ارسال به دیگران پرینت

با اعلام سازمان حفاظت محیط زیست؛

۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از آبگیری ۱۰۰ درصد تالاب جازموریان در اثر سیلاب‌های اخیر خبر داد و گفت: در مدت ۴۰ سال گذشته، امسال بهترین بارش‌ها در منطقه اتفاق افتاده و بیشترین سطح تالاب آبگیری شده است.

۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست،  مرجان شاکری بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب، روستاهای اطراف این تالاب را هم فرا گرفته است.  

وی افزود: در مدت ۴۰ سال گذشته، امسال بهترین بارش‌ها در منطقه اتفاق افتاده و بیشترین سطح تالاب آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با بیان اینکه تالاب جازموریان یک تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به‌ صورت یک اسفنج است که نه‌ تنها باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک ‌سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.  

شاکری همچنین درباره دریافت حقابه زیست‌ محیطی تالاب جازموریان گفت: فاصله سد جیرفت تا تالاب جازموریان خیلی زیاد است و حتی اگر به فرض، وزارت نیرو حقابه آن را رهاسازی کند، این آب هرگز به بستر تالاب نخواهد رسید.

وی از تدوین برنامه جامع ۲۰ ساله برای احیای تالاب جازموریان خبر داد و افزود: این برنامه به‌ تازگی به تصویب شورای برنامه‌ریزی هر دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان رسیده است و نماینده ۵ شهر جنوبی استان کرمان در مجلس پیگیر است که برای آن در بودجه ۱۴۰۱ اعتباری در نظر گرفته شود، ما هم امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، ردیف اعتباری برای احیای تالاب در مصوبات سفر قرار بگیرد.

تالاب جازموریان به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌است. تالاب جازموریان به علت پدیده تغییر اقلیم در سال‌های اخیر و همچنین احداث سدهای متعدد بر حوضه آبریز آن همچون سد جیرفت استان کرمان بر روی هلیل‌رود و سد کارواندر در سیستان و بلوچستان، دچار خشکسالی شده و به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق ایران شناسایی شده‌است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه