با بی پولی وگرانی جنس میخرند ولی همشون اشغال وبدرد نخوره از لبنیات تا محصولات کشاورزی وباغ داری همشون غیر استاندارد هستند اینو از بیماری های که میگیرند ومطب ها جستجو کنید نه راه رفتن مردم توی بازار وخرید خرید نکنند بمیرن از گرسنگی چرا بهداشت وبازرسی با اینکه میدانند چقدر سم به محصولات زده میشه سکوت کردند واعلان نمیکن واقعا خودتون هم با خانواده این اشغال ها رو مصرف میکنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه