ارسال به دیگران پرینت

صادق ستاری‌فرد :

افت تحصیلی در تمام دروس و پایه‌ها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس تا 2 روز آینده خبر داد و گفت: اخیرا نظرسنجی از خانواده‌ها داشتیم که 34 درصد خانواده‌ها نسبت به مطالبه آموزش حضوری، گزینه زیاد و 44 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کردند یعنی 77 درصد خانواده‌ها مطالبه آموزش حضوری را دارند.

افت تحصیلی در تمام دروس و پایه‌ها

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه امروز گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص دلایل آموزش حضوری دانش‌آموزان از 14 فروردین 1401 ، اظهار کرد: در همه جای دنیا، آموزش مجازی به عنوان جایگزین مدرسه تعریف نشده است بلکه به عنوان یک مکمل برای آموزش و فرایند تربیت و یادگیری تعریف می‌شود؛ متأسفانه در همه‌گیری کرونا که بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت عارض شد، چالش‌های جدی را بر فرایندهای یادگیری و تربیتی دانش‌آموزان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش که با آن مواجه شدیم، موضوع افت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان بوده است، افزود: بررسی‌هایی که وزارتخانه از طریق آزمون‌های ترم گذشته انجام داد، حاکی از این است که متأسفانه در همه دروس و همه پایه‌ها دچار افت تحصیلی و یادگیری شده‌ایم.

* متأسفانه از محل آموزش مجازی صرفا انتقال آموزش و تدریس شکل گرفته است

ستاری‌فرد ادامه داد: از سوی دیگر اجتماعی شدن و فرایند جامعه‌پذیری و رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان طبیعتا در مدرسه اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان در فرایند آموزش حضوری روی می‌دهد که متأسفانه از محل آموزش مجازی صرفا انتقال آموزش و تدریس شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: تفاوت اساسی بین آموزش مدرسه و دانشگاه در همین است که اساسا مدرسه محل تربیت دانش‌آموز است و دانش‌آموز در محیط مختلف یادگیری باید قرار گیرد تا مهارت‌های زندگی، شغلی و حرکتی و ... را فرا گیرد و در 25 ماه گذشته این فرصت از دانش‌آموزان سلب شد.

* حق نداریم دانش‌آموزان را از آموزش حضوری محروم کنیم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حق همه دانش‌آموزان است که از آموزش و پرورش باکیفیت برخوردار باشند، گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش‌آموز به حداقل‌های آموزش مجازی هم دسترسی ندارند یا تفاوت‌های جدی در نحوه آموزش وجود دارد که این موضوع عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی و پرورشی را خدشه‌دار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حق نداریم دانش‌آموزان را از آموزش حضوری محروم کنیم که در قانون اساسی نیز آمده است، افزود: بر همین اساس ستاد ملی کرونا، موضوع آموزش حضوری کامل را محل تأکید و تصویب قرار داده است و مبتنی بر همین موضوع، مراجع علمی دنیا توصیه کردند که اساسا مدارس در اپیدمی کرونا، اولین جایی است که باید باز باشند و آخرین جایی است که باید تعطیل شوند ولی شاهد بودیم که دانش‌آموزان در بسیاری از مناطق، مدارس به صورت کامل امکان حضور نداشتند.

*در ایام کرونا، به ازای هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز دچار اضافه وزن شد

ستاری‌فرد ادامه داد: تجربیات خوبی داشتیم و مدارس در 6 ماه گذشته در تمام مناطق روستایی و شهرهای کم جمعیت، به صورت کاملا حضوری بود و آزمون‌های ترم گذشته هم حضوری برگزار شد؛ این تجربه به ما کمک می‌کند که بازگشایی مدارس را به همه کشور تعمیم دهیم و این آمادگی را داریم که از 14 فروردین با همکاری تمام مدیران مدارس ن معلمان مجاهد مدارس را دایر کنیم تا موضوع آموزش و تربیت بیش از این دچار اخلال نشود.

وی تصریح کرد: در کنار مواردی که عنوان کردم شاهد اختلال در فرایند رشد دانش‌آموزان، رشد حرکتی، افزایش اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان بودیم و تأکید می‌کنم به ازای هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز دچار اضافه وزن شد.

* در دوره کرونا شاهد افزایش اضطراب، استرس و انزوای دانش‌آموزان بودیم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کیفیت آموزش اساسا سه عنصر مهم شامل نیروی انسانی، برنامه و زیرساخت و فضای باکیفیت دخالت دارد، گفت: شواهد علمی در داخل و خارج از کشور نشان می‌دهد که در دوره کرونا شاهد افزایش اضطراب، استرس، انزوا، احساس تنهایی، میزان افسردگی و افت تحصیلی دانش‌آموزان، مشکل دریافت و ارسال تکلیف، آپلود و دانلود فایل‌ها بودیم.

وی افزود: نظرسنجی‌ها که انجام دادیم حاکی از این بود که مطالبه از سوی والدین و دانش‌آموزان وجود دارد که زیر ساخت آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم؛ از سوی دیگر محتوای ما متناسب با آموزش مجازی نبوده است و کتاب‌های رسمی را همانطور به دانش‌آموزان منتقل کردیم؛ یعنی هر سه عنصر اساسا آمادگی لازم را برای آموزش حضوری نداشتند و طبیعتا به کیفیت آموزشی خدشه وارد شد و دچار اختلال شد.

* جزئیات واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان

ستاری‌فرد درباره میزان واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان گفت: 95 درصد فرهنگیان دُز اول، 90 درصد دُز دوم و  نیمی از جامعه فرهنگی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و نسبت به سایر اقشار جامعه، پیشرو بودند.

وی افزود: 90 درصد دانش‌آموزان بالای 12 سال، دُز اول و 80 درصد آنها نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند؛ همچنین از جهت نظم پذیری، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت ما به نسبت خوب است.

* نصب تهویه الکترونیکی در برخی مدارس

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی استانداری‌ها همکاری خوبی داشتند و نسبت به تهویه الکترونیکی اقدام کردند، گفت: در تهران و همدان و مناطق سرد کشور، به نسبت وضعیت خوب بوده است و شاهد رعایت تهویه از طریق نصب دستگاه تهویه الکترونیکی بودیم.

وی اضافه کرد: طبق پروتکلی که اخیرا وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، برای رعایت تهویه توصیه شد که به باز کردن پنجره و درهای کلاس اقدام شود و در فصل بهار این امکان وجود دارد همچنین تقاضا داریم سایر استانداری‌ها کمک کنند و به تهویه الکترونیکی به صورت فراگیرتر صورت گیرد.

*دستورالعمل نحوه آموزش حضوری به‌زودی ابلاغ می‌شود

ستاری فرد در پاسخ به این پرسش که «نحوه تشکیل کلاس‌ها و فاصله‌گذاری به چه شکلی خواهد بود؟»، اظهار کرد: ما به زودی یعنی فردا یا پس فردا دستورالعملی را به مدارس ابلاغ می‌کنیم مبنی بر اینکه نحوه آموزش حضوری به چه نحوی باشد. تجربه‌ای هم طی ماه‌های گذشته در مناطق روستایی و شهری کم جمعیت داشتیم که به ما کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه حضوری بودن مدارس تجربه موفقی بوده است، اضافه کرد: برخی چالش ها وجود دارد ولی از طریق آسیب شناسی در قالب دستورالعمل جدید این معضلات را حل کنیم.

افت تحصیلی در تمام دروس و پایه‌ها

*مشکل سرویس مدارس در کلانشهرها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین مشکل ما، سرویس دانش‌آموزان به ویژه در کلان‌شهرها مثل شهر تهران است که در صدد حل هستیم، گفت: برخی دستگاه‌ها نیز نسبت به رعایت پروتکل‌ها همکاری داشتند مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که براس تهیه اقلام بهداشتی کمک کردند و امیدواریم با همکاری جامعه فرهنگیان و خانواده‌ها نسبت به رفع افت تحصیلی و چالش‌ها اقدام کنیم.

ستاری‌فرد تصریح کرد: اخیرا نظرسنجی از خانواده‌ها داشتیم که 34 درصد خانواده‌ها نسبت به مطالبه آموزش حضوری، گزینه زیاد و 44 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کردند یعنی 77 درصد خانواده‌ها مطالبه آموزش حضوری را دارند. 

وی با بیان اینکه رشد آموزش و تربیت دانش‌آموز در محیط مدرسه باید انجام شود، گفت: بازی و تحرک به صورت گروهی نیازمند محیط مناسب است و دانش‌آموزان در کنار آن به تغذیه مناسب و خواب مناسب نیاز دارند ضمن اینکه ترشح هورمون رشد در بازه زمانی 11 شب اتفاق می‌افتد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) نیز اظهار کرد: «شاد» در حوزه آموزش مجازی کمک‌کرد و خب چالش‌هایی دارد ولی قطعا جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه