ارسال به دیگران پرینت

سلامتی | تغذیه

خاصیت باورنکردنی چای ترش که نمی دانید!

کاهش کلسترول بد، کمک به دستگاه گوارش، دستگاه ایمنی و کاهش التهابات، درمان بیماری‌های کبد از فواید بی‍‌شمار چای ترش است؛ این نوشیدنی جادویی در درمان فشار خون بالا و اضطراب نیز مؤثر است.

 خاصیت باورنکردنی چای ترش که نمی دانید!

 چای ترش یک چای گیاهی است که از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد، به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. این چای کالری پایینی دارد و کافئین ندارد.

خواص چای ترش، آن را به یک نوشیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است. کاهش کلسترول بد، کمک به دستگاه گوارش، دستگاه ایمنی و کاهش التهابات از فواید چای ترش است. چای ترش در درمان بیماری‌های کبد مؤثر است و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. این چای با افزایش سوخت و ساز، موجب کاهش وزن سالم و تدریجی می‌شود؛ همچنین سرشار از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است، این نوشیدنی جادویی در درمان فشار خون بالا و اضطراب نیز مؤثر است.

 

یکی از برجسته‌ترین مزایای چای ترش کاهش فشار خون است

مریم رفیعی، کارشناس ارشد تغذیه در اصفهان با بیان اینکه یکی از برجسته‌ترین و شناخته شده ترین مزایای چای ترش کاهش فشار خون است، اظهارداشت: با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند فشار اضافی بر قلب ایجاد کند و باعث تضعیف آن شود.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است، گفت: در اشخاصی که فشارخون آن‌ها وابسته به داروی خاصی نیست و یا اینکه دز دارویی آن‌ها در حد پائینی است می‌توان با مصرف دمنوش‌های گیاهی فشار خون خود را کنترل و کاهش دهند.

رفیعی افزود: یکی از دمنوش‌های موثر در کنترل و کاهش فشار خون، می‌توان به دمنوش آویشن با عناب، دمنوش چای سبز، دمنوش بابونه، دمنوش چای کوهی، دمنوش چای تُرش، دمنوش گل گاوزبان و لیموعمانی اشاره کرد.

کارشناس ارشد تغذیه گفت: اشخاصی که دچار پرفشاری خون هستند و در حال حاضر از داروهای شیمیایی و با تجویز پزشک از داروی خاصی استفاده می‌کنند، به هیچ‌وجه مجاز به استفاده از دمنوش‌های گیاهی نیستند زیرا ما در بحث حوزه گیاهان دارویی نوعی تداخل داروهای گیاهی و شیمیایی را داریم و این نکته بسیار حائز اهمیت است که افرادی که در حال حاضر از داروهای کاهنده فشارخون مصرف می‌کنند مجاز به استفاده همزمان از دمنوش‌های گیاهی نیستند زیرا باعث تداخلات گیاهی شیمیایی شده و اثرات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین خواص چای ترش این است که خواصی مشابه با انسولین دارد و بر بهبودی بیماران دیابتی مؤثر است، بیان کرد: در یک تحقیق، عصاره چای ترش را به نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت تزریق کردند و نکته جالب توجه این بود که سطح گلوکز در آن‌ها کاهش یافت.

رفیعی با بیان اینکه معمولاً بیماران دیابتی، اضافه وزن و چربی خون هم دارند، عنوان کرد: این افراد بیش از دیگران در معرض سکته‌های قلبی و عروقی قرار دارند، مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند، این چای آنتی اکسیدان فراوانی دارد که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه کافئین موجود در چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توانید با جایگزین کردن چای ترش، مصرف چای سیاه را کمتر کنید، افزود: مقدار کافئین کم چای ترش باعث کاهش اشتها می‌شود و در کاهش وزن موثر است.

وی ادامه داد: آنتی اکسیدان‌های موجود در چای ترش میزان کلسترول بد یعنی LDL، در بدن را کم می‌کند، در نتیجه باعث محافظت از بدن در مقابل مریضی‌های قلبی-عروقی می‌شوند، ترکیبات هیپولیپیدمی و هیپوگلیسمی موجود در چای ترش برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، بسیار سودمند است.

چای ترش؛ درمان کننده مریضی‌های کبدی

مجید کاویانی، متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بر زمینه تحقیقات صورت گرفته، آنتی اکسیدان موجود در چای ترش به التیام مریضی‌های کبدی کمک می‌کند، بیان کرد: در واقع، این ترکیبات، سلول‌های رادیکال آزاد را از بدن خارج کرده و بافت‌ها و سلول‌های سالم را تمیز می‌کند، بنابراین، عمر خوب اعضای بدن افزایش یافته و در مقابل مریضی‌ها مقاوم خواهند شد.

چای ترش برای جوان‌سازی پوست

وی با اشاره به اینکه چای ترش دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی فراوان است که باعث کاهش چین و چروک شده و جوان‌سازی پوست صورت را به دنبال دارد، افزود: چای ترش خواص آنتی اکسیدانی داشته و چون سرشار از ویتامین سی است، باعث کاهش چین و چروک و جوان‌سازی پوست صورت می‌شود.

خواص چای ترش برای کاهش غلظت خون

کاویانی با بیان اینکه مصرف چای ترش باعث کاهش سرعت تولید گلبول‌های قرمز خون شده و در نتیجه باعث کاهش غلظت خون در افراد می‌شود، بیام کرد: دمنوش چای ترش تاثیر بسزایی در کاهش غلظت خون دارد، گلبول‌های خون عمر مفید خاصی دارند و اگر سرعت تولید گلبول‌ها از سرعت مرگ آن‌ها بیشتر شود، فرد دچار غلظت خون می‌شود که این امر در مردان شایع‌تر است.

کاهش وزن

متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: مصرف چای ترش باعث پاک‌سازی بدن می‌شود و با بیشتر کردن حجم ادرار و دفع باعث بهبود دستگاه گوارش می‌شود و به‌طور مستقیم بر روی سلامت دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چای ترش حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که این مواد تأثیر زیادی بر روی دفع چربی‌ها، بافت‌های مرده و آسیب‌دیده دارند، گفت: چای ترش متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و باعث لاغری می‌شود، مصرف چای ترش باعث سرعت بخشیدن به دفع غذا مصرفی شده و در نتیجه چربی موجود در آن را برای جذب غیرقابل‌دسترس می‌کند.

درمان افسردگی

کاویانی اضافه کرد: گیاهی که کار زعفران را می‌کند، یک لیوان نوشیدنی داغ و خوش رنگ می‌تواند شما را از شر افسردگی و استرس نجات دهد؛ اگر می‌خواهید بر افسردگی و اضطراب خود غلبه کنید، چای ترش را امتحان کنید؛ تمام این ها معجزه مواد معدنی مثل فلانوئیدها است.
نوشیدنی ضد سرطان

متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه هر ماده غذایی یا نوشیدنی خنک یا داغی که آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی داشته باشد، می‌تواند با عفونت‌های ویروسی و از جمله سرطان مبارزه کند، خاطرنشان کرد: شما می‌توانید با استفاده از دم‌کرده گیاه چای ترش برای خودتان یک ضد تومور طبیعی درست کنید.

وی با بیان اینکه چای ترش از نظر پلی فنول‌ها بسیار زیاد است، افزود: چای ترش باعث اختلال در رشد سلول و کاهش تهاجم سرطان‌های دهان و سلول‌های پلاسما می‌شود، این چای مانع از گسترش سلول‌های سرطانی پروستات انسان می‌شود.

طعم دهنده و تهیه آن آسان است

صرف نظر از خواص زیاد آن، چای‌ترش یک نوشیدنی خوشمزه و تهیه آن در خانه آسان است، گل‌های خشک شده از گیاه را در یک قوری اضافه کنید و آب جوش را روی آن‌ها بریزید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد، سپس صاف کنید، در صورت تمایل آن را شیرین کنید و لذت ببرید؛ چای ترش را می‌توان گرم یا سرد مصرف کرد. اغلب با عسل شیرین می‌شود یا با فشار آب لیمو طعم دار می‌شود تا حالت ترش را تعادل دهد.

طبع چای ترش

مینا احمدی، کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به طبع چای ترش گفت: چای ترش یک نوشیدنی گرم و دلچسب برای فصل سرد است، بسیاری از افراد می‌توانند آن را جایگزین چای سیاه کنند، این چای سرشار از ویتامین‌ سی، ویتامین آ، آهن، کلسیم و پتاسیم است.

وی با بیان اینکه چای ترش کافئین ناچیزی دارد و باعث اختلال در خواب شما نمی‌شود، بیان کرد: با این حال، طب سنتی به طبع مواد غذایی مختلف تاکید فراوانی دارد، مقدار مصرف چای ترش باید بر اساس نیاز روزانه شما باشد و لازم است تعادل را برقرار کنید.

احمدی اضافه کرد: طبع چای ترش، سرد و خشک است، به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افراد بلغمی و سوداوی مناسب نیست، بلغمی‌ها طبع سرد و تری دارند، افراد سوداوی هم سرد و خشک هستند و با مصرف بیش از حد چای ترش، دچار علایم سردی مثل ضعف و بی‌حالی می‌شوند.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه چای ترش یک نوشیدنی دلچسب برای افراد گرم مزاج است، بیان کرد: این افراد در فصل تابستان هم می‌توانند برای ایجاد تعادل، از این نوشیدنی مفید بهره‌مند شوند.

مضرات چای ترش

وی ادامه داد: نوشیدن چای ترش با معده خالی ممکن است باعث ضعف و بی‌حالی شود، زیرا فشار خون را پایین می‌آورد، کسانی که فشار خون پایینی دارند با مصرف مداوم آن ممکن است دچار اُفت شدید فشار خون شوند.

احمدی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه چای ترش ممکن است عوارضی مثل سردرد، معده‌درد، حالت تهوع، نفخ و یبوست به همراه داشته باشد، گفت: چای ترش می‌تواند در تأثیر داروهای ضدبارداری تداخل ایجاد کند، افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، لازم است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه